11.10.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:
MİTHAT YURDAKUL Ankara - Yılın ilk 9 ayında metalik cevherler ihracatı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 76’lık artış yakalarken, 1.63 milyar dolarlık ihracatla ihraç edilen madenler sıralamasında ilk sıraya yerleşti. İkinci sırada yüzde 24.6’lık artışla 941 milyon dolar getiren işlenmiş doğal taşlar yer alırken, üçüncü sırada ise yüzde 32.1’lik ihracat artışı ile 794.2 milyon dolar sağlayan endüstriyel mineraller yer aldı.
İspanya üçüncü sırada
İhracatta Çin liderliğini korudu. Çin’e yapılan ihracat, geçen yılın ilk 9 ayında 890 milyon dolarken, bu yılın aynı döneminde yüzde 45.2 artışla 1 milyar 292 milyon doları aştı. Türkiye’nin ihracatında Çin’i ABD takip etti. ABD’ye ihracat, bu yıl yüzde 54.4 artarak 419 milyon dolara yükseldi. Üçüncü sıradaysa İspanya yer alırken, bu ülkeye yapılan ihracat ise geçen yılın ilk 9 aylık dönemine göre yüzde 38.42 artarak 210 milyon doların üzerine çıktı.
‘Borda rekor bekliyoruz’
Madencilik sektörünü değerlendiren Dönmez, “Madende ihracatımız ilk 9 ayda 4.38 milyar dolara ulaştı ki bu, geçen seneyle kıyasladığımızda 48’lik artış demektir. Bu artış trendi devam ederse biz yılı belki 6 - 6.5 milyar dolar ihracatla kapatmış olacağız. En büyük pazarlarımızdan birisi Asya. Çin en öncü pazarlarımızdan” dedi.
Bor madeninin Türkiye için önemine dikkat çeken Dönmez, şöyle devam etti:
“Milli ürünümüz boru dünyanın birçok ülkesine satıyoruz, yüzde 60-62’ler seviyesinde dünyada pazar lideriyiz. Bu sene belki de bor ihracatında Eti Maden bir rekor kıracak, onun beklentisi içerisindeyiz. Bugün günlük yaşamımızda kullandığımız birçok malzemenin ham maddesini üreten, sanayinin ihtiyaç duyduğu ham maddeyi üreten bir sektör. Madencilikte üretim, istihdam ve ihracat potansiyeline sahip bir sektör. Doğrudan 138 bin insanımızı istihdam ediyoruz, dolaylı olarak baktığınızda bunun en az 4-5 katı.”