Fikret Bila

Fikret Bila

fbila@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Hükümetin böyle bir siyasi etik yasası hazırlamış olması olumlu bir adımdır. Türkiye gibi yıllarca siyaset ile ticaretin iç içe yürütüldüğü, siyaset-ticaret-mafya ilişkisinin sorgulandığı bir ülkede, hükümetin attığı bu adım isabetlidir.Seçilmişlerin ve üst düzey kamu görevlilerinin hesap verebilir, şeffaf bir sistem içinde görev yapmaları, siyasete ve bürokrasiye güveni artıracaktır. Halkın bu kurumlara olan güveninin düşük düzeylerde olması anlamlıdır.Maalesef Türkiye'de siyaset-ticaret ilişkisinin kötü örnekleri var. Ticaret için siyasete giren, siyasi nüfuzunu bu yönde kullanan siyasetçiler sadece kendilerine değil, siyaset kurumuna da zarar verdiler.Siyasi Etik Yasası'nın getirdiği sınırlamalar, şeffaflık kuralı ve yaptırımı olan denetim mekanizmaları caydırıcı olacaktır. Adalet Bakanı Cemil Çiçek, siyasetin finansmanı ve mal bildiriminde gizliliğin kaldırılmasına ilişkin yasa tasarılarını muhalefet liderlerine sundu. Başbakan Tayyip Erdoğan, medyada sürekli konu edildiği gerekçesiyle şirket hisselerini sattığını açıklamıştı. Erdoğan, şirket yönetiminde olmadığı halde hisse sahibi olmasının dahi basın tarafından etik bulunmadığını, eleştirildiğini anımsatarak bu kararı aldığını belirtmişti.Başbakan işin başında olmamayı, fiilen ticaret yapmamayı yeterli görüyor. Başbakanken ortağı olduğu bir şirket de kurulmuş ve aynı eleştiriler yine yapılmıştı.Ancak Başbakan, aktif olarak ticaret yapmasa, şirket yöneticisi olmasa, işlerin başında durmasa bile, bu durum etik açıdan sorun yaratabilir. Kendisinin veya yakınlarının dahli olmadan da başkaları sırf Başbakan'a yaranmak için onun ortağı olduğu şirketle iş yapmaya çalışabilir. İleriye yatırım olsun diye veya kamu denetim mekanizmalarına yaranmak amacıyla Başbakan'ın veya bakanların şirketlerinden alışveriş yapabilir, onların hatırlı müşterisi olmaya çalışabilir. Bunun örnekleri de vardır.Bu bakımdan Erdoğan'ın hisselerini devrederek tümüyle ticaret alanı dışına çıkması yerinde bir harekettir.Siyaset ticaret vesilesi olmamalıdır. Bu, Başbakan için geçerli olduğu kadar, bakanlar ve milletvekilleri de için de geçerlidir. Erdoğan'ın hisseleri Adalet Bakanı Çiçek'in muhalefet liderlerine sunduğu yasa tasarıları olumlu bir adım olmakla birlikte eksik yönleri de vardır. Bu düzenlemelerle birlikte milletvekili dokunulmazlığının da sınırlandırılması gerekir. Erdoğan, 2002 seçimleri öncesinde bu konuda halka söz vermişti. Ancak bugüne kadar bu yönde bir girişimde bulunmadı. Muhalefetin girişimlerini desteklemedi.Oysa, şeffaflığın tam sağlanabilmesi ve denetimin etkin kılınması için milletvekili dokunulmazlığının sınırlandırılması gerekiyor. Yapılan inceleme ve soruşturmalar, işin ucu siyasete uzandığında dokunulmazlık zırhına takılıp kalıyor.Bu zırh da ortadan kaldırılmalı.Temiz siyaset için bu da gerekiyor. fbila@milliyet.com.tr Dokunulmazlık