Geri Dön

TIMSS’te ilk kez 500 puanın üzerine çıkıldı

TIMSS 2019 sonuçlarına göre Türkiye, 4. ve 8. sınıf matematik ve fen alanlarında puan ve sıralamasını artırdı; ölçek orta noktasının yani 500 puanın ilk kez üzerine çıktı. Öğrenciler sınıf ve derslere göre 15 ile 23. sıralarda yer alırken Bakan Selçuk, kat edilen yolun sevindirici olduğunu belirterek, ilk 10’a girmeyi hedeflediklerini söyledi.

TIMSS’te ilk kez 500 puanın üzerine çıkıldı
Mine Özdemir Güneli

Uluslararası Matematik ve Fen Eğilimleri Araştırması TIMSS 2019 sonuçları açıklandı. Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu’nun (IEA) 4 yılda bir yaptığı araştırmaya Türkiye, 1999’dan itibaren katılıyor.

4. ve 8. sınıf düzeyindeki öğrencilerin matematik ve fen alanlarında kazandıkları bilgi ve becerilerin değerlendirildiği TIMSS 2019’a 4. sınıf düzeyinde 58 ülke, 8. sınıf düzeyinde ise 39 ülke katıldı. Araştırmanın 2015 yılı sonuçlarıyla karşılaştırıldığında Türkiye, 2019’da hem matematik hem de fen alanında puan ve sıralamasını artırarak, başarı grafiğini yükseltti. İlk kez sabit başarı ölçüsü kabul edilen 500 puanın üzerine çıkarak başarılı ülkeler arasında yer aldı. Türkiye’nin performasındaki iyileşme, tüm bölgelere yayıldı.

Her alanda ilerleme

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), TIMSS 2019 sonuçlarıyla ilgili yürütücülüğünü MEB Bakan Yardımcısı Mahmut Özer’in yaptığı detaylı bir değerlendirme raporu açıkladı. Rapora göre öne çıkan sonuçlar şöyle:

Puanlar arttı: Türkiye’nin 4. sınıf matematik alanında 2015’te 483 olan ortalama puanı 2019’da 40 puanlık artışla 523’e yükseldi. 2015’te 483 olan 4. sınıf fen puanı 43 puanlık artışla 526’ya yükseldi. Benzer şekilde 2015’te 458 olan 8. sınıf matematik puanı 38 puanlık artışla 496’ya yükselirken 2015’te 493 olan 8. sınıf fen puanı ise 22 puanlık artışla 515’e çıktı.

Ortalamanın üzerinde: Türkiye, 4. sınıf seviyesinde TIMSS uygulamalarında sabit başarı ölçüsü olarak kabul edilen ölçek orta noktasının (500 puan) her iki alanda da ilk kez üzerine çıktı. 8. sınıf düzeyinde de fen alanında ilk kez orta noktanın üzerine çıktı, matematikte ise puanını artırarak ilk kez orta nokta seviyesine ulaştı.

Sıralamada yükseldi: TIMSS 2019 araştırmasına katılan ülke sayısı TIMSS 2015’e göre artmasına rağmen Türkiye tüm alanlarda ülke sıralamasında daha üst sıralarda yer aldı.

Türkiye, 4. sınıf düzeyinde matematik uygulamasında 2015’te 49 ülke arasında 36. sırada yer alırken 2019’da 58 ülke arasında 23. sıraya yükseldi.

4. sınıf düzeyinde fen uygulamasında ise 2015’te 47 ülke arasında 35. sıradayken 2019’da 58 ülke arasında 19. sıraya yükseldi.

8. sınıf düzeyinde matematik uygulamasında 2015’te 24. sırada yer alırken 2019’da 20. sıraya yükseldi.

8. sınıf fen uygulamasında ise 2015’te 21. sıradayken 2019’da 15. sıraya yükseldi.

Üst ve ileri yeterlik oranları: TIMSS 2019 sonuçları 2015 sonuçlarıyla karşılaştırıldığında 4. ve 8. sınıf düzeylerinde matematik ve fen alanlarında üst ve ileri düzey yeterliklere sahip öğrenci oranları önemli miktarda arttı. Türkiye’nin üst yeterlik düzeyindeki öğrenci oranlarına bakıldığında 4. sınıf matematikte 2015’te yüzde 20’lik oranın 2019’da yüzde 28’e; 4. sınıf fen alanında 2015’te yüzde 20’lik oranın 2019’da yüzde 32’ye; 8. sınıf matematikte 2015’te yüzde 14 olan oranın 2019’da yüzde 20’ye; 8. sınıf fen alanında ise 2015’te yüzde 20’lik oranın 2019’da yüzde 25’e çıktığı görülüyor. İleri yeterlik düzeyindeki öğrenci oranlarına bakıldığında da 4. sınıf matematikte 2015’te yüzde 5’lik oranın 2019’da yüzde 15’e; 4. sınıf fen alanında yüzde 4’lük oranın yüzde 12’ye; 8. sınıf matematikte yüzde 6 olan oranın yüzde 12’ye; 8. sınıf fen alanında ise yüzde 8’lik oranın yüzde 13’e çıktığı görülüyor.

