Geri Dön
Milliyet ExecutiveYüksek perdeden TAM 100 YIL

Yüksek perdeden TAM 100 YIL

Denizli’den Bursa’ya uzanan hikâyesiyle perde üreticisi Berteks 100 yaşında yoluna dördüncü jenerasyonla devam ediyor. Ar-Ge çalışmaları güçlü olan şirket, ihracatının çoğunu Avrupa ve Amerika’ya yapıyor

Yüksek perdeden TAM 100 YIL

DUYGU ERDOĞAN

2022’de 100. yılını dolduran Berteks, Denizli Buldan’dan 55 ülkeye yayıldı. Öyle ki üretiminin yüzde 85’i ihraç edilir hale geldi. İhracat payının yüzde 40’ı Avrupa’ya, yüzde 40’ı ise Amerika’ya gönderiliyor. Bu gelişimde en büyük pay sahibi ise güçlü Ar-Ge çalışmaları ile kadın istihdamının yüksekliği olarak gösteriliyor. Son 40 yıldır faaliyetlerini Bursa’da sürdüren Berteks, aynı zamanda savunma ve havacılık sanayi için onaylı bir paraşüt kumaş tedarikçisi... Hikâyelerini Berteks Yönetim Kurulu Başkanı Berk Noyan ile tasarımcı ve Berteks Yönetim Kurulu Üyesi Burcu Noyan Erdebil’den dinledik.

Ailenizin 100 yıllık işini sürdürüyorsunuz; kurulma süreci ve geldiğiniz noktayı anlatır mısınız?

Berk Noyan: Denizli Buldan’da tüccarlıkla başlayan, fabrikalaşma süreciyle birlikte büyüme hızını arttıran bir marka hikâyemiz var. 2022 yılında 100. yılımızı dolduruyoruz. Şu anda işin başında üçüncü ve dördüncü jenerasyon var. 1983 yılından bu yana Bursa’nın en büyük organize sanayi bölgesi Bursa Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi’nde faaliyetlerimizi sürdürüyoruz. Dördüncü jenerasyonun işin başına gelmesiyle kurumsallaşmaya ve Ar-Ge’ye ciddi yatırımlar yaptık. Ev tekstilinde ve teknik tekstilde üretim kabiliyetimiz çok yüksek. Savunma ve havacılık sanayi için paraşüt kumaşlarından elektromanyetik kalkanlama kumaşlarına, taşıt tekstillerinden akustik, termal ve yanmaz kumaşlara kadar birçok inovatif ürün üretebiliyoruz. Ev tekstilinde her 5 mekânda bir Berteks markalı ürün kullanılmasını sağlamak hedefiyle çalışmalarımızı sürdürüyoruz. 2014 yılından bu yana Plicell markamızla ev, ofis, kış bahçesi, cam balkon, otomobil ve teknelerde kullanılabilen çözüm perdeleri sunuyoruz. 2021’i birçok soruna rağmen yüzde 15’lik büyümeyle kapattık.

İhracatın toplam satışlarınızdaki payı nedir, en çok hangi ülkelerden talep geliyor?

Berk Noyan: Üretimimizin yüzde 85’ini ihraç ediyoruz. Beş kıtada 55’i aşkın ülkede kumaşlarımız ve ürünlerimiz kullanılıyor. İhracatımızın yüzde 40’ını Avrupa’ya, yüzde 40’ını Amerika’ya, yüzde 10’unu Avustralya’ya, kalan yüzde 10’unu da diğer ülkelere gerçekleştiriyoruz.

Yurt içi ve yurt dışından gelen talepler pandemi öncesi ve sonrası nasıl şekillendi?

Burcu Noyan Erdebil: Pandemi döneminde tüm dünya hammadde, navlun krizi ve maliyeti artan enerji sorunlarıyla uğraştı. Bu sorunlar elbette sektörümüzü de etkiledi; ancak uzun yıllardır bilinen bir firma olmamız ve online görüşmelerle açığı kapatmamız ile süreci güzel bir şekilde yönettik. Pandemiyle çevreci ve antibakteriyel kumaşlara talep yurt içinde ve yurt dışında ciddi şekilde arttı.

Yeni tasarımlar, dokular, sistemler konusunda Ar-Ge çalışmalarınızın etkisi nedir?

Berk Noyan: Ar-Ge çalışmalarımız sonucu inovatif ürünlerimizi pazara sunuyoruz. Sesin yankılanmasıyla bizi yoran ses gürültüsünü emici kumaşlar yaptık. İç mekanlarda enerji maliyetlerini düşürün Termotex kumaşlar, antibakteriyel kumaşlar, ışık kontrolü kumaşları gibi inovatif ürünler sunuyoruz.

Yüksek perdeden TAM 100 YIL

Çalışanlarının %40’ı kadın

Kadın çalışan oranınız nedir, Bursa ve bölge kalkınmasına desteğinizi nasıl değerlendirirsiniz?

Berk Noyan: Türkiye’nin en köklü kurumlarından biri olarak 1922 yılından bu yana tekstil işi yapıyoruz. Başta Bursa olmak üzere ülkemizin ekonomisine, katma değerli ürün ihracatına ve istihdamına destek sunuyoruz. Bursa Demirtaş Organize Sanayi bölgesinde 80 bin metrekare alan üzerine kurulu entegre fabrikamızda 1200 kişi istihdam ediyoruz. Toplam çalışanlarımızın yüzde 40’ını kadınlar oluşturuyor. Kadın çalışanlarımızla son derece destekleyici bir ilişkimiz bulunuyor. İş gücüne katılımlarını sürdürülebilir kılmak için güçlü sosyal haklarla ve destekleyici uygulamalarla çalışma hayatlarına devam etmelerini sağlıyoruz.

Sürdürülebilir bir üretim modeli ve yeşil kalkınma açısından ele aldığınız yeni sistemler var mı?

Burcu Noyan Erdebil: Ar-Ge merkezimizde şu an mühendis grubuyla birlikte 50 kişi yer alıyor. Koleksiyonlardaki sürdürülebilir ürünlerin payını artmak hedefimiz. Geçtiğimiz yıl güneş panelleri GES yatırımımızı yaptık. Suyu kirletmeme, havayı kirletmeme, karbon ayak izi hepsi bizim bünyemizde aldığımız sertifikasyonlar.

Yüksek perdeden TAM 100 YIL

Hangi ülkede tercih ne?

Perdenin, tülün mekân tasarımlarına etkisini nedir?

Burcu Noyan Erdebil: Perdenin renginden önce içerinin görünmesi, görünmemesi; ışığın gelmesi, gelmemesi gibi birçok etkenin düşünülmesi önemli. Sonrasında hem dekoratif hem işlevsel modeller seçmeli. Çünkü perdelerin mekan tasarımında kilit bir rolü var.

Ülkelere göre perde tül seçiminde dinamikler nelerdir?

Burcu Noyan Erdebil: Perde tercihleri iklim ve yaşam tarzlarına göre de farklılık gösteriyor. Şehirlerde ve özellikle villalarda mekanizmalı perdeler tercih ediliyor. Store/screen yani mekanizmalı perdeler İstanbul başta olmak üzere hemen her şehirde daha modern binalarda kullanılıyor. Anadolu genelinde ise tüller ve dekoratif perdeler tercih ediliyor. Amerika ve Avustralya’da tercihler pek çeşitlenmiyor. Tercihlerin daha çok farklılaştığı yer Avrupa.