Milliyet Executive Tüketim ve hedonizmle kaçış...

Tüketim ve hedonizmle kaçış...

15.12.2022 - 03:57 | Son Güncellenme:

Aşırı tüketim aslında her şeyi daha da kötüleştirirken, yine de nasıl olduysa, daha fazla şey satın almanın bizi daha iyi hissettireceğine bir şekilde kendimizi ikna etmeyi başardık…

Tüketim ve hedonizmle kaçış...

ÇAĞDAŞ ERTUNA- Tüm dünya aynı şeyi konuşuyor: Resesyon yaklaşıyor... Ev fiyatları, henüz Türkiye’de olmasa da, dünyanın birçok metropolünde düşmeye başladı. Borsalar, kriptolar düşüşte. Ukrayna’daki savaş 8. ayına girdi. Türkiye bir kez daha terör ve depremle sarsıldı. Küresel ısınmanın etkisini sınırlamak için eşiği aştık. Bu da sıcak dalgaları, depremler, seller ve ölümcül fırtınalar gibi daha fazla iklim felaketi yaşayabileceğimiz anlamına geliyor. Tüm haberler tüketici duyarlılığını olumsuz etkiliyor... Peki neden varlıklı müşteriler bu yıl pazarın yüzde 22 artmasını sağlayacak bir hızla lüks mallar almaya devam ediyor?

Haberin Devamı

Rövanş harcama...

Analistler şöyle özetliyor: “Yüksek kaliteli tüketici harcamalarında büyük bir dalga görüyoruz. Zengin tüketiciler, Kovid-19 salgını öncesine göre çok daha fazla harcama yapıyor. Hem ürünler, hem de hizmetler için... Ve bu eğilim en az 1.5 yıldır devam ediyor. Bunun bir açıklaması, Kovid19’un hepimize ölümlü olduğumuzu hatırlatması... Mezarlığın en zengini olma ihtimali hiç kimse için cazip değil. Dolayısıyla, yapabilenler yarın yokmuş gibi harcıyor.” Ama elbette başka bir şey daha var: Tüm bu tüketimi ve hedonizmi dünyadaki gerçek sorunlardan uzaklaşmak için kullanıyoruz. İşte bu yüzden karantina sonrası beklenen rövanş harcama ve rövanş seyahat hızla artıyor. Tüketim çılgınlığı aldı başını gidiyor. Ünlü isimler ve firmalar ise eskileri değerlendirebilmek ve doğa dostu olabilmek için farklı çalışmalar yapıyor ama yeterli olmuyor. Moda ve lüks demokratikleştiğini iddia ettikçe, tüketim çılgınlığı arttıkça, alışverişkolikler de vahşileşiyor. Kabul etmek lazım, sosyal medya lüks tüketimi daha da körüklüyor. Lüks tüketim neredeyse bir yatırım aracı olarak görülmeye başlanıyor. Tabii bunda lüks markaların son yıllarda fiyatlarını çok artırmasının da etkisi var. Bazen lüks bir markanın fiyatı borsada bir hisse senedinden çok daha fazla yükselebiliyor ve ikinci el lüks markaların satıldığı çevrimiçi bir pazaryerinde daha büyük getiri elde etmeye neden olabiliyor.

Haberin Devamı

Hafifleme ihtiyacı
Bir yandan sonsuz tüketiyoruz, bir yandan da hafifleme, arınma ihtiyacı giderek daha ağır basıyor. İşte o zaman da sadece gardırop detoksları yapılmıyor, ruhsal ve bedensel detokslar da yapılıyor. Bunun sonucu ‘İyi ve sağlıklı yaşam’ olarak özetlenen bir başka endüstri daha çıkıyor karşımıza. İşte arınmak için daha çok tüketiyoruz bunu yaparken de. Belki daha az yiyoruz, ama daha çok servis aldığımız ya da o servisi alabilmek için daha çok yol tükettiğimiz ve daha çok karbon izi bıraktığımız bir gerçek. Aşırı tüketim aslında her şeyi daha da kötüleştirirken, yine de nasıl olduysa, daha fazla şey satın almanın, daha fazla tatile çıkmanın bizi daha iyi hissettireceğine bir şekilde kendimizi ikna etmeyi başardık. İşte aslında önümüzdeki yeni yılda tam da değiştirmemiz gereken bu!