Fiatın yüzde 80i Fiat ve Agnelli ailesine ait. Geri kalan yüzde 20 ise Amerikan şirketi General Motors tarafından satın alınmış durumda. Geçen yıl eylül ayında tüm borsalar düşerken Fiatın fiyatları da düşmüştü. Ancak nisan ayı itibariyle borsalar toparlandı. Oysa Fiat hala kan kaybediyor.Kan kaybının nedeni basit: Geçen yıl 549 milyon euro zarar eden grup bu yıl daha da fazla zarar bekliyor. Fiatın yurtdışındaki bazı operasyonları (Brezilya, Polonya ve Türkiye) geçen yıl çok kötü performans göstermişti. Yurtiçinde de durum parlak değil. Fiat içeride o kadar egemen ki, içeriye girmek için büyük ölçüde fiyat kırmak gerekiyor. Bu da karları çok olumsuz etkiliyor. Fiatın Avrupadaki fabrikaları yüzde 75 kapasiteyle çalışıyor. Oysa karlılık için asgari yüzde 80 kapasite gerekiyor. En son umut Stilo modeli bile hedeflerin yüzde 10 altında satıyor.Fiatın otomotiv dışında da yatırımları bulunuyor. Ancak bunların çoğu yeni ve bir hayli de borç yükü getirmiş durumda. Mesela tarım ve inşaat makineleri üreticisi CNH (Case New Holland) 1999da bir Amerikan şirketinden 4.6 milyar dolara satın alınmıştı. Fiat rakibi John Deere bu fabrikayı alır diye ürktü ve gerekenden fazla para verdi. (Bir de o zamanlar piyasa canlıydı) 6 milyar euroluk borcun 5i buradan geliyor. Masrafları kısmak için bazı önlemler alınmış olsa da, yatırımın yanlışlığın ortada.Borç yiyen kesesinden yer. Fiatın toplam borçları 10 milyar euroyu buluyor. Üstelik bunları çoğu kısa vadeli. Yapılması gereken ilk iş elbette küçülmek. Bazı varlıkların elden çıkarılması gerekiyor. Magneti Marelli yedek parça işletmesi satılık. Ama alan yok. Grubun resmi başkanı Paolo Fresco (yakında Türkiyede olacak) 2 milyar euroluk bir aktif satışı planlıyor. 1 milyarlık da hisse satışı gerçekleştirdiği için borcun 3 milyarı azalmış olacak. Sırada Teksid gibi askeri araç üreticisi; Comau gibi Forda, GMye ve Ivecoya robot üreten fabrikası var.Son zamanlarda Agnelli ailesi yeni yatırımlarını farklı alanlara da itiyor. Mesela geçen yıl İtalyanın üçüncü büyük sigorta şirketi olan Toroyu özelleştirmeyle aile aldı. Fransız Elektrik şirketi ile yakın temasla İtalyanın en büyük enerji üreticisi Montedisonun hisselerini eline geçirdi.Patron Agnelli yine de "yaşadıkça otomotivdeyim" diyormuş. Ama 81 yaşında olduğunu düşünürsek bu kısa sürebilir. Alacaklı bankalar otomotivde kalınacaksa diğer tüm varlıkların elden çıkarılmasını ve borçların düşürülmesini istiyor. Aksi halde Fiat diğer ortak GM tarafından satın alınacak gibi görünüyor. hursit@marun.edu.tr Fiat zorda. Aybaşında grubun onursal başkanı ve en büyük ortağı Gianni Agnelli bir açıklamada bulunarak otomotivde kalacaklarını belirtti. Bu arada grup da 1.8 milyar euro sermaye enjekte edileceğini resmen açıkladı. Ancak Fiat hisselerindeki fiyat düşüşü durmadı.