Ekonomi Bakan Karaismailoğlu'ndan projelerle ilgili açıklama

Bakan Karaismailoğlu'ndan projelerle ilgili açıklama

28.03.2022 - 11:07 | Son Güncellenme:

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu dün Twitter'dan 'Geleceğin projeleri şimdiden kazandırıyor' ifadesinde bulunmuştu. Bakan Karaismailoğlu'nun bugün detayları açıkladı. Bakan Karaismailoğlu Antalya Havalimanı Projesi'ni kazanan konsorsiyumun kira bedelinin 2 milyar 138 milyon avroluk ilk taksidinin (peşinat) ödendiğini bildirdi.

Bakan Karaismailoğlundan projelerle ilgili açıklama

ULAŞTIRMA ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu Antalya Havalimanı Projesi, Kamu-Özel İşbirliği İhalesi Kira Peşinatı Ödeme Töreni'nde, sosyal medya üzerinden duyurduğu sürprizi açıkladı. Bakan Karaismailoğlu, "Antalya Havalimanı için hiçbir hazine garantisi yok, hiç bir yolcu garantisi yok. Bugün de yüzde 25'i olan 2 milyar 138 milyon Euro'nun teslim töreni için buradayız" dedi.

Haberin Devamı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu konuşmasının devamında şu ifadeleri kullandı: "Yap-İşlet-Devret burada bir finans yönetimi vardır. Yapım maliyet sunuluyor ve bu belli bir süre işletildikten sonra kamuya devrediliyor. Süreli işletmelerdir bunların hepsi. Yatırımcı ben Antalya’da havalimanı yapacağım diyor. Buranın kapasitesi belli devlet de burada bir ihale yapıyor. Bu ihaleyi alabilecek vasıftaki firmalar gelip teklif hazırlıyor. Bu teklifi hazırlarken bunun ana kalemi yapım maliyetidir. Yapım maliyetini belli bir sürede finans maliyeti, üstüne yapım sırasındaki işletme maliyetleri, bakım onarım giderleri ve devlete teslim edeceği sırada ağır bakım maliyetleri de hesaba katılıp bir teklif veriyorlar.

Haberin Devamı

Bizler de aldığımız teklifler içerisinde kamu açısından en uygun teklif hangisiyle yükleniciyle bir sözleşme imzalıyoruz. Yapım maliyeti sırasında devletten 1 kuruş çıkmıyor. Ondan sonra vatandaşımız burayı kullanmaya başlıyor. Geçiş gelirleri finans maliyetini karışılıyorsa sorun yok. Ama eğer geçiş kazançları sağlamıyorsa biz devlet olarak oradaki eksiği karşılıyoruz. Gelirler garanti rakamını geçtiğinde devletten kuruş çıkmıyor artı üzerine bir de para alıyoruz.

PROJELER ÇOK HIZLI BİTİYOR

Avrasya Tüneli dünyanın en başarılı örneklerinden birisidir. 1.245 milyar dolarlık bir yatırım bütçesi olan projedir. 4 yıl gibi kısa bir sürede bitmiştir. Finans maliyetleri de hesaplanarak kamunun yaptığı açık ihaleye birden fazla teklif hazırlanıyor. Devlet bunu kendisi yapmış olsaydı 1.245 milyar dolarlık bir projeyi elden çıkaracaktı.

Biz geçen yıl araç garantisini karşılamadığı için 498 milyon lira işletmeciye katkıda bulunduk. Yapım sırasında büyük bütçeler devletten çıkmadığı için projeler çok hızlı bitmektedir.

Böyle ağır bir proje 4 yılda bitti 5 yıl içerisinde Türkiye’ye 10 milyar TL ekonomik katkısı olmuştu. Bunlar Türkiye’nin projeleridir. Yüzyıllar boyunca işletilecek.

