Dünya Saatte 400 milyon dolarlık zarar

Saatte 400 milyon dolarlık zarar

27.03.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:

Mısır’daki Süveyş Kanalı’nda karaya oturan 200 bin tonluk yük gemisi ‘The Ever Given’in kurtarılması için çalışmalar devam ederken geminin ikiye bölünmesi riski nedeniyle operasyonun haftalarca sürebileceği endişeleri artırdı.

Saatte 400 milyon dolarlık zarar

Çarşamba günü Süveyş Kanalı’nda yakalandığı kum fırtınası sonrası rotadan çıkıp çapraz bir şekilde karaya oturarak kanalı kapatan ‘The Ever Given’ adlı yük gemisinin kurtarılması için çalışmalar devam ederken, uzmanlar pek çok olası senaryoyu gündeme getirdi.

Haberin Devamı

Empire State’ten uzun

Uzmanlar, Tayvanlı ‘Evergreen’ firmasınca işletilen ve 400 metrelik boyuyla Empire State Binası’ndan daha uzun olan geminin kurtarılıp, kanal trafiğinin normale dönmesinin haftalarca sürebileceğini söyledi. Halihazırda 9 römorkörle halat kullanarak geminin çekilmeye çalışıldığı ve karaya oturduğu yerdeki kumun ve çamurun kazıldığı ifade edildi. Geminin çekilmesi, deniz dibinin kazılması ve yükün hafifletilmesi şeklinde 3 aşamalı bir operasyonun gerektiğini belirten uzmanlar, ancak ‘yük hafifletme’ yönteminin dengesiz bir şekilde gerçekleşmesi durumunda geminin ikiye bölünebileceği konusunda uyardı. Geminin teknik bakımını üstlenen Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) şirketi, gemiyi hareket ettirme çalışmasının başarısız olduğunu ancak gelgitin olduğu pazartesi gününün hareket ettirme işlemi için en uygun tarih olduğunu bildirdi.

Haberin Devamı

Dünyanın en önemli ticaret yollarından birini kapatan kazanın ardından kanalda 200 geminin sırada olduğu belirtilirken, karaya oturan gemi her gün tahmini olarak 9.6 milyar dolarlık (yaklaşık 77 milyar TL) bir zarara neden oluyor. Saatte 400 milyon dolarlık zarara neden olan kaza, bir geminin patlaması dışında dünyanın en büyük ‘konteyner gemisi felaketi’ olarak kayda geçti. Krizden kaçmak isteyen bazı şirketlerin ise gemilerini kanala alternatif tek yol olan ‘Ümit Burnu’na yönlendirdiği bildirildi. Uzmanlar bunun da korsan tehlikesini gündeme getirdiğini söyledi.

Kızıldeniz’de faaliyet gösteren ABD Donanması Beşinci Filosu, korsan saldırısı endişesiyle bölgedeki güvenlik konusunda son iki gün içinde çok sayıda nakliye şirketinin kendilerine ulaştığını açıkladı. Bu arada, Hong Kong Nakliyeciler Konseyi Başkanı Willy Lin, kriz sona ererse kargo gemilerini korumak için uluslararası bir savaş gemileri koalisyonunun getirilmesi gerekebileceğini de bildirdi.