CumartesiKemancı yer değiştiriyor

Kemancı yer değiştiriyor

26.08.2006 - 00:00 | Son Güncellenme:

Bir döneme damgasını vurmuş olan rock bar Kemancı, Sıraselviler'deki 14 yıllık yerinden ayrıldı. Kemancı'nın sahibi Zeki Ateş genç ve dinamik bir ekiple yeni bir mekanda hizmet vereceklerini söylüyor

Kemancı yer değiştiriyor

Bir dönem rock tutkunlarının buluşma yeri olan Kemancı'nın sahnesi aynı zamanda Teoman, Şebnem Ferah, Özlem Tekin gibi isimlerin de parladıkları yer. Geçtiğimiz hafta Sıraselviler'deki yerinden Kemancı tabelası kalktı ve bu tabela kısa bir süre sonra Beyoğlu'nda başka bir yere asılacak. Ama buranın neresi olacağı henüz belli değil. Sıraselviler'deki mekan ise Rıhtım adıyla hizmet vermeye devam ediyor. Kemancı'nın sahibi Zeki Ateş'le Kemancı'nın eski günlerini ve geleceği konuştuk. Galata Köprüsü'nün altında 1986'da açılan ve köprünün 1991'de yanmasından sonra Sıraselviler'deki yerine taşınan Kemancı bir ekoldü. İlkgençlik ya da gençlik döneminde Beyoğlu civarında dolaşıp da Kemancı'ya yolu düşmemiş olanların sayısı pek azdır herhalde. Daha eskiler Kemancı'nın köprüaltı döneminden bahseder, yeniler ise Sıraselviler'deki 1992-1996 yıllarına denk düşen altın çağından. Kemancı'da yeni kitlenin dinlediği müzik yapılmıyordu. Bugün daha çok ucuz alkol tüketilen, heavy metal yapılan mekanlar tutuyor. Bizim jenerasyon da belli bir yaşa geldi, artık her gece dışarı çıkmıyor. Sıraselviler'deki mekan üç katlı, maliyeti çok yüksek. Kemancı küçülme politikası uyguluyor. O üç katlı yeri tek merkezde toplayacağım. İstanbul dışında şubeler açmayı düşünüyorum. Kemancı'nın tek amacı mekan işletmek değil, aynı zamanda organizasyon yapmak, festivaller düzenlemek, menajerlik faaliyetlerinde bulunmak. Türkiye'de rock müzik yükselirken en önemli rock bar diye bilinen bir yer neden düşüşe geçti, 15 yıldır bulunduğu mekanı terk etmek zorunda kaldı? 200-250 metrekarelik bir yer. Rock müzikten taviz vermeyeceğim. Belki de sadece kendi parçalarını yapanları sahneye çıkaracağım. Yeni yer nasıl olacak? Coşkun Aral bir dünden bugüne Kemancı belgeseli çekiyor. Bir de Kemancı'nın belgeseli çekiliyormuş. "En büyük hizmeti pop müziğe yaptık" Tabii çünkü çok canlı müzik yapan mekan yoktu. Hayal Kahvesi, Ortaköy'de Sis ve Kemancı vardı. Canlı müzik yapmak isteyen yetenekli insanlar bize gelirdi. Kemancı ilk zamanlarında gruplar için vitrin niteliğindeydi. Burası onlar için basamak mıydı? Geliyorlardı, biz çoğunu tanıyorduk. "Gelin bunları dinleyin" diye çağırdıklarımız da oluyordu. Yeni gruplar keşfetmek için prodüktörler gelir miydi? Ben seçiyordum. Ben müzik bilgisi çok fazla olan bir insan değilim ama iyi bir dinleyiciyim. İyi grupları algılayabiliyorum; sahne şovu, sahnedeki duruşu kendini belli ediyor. "Sanatçılar bu mekanlar sayesinde popüler oldu" gibi bir kanı var ama