Populer Bilim Bilim adamları öldükten sonra bilincin açık kaldığını keşfetti

Bilim adamları öldükten sonra bilincin açık kaldığını keşfetti

27.11.2018 - 16:20 | Son Güncellenme:

Araştırmacılar, insanın beyin aktivitesinin, ölümden sonra -kısa da olsa- hala çalıştığını gösteren kanıtlar buldu. Bilim insanları, ölen bireyin kendisine "ölü" diye seslenildiğini de bildiğini söylüyor.

Bilim adamları öldükten sonra bilincin açık kaldığını keşfetti

Onur Binay/milliyet.com.tr

Öldükten sonra ne olacağız sorusu, insanoğlunun yüzyıllardır merak ettiği bir durum. Bazıları, insanların yeryüzündeki eylemlerine göre yargılanacağına, bir kısmı reenkarnasyon ile yollarına devam edeceğine, diğer kısmı ise sonraki yaşamlarına ruhsal anlamda devam edeceğine inanıyor.

Dini inançsız olanların çoğu, genellikle zamanınız dolduğunda, bilincinizin de bir anda silieceği. TV'yi uzaktan kumandayla kapatmak gibi.

New York'taki Stony Brook Üniversitesi Tıp Fakültesi'nden araştırmacılar, insan beyni aktivitesinin ölümden kısa bir süre sonra hala işlev gördüğünü gösteren kanıtlar buldular.

Kalp atmayı bırakacak, ama kısa bir süre için ölen kişi neler olup bittiğinin farkında olacak. Bilim adamları, ölen bireyin kendilerini tıp personeli tarafından ölü olarak telaffuz edildiğini bile duyduklarını bildirdi.

Ölüm zamanı genellikle kalbin durduğu noktada açıklanır. Kalp durunca vücuda kan pompalanmadığı, ve doğal olarak da beyne ulaşmadığı için, kişi beyin reflekslerini neredeyse anında kaybediyor.

Serebral korteks - beynin 'düşünme kısmı' - aynı anda yavaşlar; bu yaklaşık iki ila yirmi saniye içinde sürebilir. Beyin dalgalarının artık bir elektrik monitöründe görülemeyeceği ve sonuçta beyin hücrelerinin ölümüne neden olan hücresel süreçlerin zincir reaksiyonunu başlatabilmesi anlamına gelir. Ancak bu işlem kalp atmayı bıraktıktan sonra saatler sürebiliyor.

Bilim adamları, hem Avrupa'daki hem de ABD'deki kalp durması vakalarına bakarak ölüm sonrası bilincin kapanmadığı bilgisine ulaştı. Kalp krizinden kurtulmuş olanlar, kendilerinin "teknik olarak ölü" kabul edildikleri zamanı çok net hatırladıklarını söylüyor.

Araştırmacı ekibi yöneten Doktor Sam Parnia, konuyla ilgili olarak LiveScience'a şu açıklamaları yaptı:

"Onlar, doktorların ve hemşirelerin kendilerine ne yaptığını, o sırada neler konuştuklarını, etrafta neler olup bittiğini çok doğru biçimde açıklayacaklardır. Kişinin ölü olarak ilan edilmesi, sadece kalbinin tamamen durup durmamasına bağlı. Eğer yeterince kalp masajı yapıp kalbi tekrar çalıştırmaya başlarsanız, yavaş yavaş beyin de tekrar çalışmaya başlayacaktır.

Kalp masajının süresi uzarsa ve yine de sonuç alınamazsa, bu beyin hücrelerini öldürmeye devam edecektir; sadece daha yavaş bir hızda. Genelde olan şey ise bu tarz "geri dönüşleri" deneyimleyenlerin daha pozitif olarak hayata devam etmeleri. Örneğin başkalarına yardımcı olmaya daha hevesli olmaları gibi.

Ölümle karşılaştıkları için yaşamda daha derin anlamlar buluyorlar. Fakat anılarının büyülü bir biçimde canlanması gibi bir olay gerçekleşmiyor. O sadece filmlerde olur."

İleriye dönük olarak, bu araştırma resüsitasyon kalitesini iyileştirmeyi amaçlıyor. Kalbin yeniden çalıştırılması sırasında beyinde gerçekleşebilecek olası sorunları azaltmaya çalışıyor.