Otomobil Her şey yayalara

Her şey yayalara

27.06.2006 - 00:00 | Son Güncellenme:

Ford, daha önce başlattığı yayaları korumaya yönelik çalışmalara bir yenisini daha ekledi: Hassas kaput sistemi

Her şey yayalara

Otokolik / LEVENT KÖPRÜLÜ

Otomobilin içindekilerin canı can da, yayalarınki değil mi? İşte son yıllarda, biraz da Avrupa Birliği’nin ve İngiliz hükümetinin bastırmasıyla yayaların korunmasına yönelik çalışmalar hızlandırıldı.
Honda, Ford, Renault başta olmak üzere birçok üretici, yeni modellerini tasarlarken özellikle yayaların “akibetiniö de düşünüp, çeşitli önlemler geliştirdi. Yumuşak kaput, esnek cam, hatta tampondan fırlayan hava yastığı filan derken, son olarak bir de kaputun çarpışma anında yayaları tutması çıktı.
Ford’un Almanya’da geliştirdiği ve bir Focus üzerinde denediği sistemle çarpışma anında kaput, itfaiyecilerin serdiği branda gibi bir hal alıyor. Menteşelerinden doğru hafifçe yukarı kalkan kaput, yayanın çarpma şiddetini azaltmakla kalmayıp, motor veya cama çarparak daha fazla yara alınmasının da önüne geçiyor. Öncelikle bilgisayarda simüle edilen yeni sistem, sensör yani algılayıcılarla çalışıyor.
Sensör, otomobile bir yayanın çarptığını farkedince otomatik olarak gazlı bir sistemle kaputu yerinden oynatıyor. Ancak müsterih olun, sistem, bir başka otomobille çarpışmada çalışmıyor. Aynı şekilde, park halindeyken de etkisiz hale geliyor. Yani üzerinde kedi gezinir veya birileri şakalaşırken kaputun üzerine düşerse kusura bakmasın!
Ford, daha önce de, ülkemizde de satılan makyajlı Focus’ların tamponlarını yayaların güvenliğini düşünecek şekilde değiştirmiş, farlarını da çarpışmanın etkisini azaltacak şekilde tasarlamıştı. Bu tamponlar, çarpan veya çarpılan yayanın özellikle ayak kısımlarını destekleyecek şekilde tasarlanıp, yaralanma riskini en aza indirmiş. Yenilerini bekliyoruz...

Yazarlar