The Others Patronlar kanatlandı...

Patronlar kanatlandı...

20.11.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

Patronlar kanatlandı...

Patronlar kanatlandı...


İşadamlarımızın özel uçak merakı giderek artıyor. Son rakamlara göre 228 özel uçakta 1225 koltuğa ulaşıldı. Göklerimizde 57 adet de hava taksi işletmesi var


       Zamanı en ekonomik ve en iyi şekilde değerlendirmek, devlet yöneticileri, işadamları ve üst düzey yöneticilerin parolası.
       Bir şehirden diğerine, bir ülkeden bir başkasına ulaşmanın seçenekleri çok da olsa, özel uçağa duyulan tutku, her geçen gün büyüyor. Dünyanın sayılı şirketleri, rahatlık ve konforu arttırmanın yanısıra, “çok amaçlı özel uçak" üretmek için birbirleriyle adeta yarışıyor. Seyahatlere büyük zaman ayırmak zorunda olan Türk işadamlarının özel uçak kullanma eğilimi de artıyor.
       Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) verilerine göre, özel amaçlı kullanılan tek ve çift motorlu uçakların sayısı 228’e, toplam koltuk kapasitesi bin 225’e, hava taksi işletmelerinin sayısı da 57’ye yükseldi.

       ‘Falcon’ seviyorlar
       Türkiye’de, SHGM’ye kayıtlı tek motorlu ve hobi amaçlı kullanılan hava araçları dışında, yaklaşık 70 adet de iş jet uçağı bulunuyor.
       Dassault firmasının çok değişik modellerde ürettiği Falcon uçakları, sürati, konforu ve çok amaçlı tiplerinden dolayı en çok ilgi çeken modeller arasında yeralıyor. Challenger, Gulfstream ve Citation gibi dünyanın en ünlü imalatçılarının hemen hepsi Türk pazarında yer alıyor.
       9 - 14 yolcu kapasiteli bu uçakların fiyatları 7 - 20 milyon dolar arasında değişiyor.

       Jetlerin saati 3 bin dolar
       Eğitim amaçlı olarak filosunda en fazla uçak bulunduran kuruluşlar ise Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksek Okulu ve Türk Hava Kurumu. Bu kuruluşların filolarında, çoğunluğu tek motorlu 41 uçak yer alıyor.
       Holding veya şirketler, uçakları, kendi kullanımları dışındaki zamanlarda kiraya veriyor. Jetlerde saati 3 bin, tek motorlu ve pervaneli uçaklarda bin 200 dolar olan ücretlere, yurtiçi uçuşlarda KDV ilave ediliyor. Türkiye’de özel helikopter sayısında da artış gözleniyor.

       Bazı holdinglerin havayolu şirketlerindeki uçak sayıları :
       Koç Holding (3), Doğuş Holding (4), Toprak Holding (2), Bayındır Holding (2), Çukurova Holding (2), Boronkay (2), İhlas Holding (1), Sanko Holding (1), Nergis Holding (1), Sönmez Holding (1), Demir Havacılık (Demirbank) (1)

       Ham kendin uç hem de kirala
       Türkiye’de şirketler, özel uçakların yanı sıra, helikopter sayısını da arttırıyor. İşadamları, kısa mesafeli uçuşlarda kullanmak üzere helikopteri de tercih ediyor. Bulunan her açık alana kolaylıkla inip kalkabildiği için ilgi duyulan hava araçları arasına girdi. Şirket sahip ve yöneticileri, helikopterleri kendi kullanımları dışında kalan zamanlarda kiraya vererek, gelir de elde ediyorlar.
       Helikopter sahibi ünlüler arasında Rahmi Koç, Mehmet Emin Karamehmet, İbrahim Bodur ve Ahmet Nazif Zorlu da var... Bodur’da bulunan helikopter, Amerikalılar’ın ünlü savaş makinesi Sikorskiler’in sivil amaçlı üretimlerinden; fiyatı da 7 milyon dolar (yaklaşık 5 trilyon TL.).. İşadamlarımızın rağbet ettiği diğer modeller ise Bell ve Agusto.
       Kira ücretleri ise saati 700 dolardan, 2 bin 500 dolara kadar değişiyor.