Ekonomi Z kuşağı direksiyon başına!

Z kuşağı direksiyon başına!

16.10.2021 - 07:00 | Son Güncellenme:

Tedarik zincirinin aksamasıyla yaşanan sorunlara çözüm aranıyor. Türk lojistik sektörü temsilcileri, “Y ve Z kuşağıyla ilgili plan hazırlayamazsak şoför istihdamında Türkiye de ileride sıkıntı yaşayacak” uyarısını yapıyor.

Z kuşağı direksiyon başına

Aylin Rana Aydin - Salgında tedarik zincirinin aksamasıyla yaşanan sorunlara çözüm aranıyor. Son olarak İngiltere, ağır vasıta şoförü eksikliği nedeniyle 5 bin geçici vize vereceğini açıklamıştı.

Haberin Devamı

Türk lojistik sektörü temsilcileri, İngiltere’de yaşanan sorundan Türkiye’nin ders çıkarması gerektiğini belirterek, “Y ve Z kuşağıyla ilgili ön çalışma yapıp master plan hazırlayamazsak şoför istihdamı konusunda Türkiye de ileride sıkıntı yaşayacaktır. Bunun için kamunun, STK’ların, üniversitelerin kolektif şekilde çalışması gerekli” diyor.

Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Başkanı Ayşem Ulusoy, salgın döneminde lojistik elemanlarının tedarik zincirinin aksamaması için sahada var gücüyle çalıştıklarını ifade etti. İngiltere’de yaşanan TIR şoförü konusuyla ilgili açıklamalarda bulunan Ulusoy, “Y ve Z kuşağıyla ilgili ön çalışma yapıp master plan hazırlayamazsak şoför istihdamı konusunda Türkiye de ileride sıkıntı yaşayacak” dedi. Bunun için kamunun, STK’ların, üniversitelerin  çalışmalar yürütmesi gerektiğine değinen Ulusoy, “Şoför akademileri kurulmalı. Üniversitelerde sürekli eğitim merkezleri de var. Ancak gençler artık daha kolay işe ulaşma hevesinde. Şoförlük meşakkatli meslek. Dernek olarak da bu konuda çalışmalarımız sürüyor” diye konuştu.

Haberin Devamı

Yaşlar yüksek

Sürücülerin yabancı dil konusunda zorlandığını da kaydeden Ulusoy, “Üniversitelerde altyapı oluşturarak ve dil eğitimine meslek liselerinden başlanırsa donanım sağlanır. Yurtdışına şoför ihraç etmek çok kolay değil, bu da ülkelerin talepleriyle bağlantılı. Biz bugün vizeyi bile uzun sürelerde alıyorsak uluslararası platformlarda o mesleği yapmak çok kolay bir şey değil. Bu da çok büyük bir dış göç olur biz de bunu hiç istemeyiz” diye konuştu.

Şoförlükte yaş ortalamasının yükseldiğini söyleyen Ulusoy, ortalama yükseldikçe 25-40 yaş arası genç nüfusun gelip tabandan desteklemesi gerektiğini belirtti. 69 yaşa kadar çalışılabildiğini kaydeden Ulusoy, şöyle devam etti:

“Türk şoförlerin yaş ortalaması 50’nin üzerinde. O yaşlarda da genellikle işi bırakmak istiyorlar. Esasında bu sadece lojistikçilerin değil memleketin meselesi. Bu bir dengedir. Sınır kapılarında uzun süre beklemek de şoförleri etkiliyor.”

Haberin Devamı

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı Alper Özel, İngiltere’deki gelişmeleri endişe ile izlediklerini kaydetti.

65 bin TIR

Avrupa’da sürücü açığı bulunduğunun altını çizen Özel, “Türkiye’de de var fakat İngiltere boyutunda değil. Bizim sürücü mesleğini cazip hale getirmemiz gerekiyor. Yoksa birkaç yıl sonra Türkiye de benzer bir durumla karşı karşıya kalabilir” dedi. “Gençleri bu iş için cesaretlendirelim istiyoruz” diyen Özel, “Üniversitelerle de görüşüyoruz, bu alanda belki meslek yüksek okulları olabilir. Araç teknolojisi, gümrük mevzuatı, yabancı dil, defansif sürüş teknikleri eğitimiyle gençlere geniş kapsamlı bir eğitim ayağı oluşturmak istiyoruz. Böylece daha cazip hale gelir” diye konuştu.

Özel, Türkiye’nin uluslararası taşıma yapan yaklaşık 65 bin TIR’ı bulunduğunu sözlerine ekledi.

Şoför yoksa markette un da olmaz!

Intermodal demiryolu taşımacılığına önem verilmesi gerektiğine de değinen Ayşem Ulusoy, “Bence yeni çağın problemi; denge. Dengeyi bozarsanız şoförünüz yoksa marketinizde ununuz da olmaz. Sürdürülebilirlik, devamlılık her şey tedarik zincirinin sorunsuzca işletilmesine bağlı” dedi. Ulusoy, şoför maaşlarının rotaya göre değiştiğini de sözlerine ekledi.

Haberin Devamı

Yaş sınırı 65’ten 69’a yükseltildi

Karayolu taşımacılığında ağır ticari araç sürücü ihtiyacını karşılamak amacıyla 65 olan yaş sınırının 69 yaş sınırına çekildiğini hatırlatan Alper Özel, “Yaş sınırının yükselmesiyle Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na ciddi bir başvuru oldu. Şoförlerimizin Türkiye’de kalmasını istiyoruz. Salgının kahramanlarından biri de lojistik sektörü elemanlarıydı. Salgının ilk döneminde marketlere bir hücum vardı. Fakat ertesi günler raflar doluydu. Bunun nedeni de Türkiye’nin güçlü lojistik tedarik zinciri olması” dedi.