Performans iyileşmesi: Türkiye’nin TIMSS 2019 başarısındaki iyileşme farklı bölgelerdeki öğrencilerin performansındaki artış sonucu gerçekleşti. Her iki sınıf düzeyinde de öğrencilerin performansı tüm bölgelerde arttı. Bu sonuç, eğitimde sağlanan iyileşmenin belirli bölgelerle sınırlı kalmadığını, tüm bölgelere yayıldığını gösteriyor.

İyileşme hız kazandı: TIMSS 2019 sonuçlarıyla birlikte Türkiye, uluslararası başarı izleme çalışmalarında son yıllarda artan performansını sürdürdü.
2019’da açıklanan PISA 2018 sonuçlarında Türkiye’nin performansında önemli bir artış görüldü. Bu araştırmada Türkiye, okuma, matematik ve fen alanlarının üçünde de başarısını anlamlı ölçüde artırarak öne çıkan ülkelerden olmuştu.

Okuryazarlık becerilerine odaklanan PISA’daki başarısının yanı sıra Türkiye, daha fazla müfredat odaklı TIMSS araştırmasında da performansını önemli ölçüde artırdı.

4 yerine 5’ler katıldı

Türkiye, 2019’da ilk kez 4. sınıf düzeyindeki uygulamaya 5. sınıf öğrencilerinden oluşan örneklemle katıldı. Çünkü Türkiye’de 4. sınıf öğrencilerinin ortalama yaşı, TIMSS ortalamasından düşük. TIMSS 2015 ve 2019 döngülerine 4. sınıf düzeyinde katılan ülkelerdeki öğrencilerin ortalama yaşı 10,2. Türkiye’de ise 4. sınıf öğrencilerinin ortalama yaşı 9,7. Türkiye’nin yanı sıra TIMSS 2019 döngüsünün 4. sınıf uygulamasına Norveç ve Güney Afrika da 5. sınıf düzeyinde katıldı.

Hedef ilk 10’a girmek

Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, Türkiye’nin TIMSS 2019 sonuçlarında elde ettiği başarıyla ilgili bir basın açıklaması yaptı. Giderek artan kısmi iyileşmenin herkesi memnun ettiğini belirten Selçuk, olmak istedikleri yerde bulunmadıklarını ancak bu yolculukta kat edilen yolun sevindirici olduğunu kaydetti. Türkiye’nin yükselişi yakalamasında birkaç ana başlıktan söz edilebileceğini dile getiren Selçuk, şu değerlendirmelerde bulundu: 

“Kurduğumuz ölçme değerlendirme merkezleri, uluslararası standartlardaki yeni nesil sorular, hızlı bir yükselişe geçen öğretmen eğitimleri, EBA’nın çocukları dijital içeriklerle pek çok yönden geliştirerek bir öğrenme disiplini içerisinde tutması, fiziki iyileştirmeler, TIMSS konusundaki farkındalık oluşturma çalışmaları, bu başlıklar arasında sayılabilir.  

Hatırlarsanız, Aralık 2019’da açıklanan PISA sınav sonuçlarında da Türkiye’nin kaydettiği ilerlemeyi görmüştük. Her geçen yıl daha iyi sonuçlara ulaşacağımıza eminiz. Bu tür araştırmalar, tabiri caizse eğitim sistemlerinin röntgenlerini çeker. Buradan elde edilen veriyle eğitim politikaları gözden geçirilir ve güncelleme yoluna gidilir.  

Yakaladığımız bu ivmeyi koruma gayretinde olmalıyız. Her gün daha iyiye taşıdığımız EBA platformu, öğrencilerimiz için yaptığımız kaynak kitap destekleri, LGS için sağladığımız soru destek paketleri, çalışma fasikülleri, müfredatta yaptığımız iyileştirmeler bu sürecin destekçisi olacak. 

Varmak istediğimiz yer, dünya sıralamasında ilk 10 içerisinde yer almaktır. Türkiye bu sıçramayı yapacak güce, kabiliyete ve yeterliliğe muktedirdir.”

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber