The Others Liderler, neden fark edilir?

Liderler, neden fark edilir?

09.12.2001 - 00:00 | Son Güncellenme:

Liderler, neden fark edilir?

Liderler, neden fark edilir

Haftanın Hikayesi
Liderler, neden fark edilir?

MELİH ARAT

Eski bir fıkra...
Beş tane yamyam, bir şirkette görevlendirilirler.
Müdürleri onlara hitaben:
- Şimdi burada çalışabilirsiniz. Burada iyi para kazanabilirsiniz. Ama yemek yemek için firmanın kafeteryasına gideceksiniz ve diğer çalışanları rahat bırakacaksınız' der.
Yamyamlar hiçbir çalışanı rahatsız etmeyeceklerine söz verirler. Dört hafta sonra müdürleri gelir.
- Çok iyi çalışıyorsunuz. Yalnız firmadaki temizlikçi kız kayıp. Ona ne olduğunu biliyor musunuz?' diye sorar. Yamyamların hepsi hayır derler ve bu işle hiçbir ilgilerinin olmadığını söylerler. Müdür gidince yamyamların şefi yamyamlara döner:
- Aranızdan hangi salak temizlikçi kızı yedi?' diye sorar.
En arkadaki yamyam alçak bir sesle cevap verir:
- Ben yedim.
Bunun üzerine şef söyle cevap verir.
- Ulan aptal! Biz dört haftadır grup Müdürleri, ürün müdürleri, proje yöneticilerini yiyip duruyoruz kimse farkına varmasın diye, senin durup dururken temizlikçi kızı yemen şart mıydı?!!!
* * *
Yukarıdaki fıkranın işaret ettiği gibi işletmelerde unvan sahibi gizli işsizler bulunabilir. Yönetim literatürü, her ne kadar 'yöneticilerin olmadığı zamanlarda da işleyebilen, yöneticiye ihtiyaç duymayan sistemleri' övse de, yöneticilerin işletme performansında bir fark yaratması gerekir. Söz ettiğim fark, yokluğunda işlerin karıştığı tipte tüm yetkileri toplamış yöneticilerin bir kurtarıcı olarak yarattığı fark değildir; işlerin normal gittiği zamanlarda işlerin gelişmesi yönünde yöneticinin ortaya koyduğu farktır.
Yönetici ile lider arasındaki farkı tanımlamak için basit bir tanımlama yapabiliriz. Yönetici, mevcut sistemi yürütür; lider sisteme yenilik ve değişim getirir. Öyleyse, eğer yöneticilere muhtaç olmayan bir sistem kurulabilmişse, yöneticinin işi lidere dönüşmek ve kuruluşa (bölüm ya da sürece) gelişme sağlayacak fark yaratmaktır. Aksi takdirde bir çaycı ya da temizlikçinin yokluğu bile fark edilirken, yöneticinin yokluğu bile fark edilmez.

Haftanın Sorusu
Ayrı ayrı 18 yaşında ve 10 yaşında iki genci ders çalışma konusunda motive etmenin yaratıcı yolu ne olabilir?


Geçen Haftanın Cevabı
'Sorumluluk bilinci kişilik gelişiminin bir parçası olduğuna göre, asıl yaratıcı yol; verilen sorumlulukta aranmalıdır. Örneğin bir öğrenciye araştırma ödevi (sorumluluğu) verildiğinde, yeteneği ve ilgisi de göz önünde bulundurulmalıdır. Böylece alacağı sorumluluk ona zor ya da sıkıcı gelmeyecek, aksine bu konuda daha yaratıcı bile olabilecektir.'/ Aylan Paşaoğlu
‘Sorumluluk Bilincini Geliştirme: İnsanlara sorumluluklarını almadıklarında sonuçlarını yaşamalarını sağlamak. Ben kardeşimin çoraplarını bir kere çöpe attım ortalıkta duruyor diye, bir daha hiç atmıyor.' / Hakan Turgut

Haftanın Kuramı
Macpherson’un Düzensizlik Kuramı
Bir nesneyi bulunduğu yerden almak için harcanan enerji, yerine geri koymak için harcanan enerjiden daha azdır.