Serpil Yılmaz

Serpil Yılmaz

syilmaz@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Bayındırlık ve İskan Bakanlığı ile Astaldi S.p.Anın, Gümüşova - Gerede Otoyolu Bolu Tüneli Projesinde, 12 Kasım depreminde oluşan hasardan doğan 105 milyon dolarlık sigorta bedelini, İngilterede bloke etmeleri üzerine başlayan tartışmayı bu sütunlara getirmiştim. Bayındırlık Bakanı Abdülkadir Akçan, sigorta bedelini İngilterede tutma gerekçesi olarak "BDDK, Karayollarının parasına el koymasın diye Türkiyeye getirmiyorum" açıklaması yapmıştı. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu, beklenen kararı açıkladı: "... Sigorta şirketi tarafından yapılması gereken ödemelere ilişkin sorunun çözümlenmesi Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun görev ve yetkileri dışında bulunmaktadır. Anılan yazınız (Karayolları Genel Müdürlüğünün BDDKya yaptığı başvuru) konusu projenin yapımına devam edilmemesi, idareniz, müteahhit ve sigorta şirketi arasındaki anlaşmazlıkla ilgili olup, Fon tarafından uygulanan ihtiyati tedbirden kaynaklanmamaktadır. Bu nedenle tarafımızdan bu hususta herhangi bir takip ve girişimde bulunulmasının mümkün olmadığı düşünülmektedir." 59 milyon dolar indirim BDDK yukarıda alıntı yaptığım 16 Ocak tarihli yazısında, sigorta bedelinde bir takip girişiminin mümkün olmadığını belirtti.Geriye ne kaldı?İngilterede bloke edilen 105 milyon doların, Türkiyeye gelmesi. Para, merkezi İngilterede bulunan sigorta şirketi Generalinin Türkiyedeki temsilcisi Generali - Kent vasıtasıyla Karayolları Genel Müdürlüğüne teslim edilecek. Karayolları bu bedeli, iki ayrı noktaya yönlendirecek.KGM ve Astaldi müşterek hesabına yatırılacak 70 milyon 120 bin 607 dolar tazminat bedeli, çöken Bolu Tüneli yerine inşaa edilecek "yeni yol" yapımında kullanılacak. "Bolu Dağı By-Pass Güzergahı", toplam 753 milyon dolarlık projede 59 milyon dolar tasarrufa yol açacak.Bakiye 29 milyon 379 bin 393 dolar ise Viyadük1 ile kirişlerin tamiri için pilot firma Astaldiye ödenecek. BDDK, Fona geçen Bayındırbank iştiraki ve Bolu Tüneli projesinde Astaldinin ortağı Bayındır İnşaatın malvarlığına ve gelirlerine tedbir koydurmuştu. Bu nedenle sigortadan gelecek para ile yapılacak işten doğan karda Bayındır İnşaatın payı olabileceğinden hareket edilerek, BDDKya konu iletilmişti. Tasfiye süreci Pilot firma Astaldi, parayı hak ediş biçiminde mi alacak, yoksa iş yapılmadan mı?Akçan, Astaldiye ödemenin Karayolları tarafından işin bitiminde yapılacağını ve firmaya aynı bölüm için herhangi bir ek ödeme yapmayacakları gibi, geçmişten gelen hak edişler için de talepte bulunmayacaklarını belirtmişti.Sorun aslında ne biliyor musunuz? Bolu Tüneli projesi.Depremde bir gerçek ortaya çıktı ki, tünelde ısrar edenler sırtımıza 59 milyon dolar fazla maliyet yüklemişler.Bolu Tüneli davasının bir başka yüzü de; yüklenici firma olarak 1998 yılında "Bayındır - Astaldi Ortak Girişimi" tanımlanırken, bugün bu ortaklığın tasfiye sürecinde olması.Tasfiye, 4 Martta Yargıtaydan çıkacak son kararda netleşecek. Eğer tasfiye gerçekleşirse, Bayındır Bolu Tünelinden 4.5 milyon dolar alıp, gidecek, Astaldi tek başına işi yürütecek.Sigorta ödemesi hakkında neredeyse Bolu Tüneli uzunluğunda yer tutan dava tutanaklarını okudum, özetledim ve sütunlarıma yansıttım. Tek derdim avucumuzun içine kadar gelen 105 milyon dolar üzerindeki hakkımızı korumak. Hortumlamanın hortumlanmasına izin vermemek. syilmaz@milliyet.com.tr Bayındır Holding Yönetim Kurulu Başkanı Kamuran Çörtükün işte bu noktada bir sorusu var: