Gündem Türkiye'de ilk olmayı başardı! Yardım değil kanun istiyor

Türkiye'de ilk olmayı başardı! Yardım değil kanun istiyor

22.02.2020 - 13:49 | Son Güncellenme:

Koç Üniversitesi'nde sözleşmeli öğretim görevlisi olan işitme engelli akademisyen Hasan Dikyuva, Türk işaret dilinin kanunlara eklenmesini ve üniversitelerde işaret dili bölümünün açılmasını istiyor.

Türkiyede ilk olmayı başardı Yardım değil kanun istiyor

Türkiye'nin ilk işitme engelli akademisyenlerinden Koç Üniversitesi öğretim görevlisi Hasan Dikyuva, Milliyet'e konuştu. Türk işaret diline ilişkin kalıcı çözümler üretilmesi gerektiğini söyleyen Dikyuva, kendilerine yardım gibi sunulan bazı şeyleri kabul etmediklerini dile getirerek en büyük hayalini anlattı.

Haberin Devamı

KANUN ŞART: "Türkiye'de, Türk işaret dilinin kimliği oluşması için kanunlara eklenmesi gerekiyor. Uygulamalar var, yollar açıldı, ama kanunlaşması gerekiyor. Yani işitme engellilere yardım ediyoruz gibi gösteriliyor. Hayır, yardım istemiyoruz ki biz. Erişme erişmek istiyoruz. Desteğe ihtiyacımız var. Proje yapıldıktan sonra unutulmak değil, devamlılık olsun istiyoruz."

BÖLÜM AÇILMALI: "En büyük hayalim, üniversitelerde işaret dili bölümünün olması. Bu bölümün açılması önemli. Alt dalları olmalı. Türkiye'de, örneğin işaret dili çevirmenliği bölümü, işaret dili öğretmenliği bölümü malesef bulunmuyor. İşitme engelli öğretmenliği var ama işaret öğretmenliği yok. İşaret dili Araştırma Merkezi yok. İşitme engellilerin yüksek lisans yapmaları lazım. Bu konularda farklı eğitim alıp kariyer yapmaları lazım. Çünkü ana dili uygun şekilde kendine uygun bir meslek edinip anadilinde sahip çıkması gerekiyor."

Haberin Devamı

ROL MODEL OLMAK İSTİYORUM: "Öğretim görevlisi olmak beni çok duygulandırdı. İşitme engelli öğretim görevlisi Türkiye'de fazla bulunmuyor. İşaret dili ilgili öğretim görevlisi olmak beni oldukça pozitif bir hale soktu. Beni rol model olarak görmelerini istiyorum. Evet işitme engelliler yapamaz bunu beceremez deniliyordu, ama hayır yaparlar. Toplumda farkındalık yaratmamız ve öğretim görevlisi olabileceğimizi göstermemiz gerekiyor. Öğrencilerim derslere giriyor ve empati kurmalarını sağlıyorum. İşaret dili eğitimi almanın çok güzel olduğunu hissediyorlar. Okulumda işaret ile öğrencilerin var grup olarak ama işaret dili ile ilgili bir bölüm yok. Seçmeli ders olarak var."

MECBUREN İNGİLTERE'YE GİTTİM: "Türkiye'de işaret dili bölümü yok. Benim de hedefim akademisyen olmaktı. Bu bölüme nasıl girebilirim diye düşünüyordum. Mecburen yurtdışına giderek yüksek lisansımı İngiltere'de tamamladım. İşaret Dili Araştırma Merkezi var. Eğitimimi orada tamamladım. Türkiye'deki işaret dili çok farklı. Ben orada İngiliz işaret dili öğrenmeye başladım. Aynı zamanda dil bilimi araştırmaya başladım. Dil bilimi dersleri aldım. Ondan sonra geliştim ve yüksek lisansımı bitirerek Türkiye'ye döndüğümde hâlâ bir bölümümüz yoktu."