Kültür Sanat Bir salvo da listelere!

Bir salvo da listelere!

07.12.2023 - 07:00 | Son Güncellenme:

Sanat eleştirmeni Jerry Saltz, bu kez sanatta önemli isimleri belirleyen “yılın listeleri”ni hedef aldı. Listelere “saçmalık” diyen Saltz, Anadol’a eleştirilerine ilişkin de “eleştirinin sanata saygı göstermenin bir yolu” olduğunu söyledi.

Bir salvo da listelere

New York Magazine’in Pulitzer ödüllü sanat eleştirmeni Jerry Saltz’ın yeni medya sanatçısı Refik Anadol’u eleştirmesi ile başlayan tartışmalar sürüyor. Anadol’un Artrewiev’in belirlediği “yılın sanattaki en etkin 100 ismi” arasında 60. sırada yer almasının ardından eleştirilerini devam ettiren Saltz, Milliyet’e konuştu. 

Haberin Devamı

Anadol’un New York’taki Museum of Modern Art’taki (MoMA) “Unsupervised” sergisini “Anadol’un milyonlarca dolarlık sıkıcı vasat gösterisi, derme çatma ve aynalardan oluşan bir salondan ibaret. Kısaca yutturmaca bir sanat! Müziği keserseniz sadece sıradan bir ekran koruyucu” sözleriyle eleştiren Saltz, Anadol’un söz konusu listeye girmesine ilişkin değerlendir- mesinde bu tip listelerin tamamen saçmalık olduğunu söyledi. Bu listelerin “reklamverenlerin, mega galericilerin, sarsıcı işlere imza atanların ve çoğunlukla iklim değişikliği hakkında sızlanmak için uzak şehirlerde panelden panele uçan ve gazı biten Uber eleştirmenlerinin” uğraşı olduğunu söyleyen Saltz, “Ben de bu listedeydim. 2010’lı yıllardı. 55. sırada. Sonra ‘Jerry Saltz internette ve sosyal medyada sanat eleştirisi yapmaya devam ederse artık bu tür listelerde yer almayacak’ yazılı bir uyarı geldi. Bunu okudum ve arkamı dönüp yoluma devam ettim. Bir daha da arkama bakmadım” dedi.

Haberin Devamı

‘Eleştirecek kadar saygı duyuyorum’

Saltz Anadol’un çalışmalarını ise “Çalışmaları güzel, hipnotize edici, süper yüksek fiyatlı dekoratif ekran koruyucular ve romantik müzikler içeriyor. MoMA parçasının arkasındaki ‘teori’ gülünç derecede basit ve şöyle: Koleksiyondaki her görseli birleştirin ve birleştirin, birleştirin ve benzeri şekilde devam edin. Bu sıradanlıkları havalı görünümlü göz aldatıcı çerçevelere koyuyor ve onları İmparatorluk-Vatikan ölçeklerine kadar şişiriyor” diye değerlendirdi. Saltz’a göre bu çalışmalar izleyicilere yeni bir teknolojiden haberdar oldukları izlenimi veriyor ve kimse bu nedenle bunu eleştirmeye cesaret edemiyor. Ünlü eleştirmen eleştirinin, sanata saygı göstermenin bir yolu olduğunu da belirterek Anadol’a eleştirel olacak kadar saygı duyduğunu vurguluyor.