Milliyet Executive ‘Bankasız’a ulaşıp sisteme çekiyor

‘Bankasız’a ulaşıp sisteme çekiyor

07.04.2022 - 13:46 | Son Güncellenme:

Finansal teknoloji girişimleri yani fintekler, Türkiye’de öne çıkıyor. Finansal hizmetlere erişimi ve kapsayıcılığı artırıyorlar. Türkiye’de nüfusun halen ciddi bir bölümü bankacılık hizmetlerine erişemiyor. iyzico CEO’su Barbaros Özbuğutu, fintekler’in ‘bankasızlar’ olarak tanımlanan kesime erişerek sisteme çektiğini söylüyor.

‘Bankasız’a ulaşıp sisteme çekiyor

HANİFE BAŞ

Haberin Devamı

Dijitalleşmeyle beraber hayatımıza yeni nesil finans hizmetleri de daha fazla girmeye başladı. Bu hizmetleri saplayan fintekler startup ekosisteminin de parlayan yıldızları oluyor. Fintekler yani finansal teknoloji girişimleri, finansal hizmetlerin sunumunda geleneksel finansal yöntemlerle rekabet etmeyi amaçlıyorlar. Geleneksel yapılara göre daha hızlı yöntemlerle iş yapan fintek şirketlerinin sayısı hem Türkiye’de hem de dünyada hızla artıyor. Fintek’ler kişiselleştirilmiş çözümlerle bankacılık sektöründe dijital ürünler çıkarıyor. Daha çok teknolojik ve yenilikçi ürün ve hizmet sunuyor. Alternatif hizmetler yaratıyor. Finans sistemine erişemeyen kişilere de ulaşarak alternatif ürünler sunuyorlar. Türkiye fintek girişimleri konusunda iyi durumda. Bunlardan biri de iyzico. Firma, e-ticaret firmaları, pazaryerleri ve bireysel kullanıcılar için ödeme altyapısı sağlıyor. iyzico CEO’su Barbaros Özbuğutu’yla firmayı, sektörü ve fintek’lerin geleceğini konuştuk.

Haberin Devamı

Ezber bozan dönem

Türkiye’de fintek sektörünün son durumu nedir?

Aslında bir değişim değil, kökten bir dönüşüm süreci yaşıyoruz. Ezber bozan bir dönemden geçiyoruz. Bu dönüşüm süreci fintek sektörü için yeni bir dönem değil. Çünkü fintekler aslında bu sürecin içinde doğdu. Finans ve teknolojinin ortak paydada buluşması sayesinde artık bireylere alternatif çözümler sağlıyoruz ve bu durum geleneksel bankacılık sistemini de hızla değiştiriyor. Fintekler, bankasızlar olarak tanımladığımız, finans sisteminin içinde yer almayan kişilere de ulaşarak finansal kapsayıcılığı artırma gücüne sahip. Türkiye’de fintek sektörü henüz başlangıç aşamasında. 10 yıl önce neredeyse bulunmayan bir sektörden bahsediyoruz. Ancak özellikle pandemiden sonra yaşanan sürece baktığımızda sektörün kısa sürede ciddi bir mesafe kat ettiğini de görüyoruz. Kullanıcılar dijitalleşme ile hayatlarına gelen kolaylıkları benimsedi ve artık bunu talep ediyorlar.

Fintekler’in yararları neler?

Fintekler oyunun kurallarını değiştirecek çevikliğe sahip. Finans sektöründeki genel kabullerin sınırlarını zorlayarak geleceğin iş dünyasını şekillendirecek bir model yaratıyorlar. Finansal ürün ve hizmetleri toplumun tüm kesimlerine sunabilir hale getiren fintekler, finansal kapsayıcılığın artmasına da pozitif katkıda bulunuyor. Elbette bu gelişimde Türkiye’nin genç bir nüfusa sahip olması da etkili oluyor. 40 yaş altı kesim bu tarz teknolojilere açıkken teknolojinin içine doğan Y ve Z kuşağı ise bu tarz teknolojileri daha çabuk benimsiyor ve hızlı adapte olabiliyor

Haberin Devamı

Dijitalleşmeyle sanal ödeme sistemlerinin gelişimi nasıl şekilleniyor?

