Milliyet Executive Para mı, dünyaya faydalı olmak mı?

Para mı, dünyaya faydalı olmak mı?

07.10.2022 - 03:34 | Son Güncellenme:

Patagonia’nın kurucusu Chouinard 3 milyar dolarlık şirketini bir vakfa devrederek iklim değişikliğiyle mücadeleye adıyor. Dünyaya faydalı olmak amacındaki markalar artık daha çok öne çıkacak.

Para mı, dünyaya faydalı olmak mı

ÇAĞDAŞ ERTUNA- Hiç şüphesiz geçen ay global iş dünyasında en çok konuşulan isimlerin başında geliyor Patagonia’nın kurucusu Yvon Chouinard. Yvon Chouinard, milyar dolarlık şirketini devredeceğini ve tüm kârın iklim değişikliğiyle mücadeleye aktarılacağını açıklamasıyla gündeme geldi. Kaya tırmanışçılığından global bir açıkhava spor markası yaratan 83 yaşındaki Yvon Chouinard’ın kendisinden sonra devam etmesini istediği markası Patagonia için önünde iki seçenek vardı, ya şirketini satacaktı veya halka açacaktı. Ama iki opsiyonda da şirketin kendi kültürünü koruyamayacağını çok iyi biliyordu. Bunun için de şirketini kâr amacı gütmeyen bir vakıf kurarak bu vakfa devredeceğini açıkladı. Bu vakıf, Patagonia’nın kârlarının iklim değişikliği konusunda yapılan çalışmalara aktaracak. “’Halka açık olmak’ yerine, ‘amaçlı olmayı’ tercih ettik diyebilirsiniz. Doğadan elde ettiğimiz geliri yatırımcılar için zenginliğe dönüştürmek yerine, Patagonia’nın yarattığı zenginliği tüm zenginliğin kaynağını korumak için kullanacağız” diyor Yvon Chouinard.

Haberin Devamı

Tam 3 milyar dolar

Şirketi Patagonia’nın değerlerini tehlikeye atabilecek bir patrona satmadığı veya halka açmadığı ve benzersiz mülkiyet modelini tercih ettiği için mutlu. Şimdi, yaklaşık 3 milyar dolar değerindeki outdoor giyim şirketinin mülkiyeti Patagonia Purpose Trust ve Holdfast Collective’e devrediliyor. “Sorumlu iş deneyimimize başladığımızdan bu yana yaklaşık 50 yıl geçti ve daha yeni başlıyoruz. Bundan 50 yıl sonra gelişen bir gezegene, hatta gelişen bir işletmeye dair en ufak bir ümidimiz varsa, bu tüm zamanımızı alacak. Sahip olduğumuz kaynaklarla elimizden geleni yapıyoruz. Bu da üzerimize düşeni yapmak için bulduğumuz başka bir yol.” diye de ekliyor Yvon Chouinard. Her yıl iklim kriziyle mücadeleye aktarılacak bütçenin yaklaşık 100 milyon dolar olacağı tahmin ediliyor. Patagonia’nın CEO’su Ryan Gellert ise “Dünyanın biz olmasak daha iyi olacağını gerçekten tartışabilirsiniz. Gezegenden geri verdiğimizden çok daha fazlasını alıyoruz.” diye konuşuyor. Elbette, her CEO’dan böyle bir konuşma bekleyemeyiz.

Haberin Devamı

Z kuşağı ne istiyor?

Ama bu marka, sürdürülebilirliğe bağlılığıyla biliniyor, yüksek fiyatlarına rağmen. Markanın yönetimi yıllar içinde karbon ayak izini azaltmak için ekolojik yeniliklere öncülük etti, kârlılığı pahasına bile aktivist politik duruşlar aldı ve çevresel nedenlere 145 milyon dolar bağışladı. Chouinard ailesine ait olan özel şirket aynı zamanda B Corporation sertifikasına sahip, bu da demek oluyor ki belirli sosyal ve çevresel performans standartlarını karşılaması gerekiyor. İşte bu noktada elbette her şirketten de aynısı beklenmiyor, ama özellikle Z kuşağında kârdan çok, amacı önde tutan ve dünyaya faydalı olmak amacında olan markalar kazanıyor ve bundan sonra böyle markalar daha da öne çıkacak. Tabii söylediklerinin gerçekten arkasında durabildikleri zaman, yoksa sadece basit bir pazarlama kampanyasından ileri gitmez.