Osman Ulagay

Osman Ulagay

oulagay@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Osman Ulagay

Küçük ve orta ölçekli işletmelerin büyük bir yatırım yapmadan teknolojik gelişmelerden ve elektronik iş ortamından yararlanmasını sağlayacak bir ürün piyasada. Internet Tradeline, Inc. (ITI) adlı uluslararası iletişim şirketi KOBİ'ler için özel olarak geliştirdiği "World Trade Exchange" adlı sistemle şu olanakları sunuyor:
1) Sisteme katılan şirket, İnternet'te tanıtım kataloğunu bulundurabiliyor; bu siteyi ziyaret edenlerin listesini ve profilini elde edebiliyor ve buradaki kendine ait bilgileri istediği an güncelleyebiliyor.
2) Aynı şekilde İnternet'te yer alan bir ürün kataloğuyla, müşteriler 13 ayrı kıstasa göre arama yapabiliyor.
3) Elektronik iş ortamında alışveriş imkanı sağlanıyor; on - line sipariş verilip fatura hazırlanabiliyor ve bunlar otomatik olarak proses ediliyor.
4) Web integrasyonu ile şubeler, distribütörler, müşteriler vs. ile haberleşme ağı kurularak şirketin sunduğu ürün ve hizmetler iyileştiriliyor.
Sistem ayrıca geleneksel bilgi - iletişim teknolojilerine yatırım yapamadıkları için dünyadan uzak kalan KOBİ'lerin, dünya ile iletişim kurmalarına, işleriyle ilgili yeni temaslar bulmalarına ya da yeni iş alanlarına yayılmalarına olanak tanıyor. ITI'nin sunduğu bu hizmet İnternet'i hizmet platformu olarak kullanıyor.
ITI, KOBİ'lerin bu sistemle iletişim ve basım giderlerini azaltabileceğini, siparişlerinde sıfır hata düzeyine geleceğini ve İnternet üzerinde düşük maliyetli geniş çaplı reklam yapabileceğini söylüyor. New York merkezli ITI'nin ürünleri hakkında daha fazla bilgi almak için Burcu Cedetaş (tel: (212) 227 69 32 - dahili 242) ve İzzet Özberki'yi (tel: (212) 261 98 22) arayabilirsiniz.

İstanbul'da faaliyet gösteren KOBİ sahiplerinin %60'ı bilgisayar kullanıyor

İstanbul ili içindeki yaklaşık 50 bin KOBİ'nin %77'sinde bilgi teknolojisi (BT) yatırımı olduğu saptandı. İnterpro Pazar Araştırma Merkezi tarafından hazırlanan "KOBİ'lerin BT Kullanımı ve Yatırım Projeksiyonları" başlıklı çalışma İstanbullu KOBİ'lerin toplam BT yatırımının 200 milyon doları bulduğunu, bu yatırımın dörtte birinin ise kimya sektöründe olduğunu ortaya koyuyor. BT yatırımlarında kimya sektörünü dokuma ve metal - makina sektörleri izliyor.
İnterpro araştırmasına göre İstanbullu KOBİ'lerin sahip oldukları PC sayısı 144 bin, yazıcı sayısı ise 79 bin civarında. BT yatırımı olan KOBİ'lerde işletme başına ortalama 3.8 PC düşüyor.
Bilgisayar kullanan KOBİ'ler öncelikle adres - etiket dökümü ve muhasebe alanlarında bilgisayardan yararlanmakta. Üretim ve stok takibi, yazışma gibi ofis işlerinde de bilgisayar kullanımı yoğun. Ancak araştırma, işletmelerin üretim ve ticaret gibi ana faaliyetlerine yönelik BT uygulamalarının çok düşük oranda olduğunu gösteriyor.