aslında böyle bir şey yok. Biz onların önünü açtık sadece. Biz en büyük hizmeti rock müzikten çok pop müziğe yaptık. Çünkü bugün bütün pop müzisyenlerinin arkasında çalan davulcu, basçı, klavyeci kim varsa geçmişte Kemancı ve Hayal Kahvesi'nde çıkan insanlardı. Gelen grupları siz mi seçiyordunuz? Kıstasınız neydi? Bugüne kadar yolladığım tek bir grup var. İsmini vermeyeceğim çünkü çok popülerdir kendileri. Müşteri kitlesinin yaş ortalaması çok düşüktü. Kapıya gelen o çocuklar "Madem bizi almayacaksınız, bunları niye burada sahneye çıkarıyorsunuz?" diyordu. Grupların devamlılığı, performanslarına son verilmesi gibi kararları da siz mi veriyordunuz? "Uyuşturucuyla savaştım" Uyuşturucuyla elimden geldiği kadar savaştım. Mekan içinde uyuşturucu kullanırken gördüğüm herkesi polise teslim ettim. Esrar içerken yakaladıklarım oldu. Kemancı'da "asla olmaz" dedikleriniz nelerdi? İlk dönemde kumaş pantolon ve takım elbiseyle içeri girmek yasaktı ama gittikçe bu değişti. Nedeni çok basit; Kemancı çok eski bir mekan olduğu için ilk dönemlerinde üniversitede olanların çoğu şu anda çalışıyor. O insanlar bir süre sonra işten çıkıp Kemancı'ya gelmeye başladı. Adam yıllarca Kemancı'ya gelmiş, saçı uzunmuş, kollar da dövmeli ama okulundan mezun olup iş hayatına atılmış. Şimdi bu adama "Sen takım elbiseyle giremezsin" diyemiyorsun. Toplumun kabul etmediği hiçbir şeyi ben de kabul etmedim. İki çift var diyelim; ikisi de öpüşüyor ama ben bir çifti kovarım, ötekini kovmam. Kovmadığım çiftin öpüşmesinde bir sevgi vardır. Ötekinde başka bir şey, eller vs... Başka yasak olan neler vardı? Faydayı gelen müşteriler ve müzisyenler sağlamıştır. Köprüaltında müzik kimliğinin gelişmesinde karikatürist Tuncay Batıbeki'nin büyük katkısı olmuştur. Kasetlerini getirdi ve çalmaya başladı. Beş yıl önceki satanizm olayında çok sıkıntı çektik. Kemancı hedef gösterildi. Hatta kedi bulmaya gelenler falan oldu. Kemancı'ya en büyük faydayı ya da zararı kim veya ne vermiştir? "Hiçbir zaman rock müzikten uzaklaşmadık" 1986'da köprüaltındaki mekanı aldığımda, orası Yudum adlı bir meyhaneydi. Dört arkadaş masada oturuyorduk. İsim seçerken biri "Keman" dedi, ben sonuna "cı"yı ekledim. Önce iyi bir fikir gibi gelmedi ama telaffuz ettikçe hoşumuza gitmeye başladı. Kemancı adı nereden geliyor? Biliyorsunuz, dönem dönem eğlence hayatı farklı trendlere kayar ama Kemancı hiçbir zaman rock'tan uzaklaşmadı. Belki yumuşattı ama... Kemancı ilk marka mekan adı. Nasıl oturttunuz bu markayı? Alt katı kiraladığım insanlar hip-hop yapıyor. Ama bizim adımıza yapıyor, o yüzden ben Sıraselviler'deki mekanı şu anda alt katı işleten insanlara bıraktım. Ama clubbing döneminde de Kemancı hiçbir zaman elektronik müziğe yönelmedi, yapacağı tarzı yaptı. Marka olmak istiyorsanız, çizginizden taviz vermeyeceksiniz. Hip-hop'a kaymadı mı?