29.03.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:
KORDSA CEO'SU MEHMET PEKARUN: LASTİĞİN İÇİNDEYİZ DİYE BİZİ GÖRMÜYORSUNUZ AMA... axeko012.jpg Sabancı Holding'e bağlı Kordsa, sektörü dışında pek tanınmasa da 'içeriğiyle' gelmiş geçmiş en global Türk firması olmaya aday. Kordsa'nın büyüklüğü hakkında fikir edinmek için Goodyear, Michelin, Bridgestone, Pirelli ve Continental'den mürekkep 5 dev lastik üreticisinin de müşterisi olduğunu bilmek yeterli. Naylon ile polyester iplik ve kord bezi üreten Kordsa'nın milyar doları bulan cirosunun yüzde 80'i lastikten geliyor. Japonya'daki golf arabasından Rusya'daki maden ocağı ile ABD'deki bisküvi fabrikasına ve hatta Perulu balıkçıların okyanusa serdiği dev balık ağlarına kadar her yerde bir Türk firmasının imzası var. Lastiğin içine yerleştirilen ve onu bir arada tutan birkaç katman 'kord bezi' Kordsa'dan soruluyor. Ayrıca Kordsa'nın iplik ve bezlerini fabrikanın dönen bir bandında, bir TIR'ın üzerindeki brandada, bir emniyet kemeri ya da hava yastığında, hatta bir paraşüt ya da balık ağında görmek mümkün. Paraşüt de yapılıyor balık ağı da Bu 'gizli' dev, Çin'den Brezilya'ya, ABD'den Türkiye'ye, Almanya'dan Tayland'a kadar 10 ülkedeki 12 fabrikasında gerçekleştirdiği üretimle sektöründe dünya lideri. Kordsa'nın dümeninde uzun yıllar yurtdışında General Electric'te yöneticilik yapan 38 yaşındaki Mehmet Pekarun bulunuyor. "Türkiye'de misyonu bu kadar global olan bir şirket bilmiyorum" diyen Pekarun, Kordsa'nın fazla tanınmamasıyla ilgili şu yorumda bulunuyor: "Lastiğin içinde olduğumuz için insanlar bizi görmüyor." Benzer durumda olan, bilgisayarın içinde yer aldığı için görünmeyen ama çokça bilinen işlemci şirketi Intel'in 'Intel inside' (İçinde Intel var) şeklindeki pazarlama yaklaşımını ilginç bulduğunu belirten Pekarun şunu söylüyor: "Biz de zaman zaman aramızda Kordsa'ya da böyle yapmalıyız diye şakalaşıyoruz: Kordsa inside." Kordsa 1973'te kurulurken Sabancı ailesinin şirketi 'en büyük' yapma arzusu bulunduğunu belirten Pekarun şöyle devam ediyor: Kordsa inside! "O vizyon daha 1973'te varmış. Kordsa global bir dev oldu. ABD'li kimya şirketi DuPont'la 1987'de başlayan ortaklık büyüdü. Kordsa başlangıçta DuPont'tan polyester iplik alıyor, dokuyor, kord bezi oluşturuyordu. Bir noktadan sonra Kordsa o kadar iyi gitti ki, ipliği de kendisi yapmak istedi. Ancak Kordsa büyümek istiyor, öbür taraftan DuPont istemiyordu. DuPont'un yeterince yatırım yapmaması ve sektörden çekilme arzusu içinde olmasının yanında Kordsa ise güçleniyordu. Evlilikte ortak hedef olması önemli. 2005'te DuPont hisselerini aldık. İçerik olarak Türkiye'nin en global şirketi olduk. 