Kültür Sanat Söz Mimar Sinan’ın

Söz Mimar Sinan’ın

24.03.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:

"Yapılar Kitabı", başında Mimar Sinan ile yapılan bir "hasbıhalöla oluştuğu belirtilen otobiyografik iki el yazması "Tezkiretü’l - Bünyan" ve "Tezkiretü’l - Ebniye"nin bir aradaki ilk eleştirel basımlarından oluşuyor.

Söz Mimar Sinan’ın





Söz Mimar Sinan’ın
Osmanlı İmparatorluğu’nun en görkemli döneminde bir Yeniçeri iken mimari zekâsıyla öne çıkıp önemli yapılar yapma fırsatı yakalayan Mimar Sinan, kalıplara bağlı kalmadan hep kendisini kalıcı ve büyük yapacak arayış ve denemelerle dolu bir hayat yaşamış. Kitaptaki hem düzyazı hem de şiirsel bölümleri olan metinlerde, Sinan’ın anıları kendi ağzından anlatılıyor.
Doğan Kuban’ın önsözü, Hayati Develi’nin çevri yazı ve notları, Samih Rifat’ın fotoğraflarıyla sunulan kitabın üç ana bölümü var. İlk bölümde iki yazmanın günümüz diline aktarılmış hali, ikinci bölümde çevriyazı hali, son bölümde ise tıpkıbasımı bulunuyor. Şimdiye kadar bu elyazmaları üzerine yapılmış birçok çalışma mevcut, fakat bu metinlerin birden fazla nüshalarının karşılaştırıldığı, yanlışların ayıklanarak yeni bir metnin oluşturulduğu eleştirel bir basım ilk kez gerçekleştiriliyor. Bu boşluğu dolduran "Yapılar Kitabı"nda, araştırmacılar için nüsha farklarını da gösteren doğru metnin kurulması hedeflenmiş. Ayrıca uzman olmayan meraklı okurlar için de bol miktarda verilmiş açıklama ve dipnotlar, kitabın ek kaynaklara ihtiyaç duyulmadan rahatlıkla okunabilmesine olanak veriyor.
"Tezkiretü’l - Bünyan", Sinan’ın sanatına ve hayata dair görüşlerine en fazla rastladığımız metin. Yazma, Sinan’ın mimarlığa getirilişinin anlatılmasından sonra İstanbul’a su getirme çalışmalarının, Şehzade Camii, Süleymaniye Camii, Büyükçekmece Köprüsü ve Selimiye Camii’nin yapım süreçlerinin hikâyelerini içeriyor. "Tezkiretü’l - Ebniye"de ise bir manzum giriş bölümünden sonra Mimar Sinan’ın inşa ettiği yapıların listesi on üç bölüm halinde listeleniyor.
Sinan’ın gördüğü önemli yapılar ve mimari buluşlarla girdiği boy ölçüşme mücadelesi sürekli karşımıza çıkıyor. Yer yer zamanın yapı teknolojileri ve metodlarından da bahislere rastlanan metinlerde mimariyle birlikte kullanılan sanatlardan da söz edildiğini görüyoruz. Minyatürler, dil kullanımları, düzyazıya yedirilmiş manzum anlatımlar ve dini efsaneler de o zamanın atmosferini ve mimari tasarımların ardındaki bazı motivasyonları kurgulamamızı kolaylaştırıyor. Zamanın hayata ve ölüme bakış açıları, manevi ve ahlâki değerlerle ilgili izlenebilecek patikalar yaratıyor.
Bu anlatılarda Osmanlı’nın klasik dönem mimarisinin, uzun hayatı boyunca üç padişah döneminde de hizmet etmiş en büyük üstadının dönemin iktidarlarıyla ilişkileri, korkuları, sevinçleri, hedefleri var. Kayıt etme alışkanlığının pek olmadığı toplumumuzda mimarının ağzından bu yapıları dinlemek benzersiz bir imkân.

Koç Bank
Fiyatı: 100.000.000 TL.




Yazarlar