Süleyman Ateş

Süleyman Ateş

suleyman.ates@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Sayın Hocam, camide otururken Diyanetin Kur’ân tefsirini okudum, bir surede şöyle bir yorum eklemişler meşhur 4 profesörler, yorumdan ziyade bir de hadis eklemişler. Ben şahsen yadırgadım, yorumunu yap ama bari Kur’ân’a hadis ekleme.
Güya bir Müslüman sabaha kadar bu sureyi okumuş, Peygamber Efendimize de açıklamış: Ben bugün sabaha kadar Bakara Suresi’ni okudum, daha bir şeyler demiş ama unuttum, hocam bitiremedim mi demiş yoksa yarıda mı bıraktım demiş. Efendimiz de demiş ki, iyi ki sabah olmadan bitirdin; seni sabaha kadar melekler de dinledi, eğer sen bitirmeseydin sabah gün ışığı olunca melekler insanlara gözükmek zorunda olacaklardı, diyor.
Öyle şey olur mu Hocam? Bu hadisleri, bu bilgileri nereden alıyorlar, kim demiş? Kur’ân mı yazmış, melekler kendi gönlüne göre mi serbest bırakılmış? Melek isterse gözükür isterse gözükmez bir varlık mı, yoksa bu melekler Allahın emirlerinden çıkamayan, görülmeyen varlıklar mı, onların okuma yazması yok mu ki benim okuduğum Kur’ân’ı dinlemeğe gelsinler. Yazarken, düşünürken, hayal bile kurarken biraz akla mantığa uygun yazılsa da insanları daha da karmaşık düşüncelere yönlendirme olmasa daha iyi değil midir? Saygılarımla hürmetlerimi bildiririm. Allah’a emanet olun. Hidayet Koçak
Cevap: Gerçi işaret edilen hadisin amacı Bakara Suresi’nin faziletini (erdemini, Allah katındaki değerini) belirtmektir. Yani Hadis uydurma değildir. Ayrıca melekler değişik kıyafetlere bürünerek bazen insanlara görünebilirler. Nitekim Hz. Cebrail, Peygamberimize, üstü başı tertemiz bir yabancı şeklinde gelip kendisine İman ve İslam hakkında sorular sorduğu gibi Hendek Olayı’nın akabinde de ona, silahlı biçimde görünüp kendilerini Kurayza üstüne yürümeğe yöneltmiştir. Tabii meleğin gelip kimi insanlara görünmesi, yine Allah’ın buyruğuyla olur. Melekler Allah’ın buyruğu dışına çıkmazlar, çıkamazlar.
Dediğimiz gibi söz konusu Hadis, Bakara Suresinin üstünlüğünü, değerini anlatmak için söylenmiştir. Hadiste “İyi ki bitirdin” ifadesi yoktur. Tersine, “Okumana devam etseydin, senin okumanı dinleyen melekler gündüz olunca da dinlemeğe devam ederler, böylece insanlar onları görülerdi” denilmektedir.
Kaldı ki melekler Said ibn Hudayr’a asıl kimlikleriyle değil, bir yıldız kümesi şeklinde görünmüşlerdir. Eğer Said ibn Hudayr okumasına devam etseydi, gündüz olunca oradan geçen insanlar da o Ülker yıldızı şeklinde görüntü veren melekleri görebilirlerdi. Tabii Said ibn Hudayr, atı ürktüğü için okumasını çabuk bitirmiştir. Peygamberimiz de “İyi ki bitirmişsin” dememiş, “devam etseydin, başkaları da onları görürlerdi” diyerek, keşke devam etmiş olmasını ima etmiştir. Keşke diğer insanlar da yıldız şeklinde görüntü veren o melek topluluğunu görebilselerdi!
Özetle hadiste anlatılan, Bakara Suresi’nin değerini belirtmektir. Yani bu sure o kadar değerlidir ki, melekler dahi onu okuyan Said ibn Hadyr’ı dinlemeğe gelmişlerdir.