Kültür Sanat İstiklal Caddesi'nde yürümek

İstiklal Caddesi'nde yürümek

31.05.1998 - 00:00 | Son Güncellenme:

İstiklal Caddesi'nde yürümek

İstiklal Caddesinde yürümek

İstiklal Caddesinde yürümek
       80060 Beyoğlu'nun posta kodu ve 5. Sokak Tiyatrosu'nun Tiyatro Festivali'nde sergilediği oyunun adı. "80060" İstanbul'un arka sokaklarında geçen bir arayışın masalı. Müzik, dans, çizgi roman gibi farklı disiplinlerden sanatçıların bir araya gelip, her sanatçının kendi özgür alanında bir şehir masalı anlatması bu çalışmanın temelini oluşturmuş. Her disiplin kendi dili ile bir şeyler anlatıyor. 5. Sokak Tiyatrosu bu diller arasında bin montaj yapıp bunun toplamına 80060 demiş.
       Mustafa Avkıran'ın süpervizörlüğünde ve Murat Daltaban'ın yönetiminde sahnelenen oyun bir anlamda Beyoğlu'nun öyküsü. Avkıran için bu oyunun İstiklal Caddesi'nde yürümekten farkı yok. "Bu kentin spesifik bir yeri olan Beyoğlu'nun ve iyice daraltırsak İstiklal Caddesi'nde birçok hayat olduğunu düşünüyoruz. Beyoğlu'na girdiğinizde sizi karşılayan kilisesi, Fransız Konsolosluğu, camisi, dönercileri, o bacaklarında lastik olan adamı, sinemaları... Yürüdüğünüzde dehşet bir yoldan geçiyorsunuz. Etkileyici bir masalı var. Ama şöyle bir baktığınızda bir şey başlıyor ve bitiyor. Bunların arasında isterseniz bir montaj yapabilirsiniz. O gün eğer iyiyseniz çok keyif alabilirsiniz, eğer kötüyseniz bir yürek sıkıntısı geçirebilirsiniz. Ama bizim için vazgeçilmez bir yer. Orada obje bitmiyor. Biz sokak tiyatrosu anlayışıyla yola çıktık. Ancak birilerinin tanımladığı gibi bir sokak tiyatrosu değil düşlediğimiz."
       Ve Avkıran tiyatroya bakışını açıklıyor: "Çağdaş tiyatroda, gelenekçi tiyatronun tüm tortularından arınmış bir yapı oluşturmayı amaçlıyoruz. Bir öneride bulunuyoruz. Önerdiğimiz şeyin karşılıkları tek başına tiyatrodan oluşmuyor. Çağdaş sanatlarla ilişkimizi, kendi tiyatro dilimizle ilişkimizi her gün bir daha düşünerek devam ediyoruz. İzleyenle izlenen ilişkisini sorguluyoruz. Seyircinin olması gereken yeri düşünüyoruz. Kimin kimi izlediği, izlenenin ne olduğu, izleyenin bu işe gelirkenki ön bilgileri, giderkenki hallerini sorguluyoruz. Mekanı sorguluyoruz. Geçen işimiz Zarifi de metruk bir mekanda geçiyordu. Biz çıkardığımız işleri o mekana göre çıkarıyoruz. Bu underground mekan bizim müziğimizle, çizgi romanımızla çok örtüşüyor. Ben alternatif tiyatro yapıyorum demek istemiyorum. Ben tiyatro yapıyorum! Çağdaş sanatlar içinde tiyatronun yerini araştırıyorum."
       "80060" Murat Daltaban'ın ilk yönetmenlik denemesi. Daltaban, zor ama çok keyifli bir çalışma döneminden geçtiklerini söylüyor. Yönetmen olarak oyuncuları özgür bırakmaktan yana. "Ben çalışma yöntemi olarak çalıştığım kişilere işin duygusunu tarzını rengini, ulaşmasını isteğim yerleri anlatmaya çalıştım ve onlardan gelen malzemeleri son olarak yoğurmayı tercih ettim."
       Bu oyunda İstanbul Dans Topluluğu ile çalışan Mustafa Avkıran, alıştıkları biçimde bir dans, oyun bekleyen seyircinin hayal kırıklığına uğrayacağını düşünüyor. "Erdal Uğurlu'yu, Oktay Keresteci'yi her zaman izledikleri gibi bekleyenler hayal kırıklığına uğrayacaklar. Çünkü onlar her zaman ettikleri gibi dans etmeyecekler. Kenan Yarar Hıbır'daki gibi çizmedi bu kez. Ortaya çıkan şey bu tiyatronun kendi sanat anlayışını ortaya çıkaran bir iş oldu. 5. Sokak Tiyatrosu kendi dilini oluşturdu."
       "80060" /Yazan: Özen Yula, Yön: Murat Daltaban, Müzik: Kapsül, Çizgi roman: Kenan Yarar, Koreografi: Övül Avkıran ve Erdal Uğurlu, Sahne Tasarımı: Ali Cem Köroğlu, Işık: Kemal Yiğitcan, Ses Tasarımı: Serdar Altınçizme, Süpervizör: Mustafa Avkıran.