Mehmet Tezkan

Mehmet Tezkan

mtezkan@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

İki filmden söz edeceğim.. Biri, Yılmaz Erdoğan’ın ‘Neşeli Hayat’ı.. Diğeri, Cem Yılmaz’ın ‘Yahşi Batı’sı..
İzlediniz mi, fark ettiniz mi bilmiyorum.. Yaklaşımlarında çok önemli değişiklik var.. Ya ekonomik kriz bunu gerektirdi.. Ya da iki usta oyuncu/yönetmen aynı anda tarz değiştirdi..
Belki ikisi de kâr-zarar hesabını daha iyi yapma ihtiyacı duymaya başladı..
* * *
Anlatmak istediğim bu.. Kesinlikle film eleştirisi değil.. Kıyaslama hiç değil.. O kötü/bu iyi ayrımı yapmak da değil..
Peki, ne diyeceksiniz?
Yaklaşım farkını anlatmak..
* * *
Yılmaz Erdoğan’dan başlayalım mı?
Neşeli Hayat’tan önce son yaptığı film Organize İşler’di..
Dev prodüksiyon..
O dekorları, o sahneleri, o çekimleri gözünüzün önüne getirin.. 26 farklı mekânda yapılmış çekimler.. Birbirinden harika görüntüler..
Hele o helikopterden yapılan çekimleri hatırladınız mı? SüperG kamerası kullanılan helikopter çekimleri..
Helikopter yurtdışından getirtilmişti..
Kısaca, Yılmaz Erdoğan Hollywood ayarı bir film çıkarmıştı..
Mesela, o takip sahneleri.. Sadece Amerikan filmlerinden görüyorduk.. İlk kez bir Türk filminde izledik..
Kısacası, pahalı filmdi..
Masraftan en küçük bir kısıntı yapılmamıştı..
* * *
Neşeli Hayat’a bakalım.. Tabii ki dört dörtlük film.. Yılmaz Erdoğan’ın oyunculukta doruk noktaya ulaştığı film diyorlar..
O başka.. Ben prodüksiyona dikkat çekiyorum.. Belli ki bütçe kısıtlı tutulmuş..
Mekânlar abartılmamış..
Nerede Organize İşler, nerede Neşeli Hayat!
Canım hep aynı tür film yapmak zorunda mı diyeceksiniz..
Hah.. Ben de bunu söylüyorum.. Tarz değişikliğine dikkat çekiyorum..
Pahalı prodüksiyondan..
Mütevazı bütçeye geçişi söylüyorum..
* * *

Yılmaz Erdoğan ile Cem Yılmaz’da Çağan Irmak sendromu
Cem Yılmaz’a da aynı..
Yahşi Batı’dan önceki son filmi A.R.O.G’du.. Gözünüzün önüne getirin.. Taş devrine yolculuk..
Muhteşemdi değil mi? Su gibi para harcanmıştı.. Cem Yılmaz’ın bir demecini hatırlıyorum, “Maymunun fiyatı benden pahalıydı, Arjantin’den figüran getirip maymun kılığına soktuk” demişti.
Yılmaz’ın A.R.O.G için 9 milyon dolar harcadığı söyleniyor..
Ya Yahşi Batı?
Gazetelere göre 2 milyon dolara mal olmuş..
Yani o da pahalı prodüksiyondan kaçmış..
* * *
İki usta yönetmenin aynı anda tarz değişikliğine gitmeleri dikkatimi çekti..
İsteyerek mi, şartlar mı?
Organize İşler 2005 yapımı, A.R.O.G ise 2008.. Projeler Türkiye’nin güllük gülistanlık olduğu sırada hazırlanmış..
Bu dönem gösterime girenler.. Neşeli Hayat ile Yahşi Batı..
Eksi altı küçülen Türkiye’de yapıldı.. Krizin delip geçtiği dönemde..
Kuşkusuz bunun etkisi vardır..
* * *
Yılmaz Erdoğan ile Cem Yılmaz’da Çağan Irmak sendromu
Çok para harcayıp, karşılığını yeteri kadar alamamaları da pahalı prodüksiyondan vazgeçmelerinin nedeni olabilir..
Seyirci aynı, sponsor aynı, televizyon gelirleri aynı.. Daha az harca, daha fazla kâr et.
Belki de Cem Yılmaz’ın, Yılmaz Erdoğan’ın da hesap kitabı budur..
* * *
Şu da olabilir..
İkisi de Çağan Irmak sendromu yaşıyor olabilir..
Onlar pahalı prodüksiyonlara imza atarken, Çağan Irmak 500 bin dolara Babam ve Oğlum’u çekti..
Acayip iş yaptı, iyi para kazandı..
Issız Adam’ı 1.5 milyon dolara mal ettiği söyleniyor..
* * *
Yılmaz Erdoğan da..
Cem Yılmaz da Çağan Irmak’a bakıp.. “Adam üç kuruşa film çekiyor, bizim kadar gişe yapıyor, biz de masrafları kısalım” demiş olabilir..
Yahşi Batı da..
Neşeli Hayat da bana bu duyguyu verdi..