2005'te Sabancı desteğiyle Kordsa'nın önü açıldı. Sektörde dünya lideriyiz, en verimli üretim yapan oyuncuyuz." Sektörde dünya lideri Kordsa 10 ülkedeki (Türkiye, Endonezya, ABD, Tayland, Çin, Brezilya, Almanya, Mısır, Arjantin, İran) 12 fabrikasıyla tam anlamıyla global bir şirket olarak işliyor. Kordsa CEO'su Mehmet Pekarun Brezilya'daki fabrikada bir konuda yardım gerektiğinde Türkiye'den bu işin uzmanını fabrikaya atayarak konuyu hallettiklerini, Mısır'daki, Endonezya'daki fabrikadaki eksiği diğer ülkelerdeki uzmanlıkla kapatabildiklerini söylüyor. Örneğin Kordsa'nın ABD'li işçileri İzmit'teki fabrikada güvenlik eğitimi alıyor, şirketin bir önceki yönetim kurulu toplantısı Arjantin'deki tesislerde yapılıyor. Kordsa'nın şimdiye kadar Asya hariç bulunduğu her yerde lider konuma geldiğini belirten Pekarun şunları söylüyor: Yatırım Güney Amerika, Asya ve Doğu Avrupa'ya "Asya bizim için ağırlıklı hedef pazar. Asya'da kurduğumuz üssü genişletmek istiyoruz. Henüz birkaç aydır Asya'dayız. Burada yeni ülkelerin belirdiğini görüyoruz. Mesela Vietnam. Büyüme yatırımlarımız Asya ve Güney Amerika'ya yönelik olacak. Güney Amerika'da polyesterle ilgili 1 - 2 sene önce bir satın almamız oldu. Onun kapasitesini artırmayı planlıyoruz. 2010 yılında 1.2 milyar dolar ciro hedefliyoruz. Polyesterle ilgili yatırım planlıyoruz. Doğu Avrupa'ya yönelik de bazı büyümeler olabilir. Bu yatırımları ağırlıklı olarak satın alma olarak düşünmek lazım." Vietnam'a dikkat... Dünya genelinde 80'in üzerinde ülkeye satış yapan Kordsa, 5.200 kişi çalıştırıyor. 2010 yılında 1.2 milyar dolar ciro hedefleyen şirketin Türkiye'deki satışlarının cirosunun yüzde 5'i olması global kimliği hakkında ipucu veriyor. Kordsa CEO'su Mehmet Pekarun, şirketin global bir şirket olma avantajını en iyi şekilde kullandığını belirterek şunları söylüyor:"Türkiye'de, Arjantin'de, ABD'de iplik tesislerimiz var. Bunların hepsinde aşağı yukarı aynı şey üretiliyor. Bir fabrikada kullanılan en iyi metotları diğerleri de biliyor mu diye bir iplik grubu kurduk. Global şirketin ekibi de global Dünyanın dört bir yanındaki fabrikalarımızdan yetkililer haftada bir telefonla bir araya gelip ipliği konuşuyor. Bir de bez grubumuz var. Mesela Mısır'daki bez tesisinin verimliliğini artırmaya çalışıyorlar. Ayrıca global bir ekip oluşturduk. İçinde Brezilyalı, ABD'li, Asyalı ve Türkler var. Bu ekip müşterilere gidiyor ve bizden neler istediklerini dinliyor. Müşterilere nasıl katkıda bulunacağımıza bakıyoruz." Telefonda iplik konuşuluyor Mehmet Pekarun, Sabancı Holding Başkanı Güler Sabancı ve CEO'su Ahmet Dördüncü'nün de Kordsa'da yöneticilik yaptığı hatırlatıldığında, "Kordsa önemli bir okul. Sabancı ailesinin kalbine çok yakın bir şirket" diyor. Robert Kolej'in ardından Boğaziçi Üniversitesi'nde endüstri mühendisliği ve ABD'de Purdue Üniversitesi'nde MBA eğitimi alan Pekarun, 2006'da Kordsa CEO'su olmadan önce General Electric firmasında yöneticilik yapmış. Pekarun, Türkiye'ye gelmeden önce General Electric bünyesinde aralarında ABD, Fransa, Yunanistan ve Macaristan'ın olduğu çeşitli ülkelerde çalışmış. Sabancı'nın kalbine en yakın şirket