Kültür Sanat Öyle bir sergi ki bin penceresi var

Öyle bir sergi ki bin penceresi var

09.12.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:

Türk resminin büyülü ustası Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun 30 eserinin yer aldığı "Al Gözüm Seyreyle" sergisi seyirciye iyi gelecek "büyük" bir dokunuş

Öyle bir sergi ki bin penceresi var

Seray Şahinler - "Ben her gün mektebe gider gibi, Eyüboğlu'ların sergisine gidiyorum. Öyle bir sergi ki, bin tane penceresi var. Günde kaç pencereden bakmak kâbil? Çorum halaylarında bir Karadeniz rüzgârının estiğini duymamak adamın elinden gelmiyor. Gelin, benim yanımda olun da Boğaz'ın öbür ucundaki evinize döndüğünüz zaman, sabahlara kadar camlarınızda uğuldayan Karadeniz rüzgârında Eyüboğlu’ların havasını duymayın."

Haberin Devamı

Orhan Veli, 1940'lı yıllarda açılan bir Bedri Rahmi Eyüboğlu sergisini bu sözlerle anlatır. Türkiye bir renk olsaydı kuşkusuz Eyüboğlu ailesinin paletinden çıkan renklerle bezenirdi. Sabahattin Eyüboğlu, Bedri Rahmi Eyüboğlu, İsmet Zeki Eyüboğlu bu ülkenin kültür ve sanat tarihindeki eşsiz isimlerden...

Üslubuyla çağdaş Türk resminin öncülerinden biri Bedri Rahmi Eyüboğlu. Bugün Türk sanatı için hâlâ bir "çıkmaz" kabul edilen "gelenek-modern" ilişkisini fırçayı eline aldığı ilk andan itibaren özümsemiş bir isim. Resmin çağdaşlaşmasında, akım ve üsluplara ulaşmasında emeği çok büyük bir ekol. Aynı zamanda bir şair, akademisyen, eğitimci ve yazar…

Türkiye hikâyesi

Bedri Rahmi'nin dünyasına ufak bir kapı aralamak için Galeri Selvin'de açılan "Al Gözüm Seyreyle" başlıklı bir sergi var önümüzde... Sanatçının şiir imgesinden yola çıkarak hazırlanan sergi onun farklı dönemlerine ait değişik tekniklerle yaptığı 30 çalışmasına yer veriyor. "Kara Tren", "Güvercin" gibi tablolarda çizgilerindeki nüansların kırılganlığına tanık oluyoruz. "Park", "Atlı Araba" gibi yağlı boya tabloları ise sanatçının Anadolu ilhamına ve etkileşimine dair ipuçları veriyor. Her biri karakteristik birer Bedri Rahmi tablosu adeta... Ve her birbirine eklemlenerek bir Türkiye hikâyesi anlatıyor bize.

Haberin Devamı

1 Şubat 1946'da Ülkü Dergisi'nde yayımlanan "Yüzde Yüz Sanat Peşinde" başlıklı yazısında, "Bir sanatkârın bütün ömrünü eserlerine koyması mümkün müdür? Eserlerine bütün ömrünü sığdırmış bir sanatkâr var mıdır?" diye sorar Bedri Rahmi. Yanıtı ise şu sözlerle verir: "Yanılmıyorsam bu sadece edebi sulh arzusu gibi her sanatkârın zaman zaman özlediği fakat hiçbir zaman erişemediği bir şeydir." Göz göze geldiğimiz her an etkisi çığ gibi büyüyen tabloları da bize aynı soru soruyor. 1975 yılında henüz 64 yaşında hayata veda etti Bedri  Rahmi Eyüboğlu... Sanat tarihindeki yeri ve etkisiyle eserlerine bütün ömrünü sığdırmış gibi...

Aile koleksiyonundan

"Al Gözüm Seyreyle" sergisi aile koleksiyonundan hazırlanmış. Torun Rahmi Eyüboğlu, dedesinin mirasına sahip çıkıyor ve sanatçıya ait en ufak parçayı dahi özenle muhafaza ediyor. Eyüboğlu hazinesi elbette bitmez, fakat onun arşivinden yola çıkarak hazırlanan bu sergiler, manzalarıyla, portreleriyle, çizgileriyle bugünün karmaşık dünyasına iyi gelecek “büyük” bir dokunuş...