Pandemi e-ticaret için bir dönüm noktasıydı. Tüketici alışkanlıklarında kırılma noktası yaşandı. Kovid sonrası dönemde ise e-ticarete ve temassız ödemelere olan ilginin artarak devam etmesi öngörülüyor. Hızlı, kolay ve güvenilir. Ödeme sistemlerinin bugünü ve geleceğinin bu kavramlar üzerinde şekillendiğini söylemek mümkün. Akıllı telefonlar, mobil uygulamalarla temassız POS haline dönüşebiliyor. Bu yöntem, POS maliyetine ve karmaşık banka süreçlerine girmeden, KOBİ’lerin temassız ödemeleri almalarına imkan sağlıyor. İlerleyen dönemde temassız ödemelerin daha da artması akıllı telefonların POS olarak kullanılmasında önemli bir rol oynayacak. Şifre ya da PIN gibi geleneksel yöntemlere kıyasla biyometrik yöntemlerin çok daha güvenli olması nedeniyle, yüz tanıma, avuç içi, parmak izi gibi farklı biyometrik yöntemlerin kullanımı ödeme süreçlerinde de artıyor olacak. Dijital cüzdanlar sadece ödeme enstrümanlarını saklayan standart biz cüzdan olmanın ötesine geçerek yapay zeka tabanlı çalışmalarla tüketiciye gerçek zamanlı akıllı teklifler üreterek, iletişim kuran bir sistem haline gelecek.

Haberin Devamı

iyzico’da durum nedir?

Kurulduğumuz günden bugüne her yıl ortalama yüzde 286 büyüme sağladık. 80 binden fazla üye iş yeri ve 1 milyondan fazla alt üye iş yeri, 4 milyon korumalı alışveriş kullanıcısı ve 800 bin aktif cüzdan kullanıcısına dokunuyoruz. Hedefimiz sadece iyzico’nun büyümesi değil. Aynı zamanda sektörü büyütmeye de odaklanıyoruz. Teknoloji ve girişim dünyasının nabzını tutarak, trendleri, beklentileri ve talepleri öngörerek çözümler geliştirmeye odaklanıyoruz. Önümüzdeki dönemde de ödeme sistemleri alanında öncü ve inovatif konumumuzu güçlendirecek yeni uygulamaları devreye alarak ürün ve hizmetlerimizi geliştirmeye devam edeceğiz. Türkiye’nin en büyük ilk 5 finans kuruluşundan biri olma vizyonuyla çalışmalarımıza var gücümüzle devam ediyoruz.

Haberin Devamı

Türk teknoloji firmaları atakta

Sektörün geleceğiyle ilgili neler söylemek istersiniz?

Türkiye’de e-ticaret pazarının dönüm noktasında olduğunu söyleyebiliriz. Burada Türk teknoloji şirketlerinin son yıllarda yaptığı atılımın yanı sıra İstanbul’un uluslararası bir şehir olması ve değişime çok hızlı adapte olan bir demografiye sahip olması da etkili. Pandemi de pazarı pozitif yönde etkileyerek üç yıl önce yüzde 3.5 olan e-ticaret yayılımını bugün yüzde 10 seviyesine yükseltti. Son dönemde birçok Türk teknoloji şirketinin global anlamda yakaladığı başarıyı görebiliyoruz. Türk teknoloji pazarının global arenada başarıyla anılması gerçekten gurur verici. Son yıllarda çok başarılı işler, markalar çıkartıyoruz. Ülke olarak da büyük bir potansiyele sahibiz ve bu potansiyelin henüz tamamını kullanmıyoruz. Buradaki potansiyelimiz gücünü nereden alıyor dersek, Türkiye’de her şey çok hızlı gelişiyor ve sizin bu şartlara adapte olmanız gerekiyor. Olamadığınız noktada ise başarısız olmanız kaçınılmaz. Dolayısıyla Türkiye gibi zorlu bir pazarda başarılı olan şirketler, daha stabil şartlara sahip diğer pazarlarda da başarıya ulaşabiliyor. Finansal hizmetlere ulaşımı ve kapsayıcılığı artırmamız gerekiyor. Türkiye’de halen nüfusun çok ciddi bir bölümü, özellikle de kadın nüfus bankacılık hizmetlerinden yararlanmıyor. Bizim ve diğer fintek şirketlerinin sunduğu alternatif yöntemlerle bu nüfusu e-ticarete dahil etmemiz gerekiyor.

Nakit dijitalleşecek

Sektörde gelişimi hangi alanda görüyorsunuz?

Türkiye’de hala finans sisteminin dışında kalan önemli bir kesim var. Herhangi bir bankacılık hizmetini kullanmayan, ‘bankasızlar’ olarak da ifade ettiğimiz finans ekosisteminin dışındaki kişilere de ulaşacak çözümler üretiyoruz. Gelecek odaklı düşündüğümüzde de dijital cüzdanın bir gereklilik olduğunu görmekteyiz. Bugün milyonlarca kişi hala hayatını nakit ile çeviriyor ve bu nakidin bir şekilde dijitalleşmesi gerekiyor. Yani o cüzdana nakidi de koyabilmek gerekiyor. Hatta bir adım daha ileriye gidersek, kredi kartı olan insanların taksitlendirme sürecine çok rahat girebildikleri bir dünyada, kredi kartı olmayanlara da bu dijital cüzdanlar üzerinden kredilendirme gibi ürünler sunabilmeye odaklanıyoruz.