Gündem Son 48 saat!

Son 48 saat!

21.11.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

Sonuçları liselere girişte ve karne notunda etkili olacak TEOG kapsamında düzenlenen merkezi ortak sınavların ilki 23-24 Kasım tarihlerinde yapılacak. Sınavda, 1,2 milyon öğrenci hayal ettiği liseye girmek için yarışacak İlk sınavın konuları daha az, ancak puanlamaya katkısı eşit. O nedenle bu sınavda yüksek puan alan öğrenciler avantajlı olacak. Bugün, geçen yıllarda çıkan soruları da dikkate alarak son tekrarları yapmakta yarar var

Son 48 saat

Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) Temel Eğitimden ortaöğretime Geçiş Sistemi (TEOG) kapsamında 8. sınıf öğrencileri için düzenlediği merkezi ortak sınavların ilki 23-24 Kasım 2016 tarihlerinde yapılacak. Sınavlara 1 milyon 190 bin 826 öğrenci katılacak. İlk gün öğrenciler, Türkçe, Matematik, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi, ikinci gün de Fen Bilimleri, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ile Yabancı Dil olmak üzere altı temel dersten sınav olacaklar.

Haberin Devamı

Sınavlarda alınan puanlar hem Anadolu, fen, sosyal bilimler başta olmak üzere devlet liselerine ve sınavla öğrenci alan özel okullara girişte kullanılacak hem de karne notunda etkili olacak. İki yazılısı olan derslerin birincisi, üç yazılısı olan derslerin ikincisi ortak sınavlar kapsamında yapılacak, burada alınan puan sınav notu olacak.

Mazeret, 17 Aralık’ta

Sınavda, öğrencilere her dersten çoktan seçmeli 20 soru sorulacak; 40 dakika süre tanınacak. Değerlendirmede yanlış cevap sayısı doğru cevap sayısını etkilemeyecek. Mazeret sınavı 17-18 Aralık’ta yapılacak, sonuçlar Ocak 2017’de açıklanacak. Bu yıl TEOG kapsamındaki sınavların uygulanmasında veya puanlama sisteminde bir değişiklik yok. Ancak konular güncellendi. O nedenle yandaki tabloda yer alan testlere göre konu dağılımlarını iyi inceleyip bugün son eksikleri tamamlamakta yarar var.

Haberin Devamı

Testlere göre tüyolar

TEOG’da okulda derslerini iyi dinleyen, düzenli çalışan ve sınavda soruları dikkatli okuyan öğrencilerin başarılı olma şansı çok yüksek. Türkçe testinde öğrencilerin öncelikle eylemsi (fiilimsi) konusuna dikkat etmesi gerekiyor.
Yine her yıl olduğu gibi okuma-anlama becerisini ölçen soruların öne çıkacağı tahmin ediliyor.
Bu noktada paragraf, cümlede anlam, sözcükte anlam konularını gözden geçirmekte yarar var.

Bu yıl Matematik müfredatına “çarpanlar ve katlar” eklendi. Fen Bilimleri dersinde de geçen yıllardan farklı olarak “Basit Makinalar” konusu yeni konu olarak işlendi.

T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük testi, sorumlu olunan kazanımların fazla olması nedeniyle dikkat edilmesi gereken testler arasında yer alıyor. Konu dağılımında bu yıl bir değişiklik yok. Derse ait kavramları iyi bilen ve sınavda soruları doğru okuyup yorumlayan öğrenciler bu testte öne çıkacak. Ayrıca her ders için öğrencilerin dikkat etmeleri gereken kurallar bulunuyor. Palme Yayıncılık Editörü Erhan Yıldız’ın, testlere göre uyarıları şöyle:

Türkçe testinde soru köklerindeki “değildir, yoktur, söylenemez, çıkarılmaz, varılamaz” gibi ifadelere dikkat edin. İki seçenek arasında kalınan sorularda vakit kaybetmeyin, bu soruları sonraya bırakın. Paragraf ve metin verilen sorularda soruyu paragrafa göre cevaplayın, yorum katmayın.

Haberin Devamı

Çarpanlara dikkat

Son 48 saat

Matematik müfredatına eklenen “çarpanlar ve katlar” konusu 6. sınıf müfredatındaki aynı konunun kapsamlı hali. Her ne kadar bilinen bir konu olsa da ilk sınavda belirleyici sorular bu konudan gelecek. Özellikle EBOB ve EKOK problemlerinin çözümleri üzerinde durun. En çok kazanım sayısına sahip “kareköklü ifadeler” konusundaki son iki kazanım ilk sınava dahil değil. Geçmiş yıllara ait soruları çözerken müfredat değişikliğine dikkat edin. Bazı konu başlıkları geçmiş yıllarla aynı olsa da kazanımlardaki farklılıklar sizi yanıltabilir.

Din’de ‘kader’ belirleyici

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi testinde kaderle ilişkilendirilen; kaza, kader, akıl, irade, rızık, ecel, ömür, tevekkül gibi kavramların sözlük anlamları bilinmeli. Öncüllerde verilen ayet ve paragrafların içinde, bu kavramların kendisi veya anlamları muhakkak bulunur. Sorulan soru ile ilişkili bir biçimde seçeneklere yönelmek gerekiyor. Kader kavramıyla ilgili yaşanmış hikâyeler ve hadisler de bulunuyor. “İnsanın İradesi ve Kader” konu başlığından çok soru gelmekte. Bu kapsamda kavramlarla ilgili olan konuları, öğrencilerin ders kitaplarından ayet, hadis ve olay örnekleriyle birlikte okumaları faydalarına olacaktır.

Yabancı dil testindeki İngilizce’de, paragraf ve diyaloglarda “What, How, Which, Why, Who” gibi soru kelimeleri ile başlayan sorulara dikkat edin. Bu soruların sizden ne istediğini bu kalıplardan anlayabilirsiniz. Paragraf sorularında paragrafı okumadan önce soru kökünü okuyun. TEOG’da birçok soru diyalog şeklinde sorulmakta. Diyalog sorularında özellikle korkma, şaşırma, sevinme, onaylama, onaylamama, teklif gibi ifadeleri öğrenin.

Haberin Devamı

Yeni konuları inceleyin

Fen Bilimleri’nde bu yıl, geçen yıllardan farklı olarak Basit Makinalar konusu işlendi. Birinci üniteden DNA ve genetik kod, mitoz, mayoz, insanda üreme, büyüme ve gelişme, ergenlik ve sağlık konularından 9-10 soru gelmesi bekleniyor. DNA ve genetik kod konusunda nükleotid, gen, kromozom ve DNA kavramlarının ne anlama geldiği ve aralarındaki ilişki; DNA modeli; DNA’nın eşlenmesi konusu; mitoz ve mayoz özellikleri ayrıca birbirini takip eden evrelerin şekilleri; insanda dişi ve erkek üreme organlarının görevi ve şekil üzerinde bölümleri; ergenlik dönemi kız ve erkeklerde görülen değişiklikler bilinmeli.

İkinci üniteden Basit Makinalar konusundan 10-11 soru gelmesi tahmin edilmekte. İkinci üniteyle ilgili öncelikle Basit makinalar günlük hayatta tanınmalı ve kullanım alanları bilinmeli. Çünkü sorular günlük hayat kullanımından gelebilir.
Bileşik makina tasarlama konusundan da soru gelmesi bekleniyor.

Haberin Devamı

Sınavdaki konular

MEB’in bu yıl için güncellediği TEOG-1 konuları şöyle:

Türkçe:

- Sözcükte ve Söz Öbeğinde Anlam

- Cümlede Anlam

- Parçada Anlam

- Eylemsi

- Cümlenin Öğeleri

- Yazım Kuralları

- Noktalama İşaretleri

- Yazı Türleri

Matematik:

- Çarpanlar ve Katlar

- Üslü İfadeler

- Köklü İfadeler

Fen Bilimleri:

- İnsanda Üreme Büyüme ve Gelişme

- Basit Makinalar

T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük:

- Bir Kahraman Doğuyor

- Milli Uyanış ve Yurdumuzun İşgaline Tepkiler

- Ya İstiklal Ya Ölüm

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi

- Kaza ve Kader

- Zekat, Hac ve Kurban İbadeti (İnsanın Paylaşma ve Yardımlaşma İhtiyacı, İslam’ın Paylaşma ve Yardımlaşmaya Verdiği Önem)

Yabancı Dil (İngilizce)

- Friendship

- Teen Life

- Cooking

MEB, deneme sınavı yayınladı

MEB Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü (ÖDSGM) liselere ve üniversiteye giriş sınavlarına hazırlanan öğrenciler için kazanım testleri hazırladı.

Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın belirlediği kazanımlar, dersler ve ders saatleri çerçevesinde 5. sınıftan başlayarak 12. sınıfa kadar öğrenciler ve lise mezunları için hazırlanan testlere ve deneme sınavlarına, http://odsgm.meb.gov.tr adresinden ulaşılabiliyor.

2016-2017’ye yönelik çalışmalar da devam ediyor. Bu kapsamda görevlendirilen öğretmenler tarafından hazırlanan testler, periyodik olarak yayımlanacak. İsteyenler soru bankası sistemi üzerinden kazanımlarını ve soru sayılarını kendileri belirleyerek test oluşturabilecek. Soru Bankası havuzu kullanıcıların hizmetine sunulacak. Testlere ait model cevap anahtarları, testlerin yayımından birer hafta sonra verilecek.

