Doğan HEPER
TÜRKİYE'de tartışmalar çoğu kez boşuna oluyor.
"Renkli TV'ye hayır" dendi. İşte bugünkü durum. Kanal rekoru herhalde dünyada bizde.
Hatta
"hayır" diyenlerden bir arkadaşımız daha sonra
"hayır" dediği TV'ye genel müdür de oldu.
"Boğaz Köprüsü'ne hayır" dendi.
Hayır diyenlerden bir politikacımız rekor oyla İstanbul'a senatör seçildi; üstelik sonuçta köprü bir değil iki oldu.
Tarlabaşı Bulvarı'na karşı çıkıldı, ama şimdi o yol bile tıkanıyor, yetmiyor.
Bizde her şeye önce karşı çıkmak bir gelenek.
Karşı çıkış genelde bilgiye değil, ideolojiye, siyasete dayanıyor.
Genelde anlayan, anlamayan, uzman olan, olmayan karşı çıkıyor.
Bu bizim tabiatımız.
Muhalifiz.
* * *
ŞİMDİ de Boğaz'a üçüncü köprü mü, tüp geçit mi tartışması var.
Önce şunu söyleyelim;
"Boğaz'a köprü görüntüyü bozar" tezi tutmadı.
Görüntü bozulmadı.
Yani estetik bakımdan iki köprünün de sakıncası yok.
Üçüncüsünün olur mu?
Bu konuda sanat adamları susuyor. Ressamlar, heykeltıraşlar, şehirciler, rüştünü ispat etmiş mimarlar susuyor. Güzel sanatlar akademileri susuyor, mimarlık fakülteleri susuyor. Şehircilik kürsüleri susuyor.
"Estetiği bozmadı" demek bize kalıyor.
Bu da yanlış.
* * *
3. köprü estetik dışında da tartışılıyor.
Tüp geçitle mukayese ediliyor.
Tartışmada yine akademiler yok, mimarlık fakülteleri yok, mühendis odaları yok, bu işte tecrübeli olanlar yok.
Tüp geçit köprüden çok daha pahalıya mal oluyor ama tüp geçide raylı sistemi de oturtmak mümkün diyenler var.
Acaba 3. köprüye ray montajı olmaz mı?
Köprünün otomobil yolculuklarını özendirdiği söyleniyor.
Tüp geçitte aynı özendirme yok mu?
İstanbul'un deprem kuşağında olması, tüp geçidi etkilemez mi?
* * *
İSTANBUL'da rasyonel bir yerleşim düzeni yok.
Kartal'da çalışan Bağcılar'a geliyor.
Ataköy'de oturan Pendik'teki işyerine her gün gitmek zorunda. Yaşam trafiği arapsaçı...
Deniz ulaşımı sıfır.
İstanbul'un her yanı deniz olduğu halde.
Karada da toplu taşım aracı yok.
Olanlara, mesela otobüslere bakın, tıklım tıklım, pis, pasaklı, eliniz değse tetanos olursunuz.
İstanbul'da ulaşım konusu temelden bozuk. Çünkü yerleşim sorunu var. Konut alanlarının, işyerlerinin, sanayiin plansız dağılımı var, daha doğrusu karmaşası var. Nüfus yoğunluk planı yok. Göç akın akın sürüyor.
İşyerlerinde lojman sisteminin eksikliği var.
* * *
KÖPRÜ sebep değil sonuç.
İstanbul'daki kargaşaya geçici de olsa çözüm bulma ihtiyacının bir sonucu.
Kargaşayı yaratan sebepleri, yani İstanbul'da yerleşimi doğru temellere oturtmadıkça köprü mü, tüp geçit mi tartışması pek de anlamlı olmayacak.
Yazara EmailD.Heper@milliyet.com.tr