Diyelim ki “Ben egzersizden hoşlanmam, şimdi çok üşeniyorum” gibi düşüncelere teslim oldunuz. Bu olumsuz cümleler egzersiz yapmanızı engeller. Öyleyse yapacağınız listeyle egzersizin faydalarını kendinize hatırlatmanız önemli

Danışan:
Çok mutsuzum, ne yaparsam yapayım kilo veremiyorum.
Dr. Başak: Kilo vermek için neler yaptığınızı bana anlatabilir misiniz?
Danışan: Birçok diyetisyene gittim. Aslında onların verdiği diyete uymakta bir sıkıntı yaşamıyorum ama yine de çok zor kilo veriyorum, bu da benim motivasyonumu çok kırıyor.
Dr. Başak: Diyetisyeniniz bu durumu nasıl açıklıyor, ne tavsiye ediyor?
Danışan: Diyetin tek başına faydalı olmadığını, daha fazla hareket etmem gerektiğini söylüyor.
Dr. Başak: Siz ne kadar hareket edebiliyorsunuz?
Danışan: İşte bütün sorun da bu zaten. İşim gereği bütün gün masa başındayım. Akşam çok geç çıkıyorum ve eve geldiğimde o kadar yorgun oluyorum ki genellikle uyuyana kadar televizyon karşısındayım. Yani bütün gün neredeyse hiç hareket etmiyorum.
Dr. Başak: Anladığım kadarıyla spor da yapmıyorsunuz.
Danışan: Sporla aram hiç iyi değil, öyle bir alışkanlığım da yok. Boş zamanımı, film seyrederek, bir şeyler okuyarak veya internette geçiremeyi tercih ederim. Spor yapmadan zayıflayamaz mıyım?
Dr. Başak: Zayıflama konusunda Amerika’da binlerce kişi üzerine yapılan yeni bir araştırmada, sadece diyet yapanlarla, diyet ve egzersizi beraber yapanları karşılaştırdılar. Zayıflamak isteyen kişilerin yüzde 10’unun sadece diyetle zayıflayabildiği, istedikleri gibi kilo kaybeden ve bunu uzun süre koruyabilen kişilerin yüzde 90’ının, diyet ve egzersizi beraber götürdüğü ortaya çıktı.
Danışan: Demek ki spora başlamadan bu iş olmayacak. Aslında her gece kendi kendime söz veriyorum “Yarın sabah uyanınca mutlaka yürüyüş yapacağım” diye ama sabah olunca fikrimi değiştirip uyumaya devam ediyorum. Bunu nasıl çözebilirim? Siz bu konuda yardımcı olabilir misiniz?
Dr. Başak: Evet, egzersizle ilgili inançlarınızı, düşüncelerinizi ve alışkanlıklarınızı gözden geçirip, egzersiz yapmanızı engelleyen düşüncelerle baş etmenin yöntemlerini size anlatacağım. Şimdi biraz hatırlamaya çalışın, evde oturup egzersiz yapmayı düşünürken hangi düşünceler sizi egzersiz yapmaktan alıkoyuyor?
Danışan: “Yürüyüş yapmak çok sıkıcı, şu anda keyfim çok iyi dışarı çıkarsam keyfim bozulacak, ne gerek var, şimdi zamanım yok” gibi düşünceler.
Dr. Başak: Böyle düşündüğünüz sürece de egzersiz hakkında iyi hissetmeniz mümkün değil. Bu düşünceler egzersiz yapmanızı sabote eden düşüncelerdir. Unutmayın ki düşüncelerimiz ve inançlarımız nasıl hissettiğimize, nasıl hissettiğimiz de davranışlarımıza yön verir. Aklımızdan geçen bu olumsuz cümleler egzersiz yapmamızı engeller. Öyleyse bu olumsuz cümleler yerine egzersizle ilgili sahip olduğumuz olumlu düşünceleri hatırlamamız gerek. Egzersiz yapmanın size ne faydaları var?
Danışan: Daha sağlıklı olacağım, başımın ağrısı azalacak, kilo vermeme yardım edecek, daha fit görüneceğim, olmayan kıyafetlerimi tekrar giyebileceğim. Yürüyüş yaparsam hava alacağım. Bu liste ne işe yarayacak?
Dr. Başak: “Egzersiz yapmanızı sabote eden düşüncelere” karşı koyabilmeye hazırlayacak. Anlattığınıza göre geçmişte “Ben egzersizden hoşlanmam, şimdi çok üşeniyorum” gibi düşüncelere teslim oldunuz. Öyleyse artık hedefimiz bu düşüncelere teslim olmak değil karşı koymak. Listenize eklemek için size egzersizin başka faydalarından da bahsetmek istiyorum:
1.Diyet yaparken egzersiz yaptığınızda, diyetinizi de daha ciddiye alırsınız. Kendinize söylediğiniz şu cümleler sizi daha fazla motive eder: “Kilo verme işini epey ciddiye aldım, bu sefer başaracağım”,“Daha kolay kilo vereceğim, sonuca daha çabuk ulaşacağım.”
2.Egzersiz, birçok araştırmaya göre, iştahınızı kontrol etmeye yardım eder.
3.Duygu durumunuza yardım eder; egzersiz yaptığınızda salgıladığınız endorfin hormonları sayesinde kendinizi daha iyi hissedersiniz. Bu, olumsuz duygulardan sonra yeme eğilimi olan kişiler için çok önemlidir.
4.Egzersiz yaptığınızda daha fazla kalori yakarsınız. Hatta egzersizden sonra bile normalden biraz daha hızlı kalori yakmaya devam edersiniz ki bu da kilo vermenize yardım eden önemli bir faktördür.
5.Kaslarınızı korumanızı sağlar. Kilo verirken yağ ve kas hücrelerini beraber kaybedersiniz, oysa egzersizle kaslarınızı korursunuz ve dolayısıyla kilolar yağdan kaybolur.
6.Kendinize güveniniz artar; Yapılan bir araştırmada altı haftalık bir egzersiz programından sonra deneklerin görünümleri hakkında daha pozitif düşündükleri vücutları hakkında daha az kaygılı oldukları ve yapabilecekleri konusunda kendilerine daha fazla güvendikleri ortaya çıkmış.
Danışan: Bu anlattıklarınız kulağa çok hoş geliyor ve çoğunu da biliyorum ama olmuyor işte. Ne kadar bilsem de, kendi kendime söz versem de bir türlü başlayamıyorum.
Dr. Başak: Bu listeyi günde en az üç kez okumanızı tavsiye ederim ve tabii bir de egzersizinizi sabote eden düşünceler her karşınıza çıktığında. Ayrıca egzersizi planlı olarak yapmak yanında günlük yaşamınıza da sokmak için çaba gösterin. Gideceğiniz yere arabayla gidiyorsanız tam önüne park etmeye çalışmayın; ulaşım aracı kullanıyorsanız kendi durağınızdan biraz daha önce inin, asansör kullanmaktan kaçının, bütün katları çıkmaya veya inmeye çok üşenirseniz, bir kat önce inin; alışverişe gittiğinizde 1-2 ekstra tur atın. Hayatınızda bunun gibi küçük değişiklikler yaratmaya çalışın. Son olarak, kendinizi motive etmekte zorlandığınız zaman şu cümleyi hatırlayın: “Motivasyon aksiyondan sonra gelir.” Yani motive olmayı beklemek yerine harekete geçin, bu “Sadece 10 dakika yürüyeceğim” şeklinde bir cümle bile olabilir, motivasyon ardından artarak gelecektir.