BAĞIŞIKLIK SİSTEMİNİZİ GÜÇLENDİRİN

Son günlerde havaların soğumasıyla, grip ve soğuk algınlığı yaşayanların sayısı arttı. Eskiden bu havalara, ‘hastalık havası’ denirdi. Eminim sizin de son günlerde toplulukların içine girmeye korktuğunuz “Aman bana da bulaşmasa keşke!” dediğiniz günler olmuştur.
İşte tam da bu zamanlarda bağışıklık sisteminin önemi biraz daha artıyor. Eğer güçlü bir sisteme sahipseniz, gelenler geldiği gibi gidiyor ve siz bu savaştan galip çıkıyorsunuz. Ama güçlü değilse, peçeteleri hazırlamaya başlıyorsunuz...
Bu dönemdeki beslenme durumunuz da bağışıklık sisteminizi etkiliyor. Vitamin ve mineral bakımından zengin, yeterli protein, yağ ve karbonhidrat içeren bir beslenme programı önemli... Sanılanın aksine bağışıklık sistemini güçlendiren tek ve mucizevi bir besin olmasa da, bazı gıdalar içerdiği vitamin ve minerallerle güçlendirmeye yardımcı oluyor.

BALIK

Omega 3 kaynağı besinlerdir ve bağışıklık sistemi içinde önemlidir. Özellikle mevsiminde haftada en az iki kez balık tüketimini önemseyin. Balıklar omega 3 içeriğinin yanı sıra protein ve selenyum minerali açısından da zengin bir kaynaktır. Güçlü bir antioksidan olan E vitaminiyle çalışarak sinerji gösterir. Bu ikilinin birlikteliğiyle hücrelerde sizi hastalıklara duyarlı hale getirebilecek hasarlardan ve streslerden korur.

SARIMSAK

Yemeklere hem lezzet hem de sağlık katar. Eskiden annelerimizin “Sarımsak antibiyotiktir” demesi de aslında birçok şeyi anlatıyor. Bilimsel açıdan baktığımızda sarımsak, soğuk algınlığı ve gribe neden olan belirtileri önlemeye yardımcı olur. İçerdiği allicin isimli antioksidan enfeksiyona karşı savaşır. Etkilerinden faydalanabilmek için ezmeniz veya onu doğramanız gerekir. Soğan ve pırasa gibi besinler de allium ailesinin üyesidir ve az miktarda allisin içerirler.

PROBİYOTİK BESİNLER

Son zamanlarda adını çok sık duyduğumuz probiyotikler, bağışıklık sistemi için de önemli... Özellikle vücut direncinin kırıldığı mevsim geçişlerinde ve kış aylarında bağışıklık sistemini güçlendirmek adına probiyotik içeren besinlerin tüketimi önem kazanıyor. Doğal olarak fermente edilmiş süt ve süt ürünlerinde veya diğer fermente yiyecek-içecekler ‘probiyotik besinler’ olarak geçse de, özellikle bu dönemde daha güvenilir olması adına bildiğiniz markaların suplemanlarını kullanabilirsiniz.

KIRMIZI BİBER

Kırmızı biber de en iyi C vitamini kaynağı besinlerden biri... Aynı zamanda zengin bir beta karoten kaynağı... Bağışıklık sisteminizi güçlendirmenin yanı sıra, C vitamini sağlıklı cildin korunmasına yardımcı olabilir. Yeterli C vitamini, vücudunuzun soğuk algınlığıyla mücadelesinde hastalığın süresini azaltabilir. Beta karoten gözlerinizi ve cildinizi sağlıklı tutmanıza yardımcı olur.

BROKOLİ

Şu anda tam mevsimi! En sevilen kış sebzelerinden biri olduğunu biliyorum. Brokoli; yeni vücut hücrelerinin yapımında, özellikle de vücudu saran zararlı mikropları yok eden lenfositlerin oluşmasında önemli bir rol oynayan folatın mükemmel bir kaynağıdır. Ispanak, brüksel lahanası ve fasulye gibi besinler de folat içeren diğer kaynaklardır.

Güçlü bir bağışıklık sistemi için beslenme önemli ama her zaman söylediğim gibi, bu sistem çok kompleks bir yapıya sahip... Düzenli uyku, egzersiz stres
yönetimi ve stresi azaltmak da bağışıklık sisteminiz için çok önemli... Alkol ve sigara kullanımını sınırlamayı da ihmal etmeyin.