Kemal Önderoğlu

Kemal Önderoğlu

milliyetege@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

1927 yılında dönemin İzmir Valisi Kazım Dirik tarafından yaptırılan 95 yıllık tak, Kemalpaşa-Torbalı Karayolu’nun sekizinci kilometresindeki tarihi ‘Hitit Savaşçısı’ kabartmasının yerini gösteriyordu

İzmir’in 8 bin 500 yıllık tarihinin Kemalpaşa ilçesinde bir kalıntısı olarak gösterilen ve dünyada ilk paranın basıldığı Salihli Sart Harabeleri ile bağlantılı kervan yolunun üzerindeki “Hitit Savaşçısı” kabartmasının sahipsiz kaldığı ve zarar verildiği bildirildi. Gazetemizi ve köşemizi arayan İzmirli tarihçiler ile ilçelerinin eserlerini araştıran bir grup Kemalpaşalı okurumuz da, 1919-1922 yılları arasındaki İstiklâl Savaşı’nın en önemli günü olan 9 Eylül 1922’de düşmanı denize döken askeri birliklerin komutanlardan İzmir’in ilk Valisi Kazım Dirik Paşa’nın bu eserinin niçin yerine konulmadığını soruyor.
Ayrıca, Çinili Tak olarak da bilinen bu eseri 1926-1935 yılları arasında İzmir Valisi olarak görev yapan Kazım Dirik Paşa’nın yaptırdığı ve Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarının da eseri olan bu takın tekrar yerine konulmasını istiyor.

Haberin Devamı

Bize yalan söylendi!

Vali Kazım (Dirik) Paşa’nın adıyla anılan bu tak ile ilgili tarihçiler bakın ne diyor:
“95 yıllık olan bu eser, Kemalpaşa-Torbalı Karayolu genişletme (duble yol) çalışmaları sırasında projeye uygun olmadığı bahane edilerek, ‘Bir kamyonun çarpması sonucu yıkılma tehlikesi (!) gösteriyor’ denilerek Karayolları 2’nci Bölge Müdürlüğü’nün o dönemki sorumluları tarafından tarihin derinliklerine gömüldü. O tarihlerde karayolu yetkilileri, ‘Yol çalışmalarımız tamamlandıktan sonra aynı yere koyacağız’ deyip halkı kandırdı. Ancak aradan 20 yıl geçmesine ve söz verilmesine rağmen, İzmir’in ve özellikle de Kemalpaşa’nın 8 bin 500 yıllık tarihi olan ‘Hitit Savaşçısı’ kabartmasının yerini gösteren ve Cumhuriyetimizin ilk eserlerinden olan ‘Zafer Takı’ yerine konulmadı. İzmir Valimiz Sayın Yavuz Selim Köşger’in, bu takın yerine konulması için girişimde bulunarak destek olmasını istiyoruz.”

Çinili Zafer Anıtı’nı yerine koyar mısınız
Onarılması istenmişti

Tarihçi Bilge Umar da anıt için; “Karabel Zafer Takı” veya “Karabel Çinili Tak”; Karabel Geçidi başında bulunuyordu. 2001 yılı Eylül ayı sonlarında takın taşıyıcı ayaklarından birisine bir kamyonun çarpması (!) bahane edilerek, ‘Yıkılma tehdidi oluşturuyor’ denilip zamanın Dereköy halkı ile Muhtarı Hüseyin Gülen’in de ısrarla takın onarılması gerektiğini ilgili makamlara ulaştırmasına rağmen, dönemin Karayolları 2’nci Bölge Müdürlüğü yetkilileri, Cumhuriyet tarihimizin ilk eseri için yıkım kararı alıyor ve 2002 yılında tarihin derinliklerine gömülüyor.