Serpil Yılmaz

Serpil Yılmaz

syilmaz@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Geçtiğimiz pazar günü Demir Factoring ve İlke Factoringin, Kamuran Çörtükten aldığı 7 milyon dolar çekin, karşılıksız çıkması üzerine Ankara Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulduğunu yazmıştım. Bu yazımda Çörtükün çekleri karşılıksız çıkarken, nasıl olur da Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK) ile 93 trilyon lira üzerinden ödeme planı için pazarlığa oturabildiğini de sormuştum. Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonuna geçen Bayındırbankı kurtarmak için harekete geçen eski sahibi Kamuran Çörtükün oyununu, Bayındırlık ve İskan Bakanı Abdülkadir Akçan bozuyor. İngilterede bırakıldı "O para, Bolu Tünel inşaatında, 12 Kasım depreminde çöken I. Viyadükteki hasar karşılığında Generalli Sigortadan alınan tazminatın yarısı olan 52.5 milyon dolar..."Gümüşova - Gerede Bolu Dağı Geçiş Projesini; İtalyan Astaldi firması ile Çörtükün sahibi olduğu Bayındır İnşaat üstlenmişti. Ancak Çörtükün hisselerine İş, Emlak ve Halkbankası kredilerinden dolayı haciz konulunca, Astaldi ortaklığın feshi için tasfiye kararı aldırdı. Bu durumda projenin yüklenici firması Astaldi oldu.Projenin All - Risk sigortası, merkezi Londrada bulunan Generali ve Generali Kent sigorta şirketleri tarafından yapılmıştı. Karayolları; sigorta şirketinden 105 milyon dolar tazminat aldı ancak parayı Türkiyeye getirmedi, Londrada bloke etti.Bakanlığına bağlı Karayollarının bu tasarrufu ile ilgili olarak Akçan, "Çörtük 1.5 aydır parayı alıp, BDDKya vermek için uğraşıyor. Buna izin vermem" diyor.Sayın Bakan izin vermiyor da, ne yapıyor?105 milyon doları Londra bankalarına bloke ediyor. Bununla da yetinmiyor, BDDK, Çörtük ile anlaşıp parayı çekmesin diye, Londra Mahkemelerinde paranın üzerine tedbir koyduruyor.Aslında olay trajikomik. Türkiye meteliğe kurşun atarken Karayollarının; 105 milyon doların Türkiyeye gelmesi halinde uçup gideceği iddiası, İngiltere Kraliyet Mahkemesi kayıtlarına giriyor... Yanıt Akçandan geldi: BDDK ile pazarlık Bu ayrıntı Astaldi firması tarafından "Bürokraside sorunlarımız çözülsün diye Çörtükü ortak aldık" sözleriyle dile getirilmişti.Bakan Akçanın isyanı; Çörtükün viyadük onarımı için alınan tazminatı Bayındırbankın içine koyma gayretine.Bakan Akçan, BDDK Başkanı Akçakocadan , önümüzdeki günlerde bu meselenin çözümü için biraraya gelme sözünü aldı.Akçakocaya bir hatırlatma yapmakta yarar var, Generalli Sigortanın verdiği tazminat Karayollarının parası, Astaldi veya Çörtükün değil.Bakanın parayı İngilterede korumaya alması da; Türkiyeyi hortumlanan ülke durumuna getirenlerin ayıbıdır. BDDK Başkanı Engin Akçakoca ile görüştüğünü söyleyen Bakan Akçan, "Çörtük, Astaldi Bolu inşaatını aldıktan sonra 9.Cumhurbaşkanının isteği üzerine, dönemin Bayındırlık Bakanı Yaşar Topcunun itmesiyle son dakikada trene bindirilmiştir" ayrıntısını da veriyor. Üçüncü kişilere verilemez syilmaz@milliyet.com.tr Bayındırlık Bakanı Abdülkadir Akçan, BDDKya şu görüşü öne sürüyor: "Sigortacıların ödemeyi kabul ettiği para; Karayolları Genel Müdürlüğünün depremden bir gün öncesine kadar, bu kesime yaptığı tüm harcamaların karşılanmasına ilişkindir. Protokol belgelerinde, sigorta şirketi tarafından ödenecek para, ortak girişimin ortaklarından herhangi birisinin hak ve alacağı olmadığı gibi, ortaklardan birinin 3. şahıslara olan borçlarının karşılığı olarak da kullanılmaz."