Serpil Yılmaz

Serpil Yılmaz

syilmaz@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Başbakan Bülent Ecevitin ABD gezisinde Başkan Bushun verdiği destek sözü, Miamide bu şekilde yerine gelmiş de oldu.Aynı toplantıda Türkiye limanlarının pahalı olduğu da dile getirildi ve TDİ burada alınan kararlar doğrultusunda fiyat indirimine gitti. Kongre sonrası iptallerden dönen Avrupa kruvaziyer firmaları Rolay Olympic Cruise, 6 gemisi, International Classic Cruisee ait Arion ve Golden Sun Cruisee ait Aegen gemisi Türkiyeyi programlarına aldı. Şimdilik ortalama 400 sefer ve 400 bin turist kapasitesi Türkiye için yeniden kazanıldı. Bu sayının önümüzdeki günlerde 500 sefere çıkması bekleniyor.Türkiye limanlarına büyük tonajlı gemilerle son iki yıldır deneme seferleri yapan ABDli kruvaziyer firmaları, durdurdukları seferlerine, 2002nin Ağustos - Aralık aylarında yapacakları bazı değişikliklerle yeniden başlayacaklar. 2003te Türkiye limanlarını programlarına almış olan yabancı kruvaziyer firmalarının bazıları şöyle:Club Med, Costa Crociere SPA, Crystal Cruises, Cunard Line, Festival Cruises, Fred Olsen Cruise Line, Hapag Llyod, Holland American Line, West Tours, Mediterran Shipping, Cruise Line, Novwegian Cruise Line, Orient Lines, P and O Cruises, Phoneix Reisen CMBH, Princess Cruises, Seabourn CruiseLine, Sea Cloud Cruises CMBH, Silver Sea Cruises, Swan Hllenic, Sun Cruises.Bu şirketlerin kruvaziyer sayıları ise minimum 5, maksimum 21 olarak belirtiliyor. Amerikada yaşanan 11 Eylül olaylarından sonra, Doğu Akdeniz bölgesinde kabul edilen Türkiye, özellikle ABDnin kruvaziyer firmaları tarafından 2002 yılı satışları yapılmasına rağmen, programdan çıkartılmıştı. Mart ayında düzenlenen "Miami Sea Trade 2002 Kruvaziyer Fuarı" nda, Tura Turizm Yönetim Kurulu Başkanı Erkut Önerin teklifi üzerine, Doğu Akdenizde anılan Türkiye; Orta Akdeniz, Karadenize alınarak, değişik bir sınıflandırma ile "terör bölgesi"imajı dışına çıkarıldı. Akdenizde rekabete açıldık Sorunları tartıştık, sektör sahip çıktı, liman ücretlerinde indirim sağlandı. Türkiye Denizcilik İşletmeleri (TDİ) Genel Müdürü Erkan Arıkanın gayretleriyle hazırlanan bir "acil eylem planı" çerçevesinde, verilen liman hizmetlerinde yüzde 80lere varan indirim yapıldı.Bu sayede Türkiyeyi yeniden programına alan Amerikan şirketi Princes Cruiseye ait gemiler, limanlara 7 milyon 608 bin dolar bırakacak.Ya diğerleri... İçlerinde henüz geri gelmeyenler var. Çünkü Akdenizde; İtalya, Fransa ve İspanya gibi limanı olan ülkelerin hiçbirinde alınmayan "Sağlık Sıhhiye Rüsumu" bizde katmerli olarak kesiliyor. 2002de Sağlık Bakanlığı, kruvaziyerlerden aldığı "salgın hastalık yok" vergisine yüzde 160 zam da yaptı.Denizcilik Bakanlığına bağlı Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma Müdürlüğünün kestiği ve yine dünyanın hiçbir ülkesinde alınmayan "Fener Rüsumu", Türkiyede geminin tonajına göre 15 bin dolara kadar çıkıyor. Kıyı Emniyeti Genel Müdürü Hücum Tulgar, Turizm Bakanlığının isteği doğrultusunda, fener ücretlerinde yalnızca yüzde 20 indirim düşünebiliyor. Sağlık Bakanı Osman Durmuş ise dünyanın en uyanık icratını sürdürmeye devam ediyor. Rodosta 5 bin 964, Yunanistanın Pire limanında 8 bin 566, Beyrutta 7 bin 725 olan liman ücretleri indirimden önce, Kuşadasında 48 bin, İstanbulda ise 55 bin dolara kadar çıkıyordu. syilmaz@milliyet.com.tr Bundan üç ay önce, bu sütunlarda kruvaziyer turizmi yapan yabancı şirketlerin, Türkiye limanlarını uğrak yeri olmaktan çıkardığını yazmıştım. Türkiyede alınan liman ücretlerinin Akdeniz limanlarıyla bir karşılaştırmasını verip, bunlardan 5 - 10 kat pahalı olduğumuzu belirtmiştim. Yunanistanın kruvaziyer turizminden yılda 5 milyar dolar gelir elde ettiğini, buna karşılık bizim gelirlerimizin aynı alanda taş çatlasa 200 milyon dolara ulaşabildiğini de kaydetmiştim.