Otomobil Kilometre saati hep doğru söylemeyebilir

Kilometre saati hep doğru söylemeyebilir

31.12.2006 - 00:00 | Son Güncellenme:

Kullanılmış araç alırken ilk olarak baktığınız kilometre saati doğruları söylemiyorsa ne yapmalı? Uzmanlar ne diyor?

Kilometre saati hep doğru söylemeyebilir

Çağnur Hatipoğlu

Kullanılmış otomobil alan ya da almak isteyenlerin en önemli kabuslarından biri, aracın gerçek kilometresinde olup olmadığıdır. Makine Mühendisleri Odası Konya Şube Başkanı Mete Kalyoncu’nun açıklaması, 2. el araç alacak tüketicilerin nelere dikkat etmesi gerektiğini yeniden gündeme getirdi.
Kullanılmış araç alacakların, az kilometre yaptığı ya da henüz ilk el olduğu gibi iddialara aldanmamaları gerektiğini söyleyen Kalyoncu, bu tip araçlarda yıpranma payını öğrenmek için bakılan kilometre saatlerinin değiştirilebildiğini kaydetti. Kalyoncu, bazı araçların orijinal kilometre saatinin 100 binde otomatik sıfırlandığını, diğerlerinin ise ise kilometre teli sökülerek, ya da bir cihaz yardımıyla makul km’ye getirilebildiğine dikkat çekti.

Kontrol şart
Bu tip bir değişikliği, alıcının anlamasının güç olduğundan hareketle, kurumsal anlamda 2. el araç satışı yapan firmalara sorduk. Onlar, servis kayıtları ve servislerde yaptırılacak olan kontrollerin önemine dikkat çekiyorlar.
Doğuş Oto Değerlendirme (DOD) yetkilileri, gelen tüm araçların teknik ekiplerce motor, mekanik, yürüyen aksam, iç aksam ve güvenlik ekipmanlarının 101 noktasıyla kontrolden geçirildiğini belirtiyorlar.
Yağ kaçaklarına bakılan, boya kalınlık ölçme cihazıyla boyasının orijinal olup olmadığı anlaşılan araçların, şasi ve kapı gibi bölümleri de, önemli bir tamiratı olup olmadığını gözlenebilmesi için kontrol ediliyor. Yol ve bozuk yol testleriyle aracın geçmiş ve mevcut durumuna ilişkin tespitler yaptıklarını söyleyen DOD yetkilileri, bu tip kontrollerin, aracın kilometresinin gerçeliği konusunda referans alındığını belirtiyorlar. Doğuş markalarına ait araçların ise servis kayıtları inceleniyormuş.

Servis kayıtları
Dördü İstanbul’da, toplam 13 yetkili satıcısıyla hizmet veren “Renault2” yetkilileri de, gelen 2. el otoların uzmanlarca ekspertiz işlemlerinden geçirilip, durumlarının rapor edildiğini belirtiyorlar.
Bu araçların yetkili servislerde, hangi km’de hangi bakımlardan geçtiğinin, ne gibi hasarları olduğunun belirlendiğini söyleyen yetkililer, yetkili servis dışında bakım veya onarım görmüş araçların km kontrolü gerektiğinde, teknik cihazlarla kontrol edildiğini bildiriyorlar. Farklı marka araçlardaysa, gerektiğinde o markanın yetkili satıcı ve servisleriyle temas kuruluyor.

Yazılımla tespit
Opel’in 2. el araç satışını gerçekleştirdiği “G2”deyse kullanılmış bir aracın km’si ile oynanıp oynanmadığı, kontrol unitelerine ait yazılımlarla kontrol edilerek tespit ediliyor.
Opel G2 yetkilileri, direksiyon, vites topuzu, koltuklar ve pedalların yıpranmışlık durumu, aracın motor bloğunun genel görüntüsü, gösterge panelinin işlem görüp görmediği gibi ayrıntıların, gerçek km’yle ilgili ipuçları vereceğine dikkat çekiyorlar. Yetkililer, servis kayıtlarıyla araç km saati arasındaki farkın da belirleyici olabileceğini kaydediyorlar.