Salgın süreci yaşadık millet evden dışarı çıkamadı. Bakanlık olarak hareketler kısıtlandığı için bu sektörleri ilgilendirdi. Salgın süreci olmasaydı 68 bin araç garantisi olan Avrasya Tüneli bu yıl içerisinde 68 bini geçecekti. 2023 yıl içerisinde garanti edilen araç sayısını toplamaya başlıyoruz. Yatırım sırasında 1 kuruş harcamadık ve oradan gelir gelmeye başlayacaktır. Özellikle 2027 yılına geldiğimizde 95 bin rakamlarına çıkıyor. Covit-19 olmasaydı Avrasya Tüneli bittiğinde her yıl 519 milyon lira para harcayacaktık. Bu devletin cebinden çıkmadı. Proje devlete teslim edildiğinde 139 milyon dolar devlete katkı sağlayacaktır.

Haberin Devamı

Osmangazi Köprüsü, İstanbul- İzmir otoyoluyla yol süresi 3.5 saate düştü. Bu yol yapılmasaydı İstanbul-İzmir arası seyahat süresi 13 saate çıkacaktı. Ayrıca buranın yapılması sayesinde ekonomiye katkısı olarak 306 tane tesis sayısında artış oldu. 300 bin dekar ekili alanlarda artış sağlandı. 408 bin ton üretim hacminde artış sağlandı. Bölgede sanayi alanında 8 tane yeni OSB kuruldu. 13 adet OSB ile 2.635 hektar genişleme sağlandı.

İHALELERLE İLGİLİ AÇIKLAMA!

Haberin Devamı

Projelerimizi yapıyoruz. Zamandan yakıttan ve emisyondan kazanıyorsunuz. Ama canın bedeli yoktur. Bu yollar 28 bin 600 km yol sayesinde trafik kazalarında yüzde 80 azalma sağlandı. Her yıl 12 bin canı kurtarıyoruz bu yollar sayesinde. Yaptığımız işin arkasındayız yapmaya da devam edeceğiz.

Geçen hafta açık Malkara Çanakkale otoyolunu 2.545 milyon euroluk yatırımda devletten 1 kuruş para çıkmadı. Yıllık ekonomik faydası 415 milyon eurodur. Dolaylı faydaları ticaret, istihdam ve sanayiyedir. Bu işi yapabilecek kabiliyette olan yerli ve yabancı firmalar projeye girebilir.

Malkara Çanakkale otoyoluna 4 tane teklif gelmiş 17 firma katıldı. 2.545 milyon euroluk yatırımın işletmeye dönüşü için bir garanti isteniyor. Kamu açısından en uygun teklif olan 1. teklif kabul edilmiştir ve sözleşme imzalanmıştır. 24 tane firmanın dosya aldığı bir ihalenin sözleşmesi gizli olabilir mi? Birden fazla teklif olduğu için kamu açısından en uygun teklif kabul edilmektedir.

'HAZİNE GARANTİLİ NEDEN YAPIYORSUNUZ' SORUSUNA CEVAP!

Haberin Devamı

Yap-İşlet-Devret ile ilgili bazı iddialar var. Hazine garantili neden yapıyorsunuz diyorlar. Devletin yaptığı bütün işler Hazine garantilidir. Bunlar devletin arazisine yapılan işlerdir. Tabi ki Hazine garantisi vereceksiniz. Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün 2027 yılında süresi bitiyor. Devletin projeleridir ve devlet garanti edecektir bunları.

Geçmediğimiz yola neden para ödüyorsunuz diyorlar. Adıyaman Havalimanından geçmiyorsunuz diye Adıyaman’a havalimanı yapmayacak mıydık.

Kamu özel iş birliği ile yaptığımız projelerimizde çalışan dünya ölçeğinde iş yapan 40’a yakın firma var. Bakanlığımızda iş yapan bin 200 tane müteahhit vardır. 40’a yakın firmalar var ülkemizde ve kamu özel iş birliğinde çalışan firmalar 5 tane değildir 40’a yakındır."