SANAL ALEMİN ŞÖHRETLERİ

18 Ağustos 2019

Televizyonlarda ne izlemek istiyorsunuz?” anketlerinden yıllardır, “Belgesel” yanıtı çıkar ama insanların çoğu ‘kalite’yi değil, ‘basit’i seçer...
Örneğin, Türkiye’nin en ünlü belgeselcisi Coşkun Aral’ı sosyal medyada 165 bin kişi takip ederken, Instagram fenomeni ‘Ablan star bebeğim’in, skandal video’yu çekip paylaştığında 3.1 milyon takipçisi vardı. Skandal video’dan sonra Aral’ın toplam takipçisinden fazlasını kaybetti ama 2.9 milyon kişi hâlâ peşinde ve işleri tıkırında...
“Kaşarlık yaparak adımı duyurdum” diyen YouTuber kadının her platformda birkaç milyon takipçisi var ve AVM’lerden bir tanıtım için istediği para 50 bin TL.
Şampiyonlar Ligi finalinde sevgilisine ait sitesinin reklamı için yarı çıplak sahaya dalan kadını taklit ederek Vodafone Park’taki Liverpool-Chelsea maçında sahaya giren YouTube şöhretinin bile 4.5 milyon abonesi var!
Dünyanın izlediği maçta, reklam için küfür yazılı kıyafetle sahaya dalıp, Türkiye’nin imajına gölge düşüren YouTuber, bir ceza aldı mı?
Hayır... İfadesini verdikten sonra serbest bırakıldı. Sadece 30 bin kişinin takipten çıktığı ‘Deli mi ne?’nin yaptığı rezillik yanına kâr kaldı!
Yaptıkları paylaşımlar, RTÜK denetimindeki mecralarda olsa ceza üzerine ceza alacak bu insanlar; milyonlarca abone, takipçi ve tıklanmaya ulaşıp, sanal alemin para basan şöhretleri oluyorsa, herkesin şapkasını önüne koyup, düşünmesi gerekmez mi? Özellikle de, sanal alemin getirdiği özgürlüğü, argo ve küfürlü paylaşımlarla hoyratça kullananları takip ederek ödüllendirip, para basan şöhretler haline getirenler.

YAZIN ‘HİT’İ, GÜLBEN VE SEDA’NIN SÖZLERİ

Yazının devamı...

ŞARKICILARIN KULİS SIRLARI

13 Ağustos 2019

Oyuncuların kamera karşısında, şarkıcıların sahnede nasıl olduklarını, sevenleri ezbere bilir. Sanatçıların kamera arkasında ve kulislerdeki eylem ve söylemleriyse, anlatan olmazsa medyaya yansımaz. Sanat dünyasının arka planında olup bitenlerden anlatılanlar da genellikle suya, sabuna dokunmayan eğlenceli anekdotlardır. Selin Ongun’un nehir söyleşi kitabında, Mustafa Oğuz’un çalıştığı şarkıcıların kulis hallerine dair anlattıkları ise bana olabildiğince dobra ve samimi geldiği için paylaşmak istedim.

‘Sezen, çok insan sever
hengameden beslenir’
“Sezen’in kulisi anababa günüdür. Konserden önce hazırlanmak için kimlere ihtiyacı varsa kulistedir. Öyle bir insan doluşur ki hazırladığımız kulis ikramı, Sezen’de ne içki, ne sandviç hiçbir zaman yeterli olmazdı. O da beslenirdi hengameden. Sezen, etrafında insan sever. Sezen’in konserinde zaten mutlaka hep bir şey olur. Hiçbir şey olmazsa, son anda başka bir elbiseye karar verir, o elbisenin de fermuarı patlar, yani illa başına bir şey gelir. Önceden karar verdiği kostümü giyecekse, hiçbir şey yapmazsa bir anda eteğini söker. Sezen bu... Her sahneye çıkışında sanki ilk kez çıkıyormuş gibi heyecan yaşar. Mükemmeliyetçi olduğu için acayip bir gerilim yüklenir. Sahneye çıkıp ancak ikinci, üçüncü şarkısını söyledikten sonra rahatlar. Duruşu profesyoneldir, onun kalp çarpıntısını, titremesini fark etmezsiniz, ama onun içinde fırtınalar kopar.”


Yazının devamı...

YENİ MEDYA ARAÇLARI VE İNTERNETE RTÜK DENETİMİ

6 Ağustos 2019

İnternetten yayın yapan TV kanallarına denetim getiren yönetmeliğin yürürlüğe girmesi üzerine ‘Netflix ve benzeri platformlara RTÜK sansürü’ yorumlarına Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Başkanı Ebubekir Şahin’den
yanıt geldi.
Şahin, AA’ya yaptığı açıklamada, çoğu insanın, ‘Radyo, Televizyon ve İsteğe Bağlı İnternet Yayınlarının İnternet Ortamından Sunumu’ hakkındaki yönetmeliği okumadan eksik bilgi, ön yargı ve muhalefet etme alışkanlığıyla yorum yaptığına dikkat çekti ve ekledi:
‘Vatandaş istedi’
“RTÜK’ün 2018’deki İzleyici Eğilimleri Araştırması’na katılan vatandaşların yüzde 70.4’ü internet üzerinden yayın yapan platformların denetlenmesini istedi. Bu grupta ‘Denetim olmasın’ diyenlerin oranı yüzde 13’tü. Aynı araştırmada bu platformlara üye olanların da görüşleri de var. Bu yayınlardan birine üye olanların yüzde 65.9’u denetim olmasını istedi. ‘Denetim olmasın’ diyenlerin orası ise 29.5’ti.
Birçok ülkede internet yayın içeriklerinin denetlenmesi ve içerik üreticilerinin lisanslanmalarına yönelik çalışmalar mevcut. Avrupa Görsel-İşitsel Medya Hizmetleri Direktifi, 19 Aralık 2018’de AB Resmi Gazetesi’nde yayınlanarak yürürlüğe girdi. ABD’de de çocukların ve gençlerin cinsellik, şiddet ve uyuşturucu temalı yayınlara karşı içerik sınırlaması kanunu yolda. Lisanslı yayıncılar vergi öderken, bu platformlar bir kuruş vergi ödemiyordu. Çıkarılan yönetmelik, bu haksız rekabeti bitirecek. Yayınlara sansür değil, denetim geldi.”
‘İzleyici mobile kaydı’

Yazının devamı...