ÖDSGM ayrıca öğrenci, öğretmen, veli ve okul müdürlüklerine rehberlik etmesi amacıyla TEOG sınavıyla ilgili 9 dakikalık bir video hazırladı. Videoda, sınava başvurma, sınav esnasında neler yapılacağı ve sınav sonuçlarının açıklanmasına yönelik detaylı bilgiler yer alıyor.

90 bin soru arasından seçildi

Sorular son 3 yılda yazılan 90 bin soruluk havuzdan seçildi. Türkiye’nin çeşitli ortaokullarından öğretmenlerin hazırlandığı sorular, Soru Oluşturma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı’nda çalışan ve soru yazma alanında uzmanlaşmış 28 öğretmen tarafından, ön ve üst incelemeden geçtikten sonra soru havuzuna alındı. Daha sonra genel müdürlükteki alan bazlı bilim kurullarında görevli alan uzmanı ve ölçme değerlendirme uzmanı akademisyenlerce incelendi.

Geçen yılki sınav zordu

Geçen yıl TEOG kapsamında düzenlenen sınavlar için uzmanlar son üç yılın en zoruydu, değerlendirmesinde bulunmuşlardı. Sınavda, ilk oturumda zor ve çeldirici soruların yer aldığı Türkçe belirleyici olmuştu. Matematik sorularını çözmek işlem becerisi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi de okuduğunu iyi yorumlamayı gerektiren sorulardan oluşmuştu. İkinci gün oturumunda ise bu yıl adı Fen Bilimleri olarak değiştirilen Fen ve Teknoloji testi bilgi düzeyi yüksek soruları kapsıyordu. T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, uzun ve çeldirici seçeneklerin yer aldığı sorulardan oluşurken, İngilizce’de konuşma ve okuduğunu anlama becerisi olanlar bir adım öne geçti. TEOG 2015’te yer alan soruların içeriklerini incelemek bu yılki sınavda testlerin zorluk derecesini anlayabilmek açısından önemli. Geçen yılın sınav yorumları şöyleydi:

Bilgi gerektiriyordu

Türkçe testinde 5 sorunun zorluk derecesi yüksekti. Virgülün kullanımı, öznel anlatım, sözcüğün cümlede kazandığı anlam ve analiz yeteneği gerektiren iki paragraf sorusu sınavın belirleyicisiydi. Ayrıca metin karşılaştırmasıyla ilgili soru ve anlam bulma sorusunda öğrenciler zorlandı. Dil bilgisi genel olarak kolay bulundu.

Matematik’te 10 soru öğrencileri zorlarken kalan 10 soru da kolay olmasına rağmen işlem yükü fazlaydı. O nedenle sınav işlem becerisi yönünden seçiciydi. 4-5 sorunun çözümü, 6. ve 7. sınıf bilgileri gerektiriyordu. Daha önceki TEOG’larda bu tür sorulara rastlanmadığı kaydedildi. Geçen yıllardaki TEOG’a göre daha problem ağırlıklı bir sınavdı.

Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi testinde ise ‘Kaza ve Kader’ ünitesi sınavın içeriğini belirledi. Anlamaya dayalı sorular öne çıktı.

Fen yapan öne çıktı

Uzmanlara ve öğrencilere göre Fen ve Teknoloji testi, son yıllardaki en zor sınavdı. Test, deney düzeneklerini sorgulayan, bilgi düzeyi yüksek, yorum yeteneği gerektiren sorulardan oluşuyordu. Sınav sonrasında bir soru iptal edildi.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük testi, müfredat ve kazanımlara uygundu. Sorular geçen yıllara göre daha uzun, öncüllü soru sayısı fazla ve zorluk derecesi daha yüksekti. Çeldirici seçeneklere yer verilmesi soruların zorluk derecesini artırdı. Ünite ve konu sayısı fazla olmasına rağmen Atatürk’ün kişisel özellikleri, fikir, eğitim, askerlik hayatının yanı sıra yaşadığı şehirlerle ilgili sorulara ağırlık verildi. Mustafa Kemal’in Milli Mücadele’de halkı organize etmesine yönelik olan soru da çeldiriciydi. Ayrıca Misak-ı milli ile ilgili kavram bilgisini sorgulatan soru ile Manastır şehrinin Mustafa Kemal üzerindeki etkisine yönelik olan soru, öğrencilerin zorlanmasına neden oldu.

İngilizce testinde, karşılıklı konuşma ve okuduğunu anlama becerilerini ölçer nitelikte sorular ağırlıktaydı. Sorular kazanımlara ve müfredata uygun, orta güçlükteydi. Hedef kelimeler daha çok diyalog ağırlıklı ve parça içinde anlamını bulmaya yönelikti. A Kitapçığı’ndaki 8. soruda “However” bağlacının doğru kullanımını bilmeyenler soruyu cevaplamakta zorlandı.

YARIN: SINAVDA EN ÇOK YAPILAN HATALAR NELER? KAYGIYI NASIL YENERSİNİZ?