Kültür Sanat Gelecek zamanda müzeler!

Gelecek zamanda müzeler!

22.06.2010 - 11:17 | Son Güncellenme:

İstanbul'un 2010 'Kültür Başkenti' olmasıyla birlikte şehirde birbiri ardına sanat mekanları ve müzeler açılmaya başladı.

Gelecek zamanda müzeler

Biz de geleceğin müzelerini, olmazsa olmazlarını ve gelecek zamanda müzeciliği işin genç uzmanlarına sorduk n Ali Tufan Koç

Haberin Devamı

Müzelerin evrimi Madonna'ya benziyor

Ayşegül Sönmez
(Küratör/Sanat yazarı):


Geleceğin müzesinin 'olmazsa olmaz’ları nelerdir:
Daha sosyal, daha interaktif olmaları lazım. Müzeler için bitti bitiyor gibi gereksiz bir tartışma var. Hollandalı bir müze direktörü bir sözünde müzelerin evrimini şarkıcı Madonna'ya benzetiyor. Önce material kızdı sonra seksi kızdı şimdi de ruhani kız diyor. Müzeler de aynen böyle. Olmazsa olmazlarından biri de izleyici olacak. Türkiye henüz bunun önemini kavrayabilmiş değil.

Müzelerin geleceği kimin elinde?
Kapitalizm. Sermayeyi görünür kılmak için sanat her zaman en açık araç olmuştur.

Mimari yapısı, koleksiyonu, düzenlediği partileri ve aldığı risk faktörü bakımından ‘görülmesi gereken müzeler hangileri?
Bunların dördünün de olduğu bu ağır Batı'lı kriterlere göre, ‘tamamdır’ dediğimiz bir müzemiz yok. Olması da gerekmiyor. Türkiye'de arkeoloji Müzesi’ni tek geçerim. Bahçesi mimarisi Osman Hamdi Be’in büyük emeklerinin bir neticesidir.

Haberin Devamı

Entelektüel birİkimle eğlenceyi birleştirmeli
Nilgün Yüksel (Rh+artmagazine editörü/Eleştirmen)
Geleceğin müzesinin ‘olmazsa olmaz’ları nelerdir?
Geleceğin müzesi şimdiden yaratılmaya başlandı bile. Bugün artık müzeleri salt sahip oldukları koleksiyonla değerlendirmekten vazgeçtik. Dinamik yapıyı koruması, yaşam alanını olabildiğince genişletmesi, entelektüel birikimle eğlenceyi birleştirmesi ve olabildiğince çok insana ulaşabilmesi gerekiyor.

Müzelerin geleceği kimin elinde?
Bu alanda daha çok insan bir araya gelerek kafa yoracak. En önemli kriterin daha çok kişiye ulaşmak olacağını düşünüyorum. Burada popülist bir karmaşa ortaya çıkar mı? Belki. Ama geleceğin sanatı, o sanatın yer alacağı mekanlar, kolektif aklın süzgecinden geçecek sanırım.

Mimari yapısı, koleksiyonu, düzenlediği partileri ve aldığı risk faktörü bakımından ‘görülmesi gereken müzeler hangileri?
Koleksiyon konusunda Louvre, aşılamayacak gibi görünüyor. Etkinlik, mimari gibi kavramlar konusunda da Pompidou ve MoMA’yı örnek göstereceğim. İş, riske gelince daha yeni müzeleri izlemekte yarar var.

Haberin Devamı

Müzesiz sanat olmaz
Timuçin Unan (Sergi ve görsel iletişim tasarımcısı /Sanatçı /grafik tasarımcısı)

Geleceğin müzesinin olmazsa olmazları nelerdir?
Geleceğe sahip olmak isteyen bir müzenin, seyircinin ihtiyaçlarını karşılayabilmesi gerekir. Müzeye gelen bir seyirci; önem verdiği, merak ettiği, bilmek, tanımak istediği unsurları orada görmek ister. Müze her sergisiyle bir hikaye anlatmalı ve sonunda seyirciyi sonuçsuz bırakmamalı. Mekan seyirciyle duygusal bir bağ yakalamalı.

Müzelerin daha iyi olması için, kuratörler, koleksiyonerler ve sanatçıların yapması gerekenler:
Daha cesaretli olmak lazım. Geleceğin müzesi, sanatçı, koleksi-yoner ve küratörlerin kendilerini her türlü yeniliğe ve farklı göruşe açık tutmasından geçiyor. Serginin kendisi kadar onu nasıl sunduğunuz da önemli.

Mimari yapısı, koleksiyonu, düzenlediği partileri ve aldığı risk faktörü bakımından ‘görülmesi gereken müzeler hangileri?
Mimari olarak Tate, New Museum, Santral İstanbul, Pompidou, Guggenheim; koleksiyonu bakımından MoMA, Louvre, Design Museum, Kahire Müzesi. Parti veya davetlerin bir müze için ‘takip edilmesi/görülmesini gerekli kılan’ bir unsur olduğunu düşünmüyorum. Aldığı risk açısından MoMA var. İddialı ve cesur sergileri ağırlıyorlar. Tim Burton sergisi mesela...