Yeniköy, Heybeliada, Kabataş, Sarıyer, Rumeli Kavağı, Emirgan, Bebek ve Ortaköy iskelelerini onarmasının nedeni de, Türkiyeye özel dizayn edilen bu gemilerin kullanımlarını artırmak. Boğazlarda 75 gemi sefer yapıyor. 10unda lüks tarife başladı. Tiyatro sanatçısı Metin Akpınarın şirketi ile anlaşıldı, bu salonlarda kapalı devre belgeseller yayınlanacak.Geçen yıl 13 trilyon lira yatırımla, filika alımları, iskele restorasyonları gibi yatırımlara da giden TDİ, Boğazda dolaşan "Lüfer Tekneleri"ne rakip, yeni bir uygulama başlatıyor. 22 Haziranda "Barış Manço ile Boğaz" sefasına çıkacak olan gemi, Moda İskelesinden başlayarak Boğazın kıyılarını bir uçtan diğer uca yalayacak. Gezide Sinema Vakfından alınan siyah - beyaz 16 film gösterilecek. Müzik dinlemek isteyenler alt katta canlı müzik tercihini kullanabilecek. Şehir hatları vapurları var olacak ve gelişecek. Türkiye Denizcilik İşletmeleri (TDİ) Genel Müdürü Erkan Arıkan, "Acaba bu gemiler işletmeden kalkacak mı" endişesi ile seyrettiğimiz Boğaz hatlarındaki gemilerin yaşaması için elinden geleni yapıyor, yapmakla kalmıyor "Kullanın" diyor. Salıpazarı Limanı Turistik büyük gemiler (kruvaziyerler) İstanbul Limanına indiğinde Salıpazarı ile karşılaşıyor. Önceki yıllarda "leke proje" olarak özelleştirmeye açılan Salıpazarı, ilk kez ayrıntılı proje ile düzenleniyor. Fizibilite raporuna göre 148 milyon dolara malolacak. İçinde müze niteliğinde 3.400 metrekare alana kurulu bir akvaryum, 11 bin metrekare kültür ve sanat alanı ile İstanbulun kültür ve kongre merkezleri arasına girmeye de aday. Bu projeyi, bir yandan Özelleştirme İdaresi, öte taraftan da Turizm Bakanlığı denetliyor. Önümüzdeki günlerde kamuoyuna anlatılacak. Bugüne kadar Türkiyede hiçbir turistik yatırımda öngörülmeyen kârlılığa sahip, altı yılda yatırılan para geri alınabiliyor. 100 bin metrekarelik alanda yürütülecek projenin, 2005 yılında tamamlanması öngürülüyor. Sıfıra indi ve çıktı Türkiye limanlarının Akdeniz çanağının en pahalı limanları olması bir yana, cazibe alanları yaratma eksikliğini de gidermeyi amaçlayan TDİ, Türkiyeye ilk gelen kruvaziyer için de yüzde 80lere varan oranlarda indirim olanakları tanıdı.Akdeniz çanağında yılda 20 milyar dolarlık kruvaziyer turizm girdisinden Türkiye bugüne kadar ancak 200 milyon dolar pay alabilmişti. Kruvaziyer turizmine dışarıdan bakan Türkiyenin Akdenizde dolaşan tek bir kruvaziyeri bulunuyor. 11 Eylül olaylarıyla bıçak gibi kesilen Türkiye limanlarına olan talep, geçtiğimiz aylarda Miamide düzenlenen Kruvaziyer Turizmi Kongresinde yeniden canlandı. Arıkan "Kruvaziyer şirketleri Türkiye limanlarını programlarından çıkardılar, talebi çekmek için ücretlerde indirime gittik ve bu kararı Miamideki kongrede ilan ettik. 2002 yılı için 580 uğrak aldık. 2003 yılında uğrak sayısı 1.100e çıkabilir" diyor. Bütçenin yüzde 52si Bir yandan özelleştirme çalışmaları sürerken, öbür yandan da TDİnin verimliliğinin artırılması ve cazip hale gelmesi sürecini de yaşayan Arıkan, kamara hizletlerinin özelleştirilmesi ile personelin tepkisini çekmişti. Personel giderlerinin TDİ bütçesindeki oranının yüzde 52ye çıktığını söyleyen Arıkan, yolcu başına işletme maliyetinin 1 milyon 930 bin lira olduğunu vurguluyor.İstanbul halkı ucuz ve kaliteli servis almak istiyor. Deniz trafiğini kullanan diğer ülkelerin vatandaşları gibi... Bıraktım olimpik havuzları olan gemilerle gezen turistler arasında anılmayı; Boğazı seyrederek karşıya geçen, buradan metroya binip işyerine ulaşan, yolculuğun bitiminde de trafik sıkışıklığından daha renkli hikayeleri olan kentliler arasına girmek için 20. yüzyıl yetmedi, 21.yüzyılda inşallah! syilmaz@milliyet.com.tr TDİ, asıl olarak üç alanda faaliyet gösteriyor: Şehiriçi deniz ulaşımını sağlayan Şehir Hatları İşletmesi, şehirlerarası çalışan Denizyolları İşletmesi ve Liman İşletmesi... 2001 yılında 26.6 trilyon lira kar sağlayan TDİnin Dikili, Güllük, Kuşadası ve Çeşme Limanları özelleştirme kapsamında.