BT yatırımı olan İstanbullu KOBİ'lerin %96'sı BT uygulamalarından memnun. Bu işletmelerin sahipleri arasında bilgisayarı kullananların oranı %60. Ancak işletmelerde BT yayınlarını izleyenlerin oranı %12'yi geçmiyor. Teknik servis alanların üçte ikisi (%67) aldığı hizmetten memnun, %12'si ise memnun değil.
İnterpro araştırmasına göre İstanbullu KOBİ'lerin 1997 için yatırım planları şöyle: Bu işletmelerin %42'si 1997'de yeni BT yatırımı yapmayı planlıyor. Bunların üçte biri, var olan yatırımına ek olarak çevre birimleri alacak ve/veya yerel ağ kuracak; üçte ikisi ise sıfırdan yatırım yapacak. İstanbullu KOBİ'lerin 1997 yılında yapmayı planladıkları yatırımın toplamı 102.6 milyon dolar. Ancak bu işletmelerin üçte ikisinin (%67) planladıkları yatırımın 5,000 doların altında olduğu dikkat çekiyor.
Yeni yatırımların PC, çözüme yönelik uygulamalar ve bilgisayar ağı konularında ağırlık kazanacağı saptanmış. İnterpro, işletmelere ana faaliyet alanlarında çözüme yönelik uygulamaların sunulması sonucunda donanım yatırımlarının artacağını tahmin ediyor.
KOBİ'lerin planladıkları BT yatırımları şunlar: PC, notebook, tarayıcı ve yazıcı alımı; bilgisayar destekli tasarım uygulaması; sistem yenileme; yerel ağ kurma; BDT/BDÜ (CAD/CAM).

Türkiye Halk Bankası(Halkbank)ın ihracata dönük yatırımları desteklemek amacıyla devreye soktuğu, Alman markı cinsinden beş yıllık yatırım kredisine ülke çapında yoğun ilgi var. Halkbank Genel Müdürü Yenal Ansen, Almanya'da mark tahvili ihracıyla sağlanan 250 milyon marklık kaynağın yaklaşık yarısının kredi bağlantılarının kısa sürede yapıldığını ve talebin yoğun olduğunu söyledi. Halkbank'ın ABD pazarına tahvil ihracı için çalışmaları da sürüyor.

Halkbank Genel Müdürü Ansen, hafta başında Kahramanmaraşa yaptığı gezide karşılaştığı manzaranın kendisini etkilediğini, bölgenin ihracat potansiyelini desteklemek için ihracata dönük yatırımları desteklemeye devam edeceklerini söyledi.
Kahramanmaraş Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mehmet Balduk ise ihracatın son döneme kadar sınırlı kaldığını ancak 27 martta Avrupa Birliği'nin tekstil hammaddelerine uyguladığı anti - damping vergilerinin kalkmasıyla üreticinin ihracata yöneldiğini ve 1997'nin ilk dört ayında geçen yılın tümü kadar ihracat gerçekleştiğini belirtti.
Balduk'a göre ihracat asıl bundan sonra artacak. Bu yeni gelişmenin sonucu olarak Halkbank'ın sunduğu ihracat yatırımı kredilerine de ilgi yoğun olmuş. Halkbank'ın ilgisini memnuniyet verici bulan Balduk, "biz sanayicimizi Halkbank'a yönlendiriyoruz ama mevzuatı aşıp parayı görmeden krediler hakkında bir şey söyleyemem", diye konuştu.
Kahramanmaraş'taki sanayi tesislerinin çoğu Balduk'un tanımıyla "Batı ölçülerine göre orta ölçekli, bize göre büyük". Bu nedenle 40 - 50 ya da 150 kişi çalıştıran, ama modern teknolojiyle yüksek miktarda kaliteli üretim yapan işletmelere Halkbank'ın verdiği KOBİ kredilerinin miktarları çok düşük gelmiş. Talepleri bu işletmelere de Halkbank tarafından makul koşullarla kredi sağlanması.

KOSGEB, küçük ve orta ölçekli işletmelere yönelik danışmanlık hizmetlerini sürdürüyor. Beş yıldır temel kalite kavramları ve ISO 9000 seri standartları konusunda bir eğitim programını sürdüren kurum 1995 ve 1996 yıllarında toplam 122 KOBİ'nin kalite sistemi kurmasına ya da çalışmalara başlamasına yardımcı olmuş; 34 KOBİ'ye ise bu konuda danışmanlık desteği vermiş. KOSGEB, kalite projeleri kapsamında 5 yıl içinde 300 yerel kalite danışmanının yetiştirilmesini ve 1.300 KOBİ'ye kalite güvence sistemi kurulmasını sağlamayı hedefliyor.
CE işareti konusunda da KOBİ'lere 20 bölgede bilgilendirme seminerleri düzenleyen KOSGEB 2 yıl içinde 120 KOBİ'nin 300 ürününe CE işareti sağlamak için çalışmalar yapacak.

Yazara Emailo.ulagay@milliyet.com.tr