EnFransız timsahı, Türk taklitçinin ahı tuttu

Fransız timsahı, Türk taklitçinin ahı tuttu

14.12.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:

Tüm dünyada taklitlerine savaş açan ve Türkiye'de de birçok firma ile mahkemelik olan Lacoste'un kendisi de taklitçilikle suçlanıyor. Çin'de Lacoste'tan önce timsah logosunu kendisinin tescil ettirdiğini ileri süren Singapurlu bir firma, dava açtığı Lacoste'tan özür dilemesini istiyor

Fransız timsahı, Türk taklitçinin ahı tuttu




Fransız timsahı, Türk taklitçinin ahı tuttu

Ünlü Fransız markası Lacoste'un başı timsah logosu nedeniyle dertten kurtulmuyor. Türkiye de dahil dünyanın dört bir yanında logosunu taklit edip haksız kazanç sağladığını ileri sürdüğü firmalara savaş açan, Lacoste, Singapurlu bir firma olan Crocodile International tarafından "taklitçilikle" suçlanıyor.
İki firma arasında 40 yıldır süren hukuk savaşında hâlâ bir sonuca varılamadı. Davanın en önemli farkı ise, Lacoste'un bu kez davacı değil davalı olması. Çünkü davayı açan firma, Lacoste'un ünlü timsah logosunu kendisinden çaldığını iddia ediyor.
Singapur'lu Crocodile International adlı giyim firmasının sahibi Tan Hiantsin Lacoste'un ünlü timsah logosunu, kendisinden görerek taklit ettiğini iddia ediyor. Hiantsin, açtığı davada 1 dolarlık sembolik tazminat isterken Lacoste firmasının Crocodile International'dan özür dilemesini talep ediyor. Lacoste Yönetim Kurulu Başkanı Philippe Lacoste ise Milliyet'e yaptığı açıklamada şirketin iddia ettiğinin aksine logosunu 1951'de değil 1990'lı yıllarda kaydettirdiğini söylüyor ve 'Asıl bizim onlara dava açmamız gerekirdi' diyor.

İki timsahın hikayesi
Lacoste'un hikayesi 1930'lu yıllara dayanıyor. 1933 yılında markanın yaratıcısı tenisci Rene Lacoste'un markayı kurmasıyla timsah efsanesi başlıyor. Tenisçiler için özel bir tişört üreten Lacoste daha sonra kendi tişörtlerini diğerlerinden ayırmak için kendi lakabı olan 'timsah' logosunu yaratıyor.
Lacoste, logosunu bu yıllarda tescil ettirerek yasal bir şekilde kullanmaya başlıyor. Buraya kadar bir sorun çıkmıyor. Sorunlar Lacoste'un Çin pazarına girmesiyle başlıyor. Lacoste Çin'de logosunu ancak 1980 yılında onaylatıyor.
1951 yılından beri ülkede aynı logoyu kullanan Singapurlu işadamına ait Crocodile International firması ise 1960'lı yıllarda Lacoste'un Çin'de kayıtlı olmadığı halde logoyu kullandığını öne sürerek dava açıyor.
İşte 40 yıldır sonuçlanamayan dava böyle başlıyor. Davanın bu kadar uzamasının nedeni ise ülkelere göre değişen telif hakları yasası. Her firmanın ihracat yaptığı ülkede markası ve logosunu yeniden tescil ettirmesi gerekiyor.
Davaya konu olan logolar arasındaki tek fark, Lacoste timsahının yüzünün sağa dönük, Crocodile International timsahının ise sola dönük olması.
Bunun dışında her iki logoda da yeşil ve aynı timsah figürü kullanılıyor. Çin ile Rusya uluslararası alanda marka tescilleri konusunda en çok sorun çıkaran ülkeler olarak biliniyor.

'Taklit Türkiye'ye imaj kaybettiriyor'
Taklitçiliğin sadece markalara değil ülke ekonomilerine de zarar verdiğini söyleyen Lacoste, taklitçiler yüzünden her yıl 3.5 milyon euro kaybettiklerini belirtiyor. Lacoste yetkilileri, Türkiye'de artan taklit marka vakalarının ülke imajına zarar verdiğini vurgulayarak 'Taklit ve marka haklarının korunmaması yabancı yatırımların ülkenize gelmesini engelliyor ve ülkenin imajını da olumsuz yönde etkiliyor' diye konuşuyor.
Son 30 yıldır marka taklitçiliğiyle mücadele ettiklerini belirten Lacoste taklitçiliğin 80'li yıllarda basit bir suç olarak başladığını ancak özellikle 90'lı yıllardan sonra organize ve uluslararası bir suç haline geldiğini söylüyor.



BUSINESS















KEŞFETYENİ
Elendikten sonra ilk kez açıkladı! 'İki kişiye kırgınım'
Elendikten sonra ilk kez açıkladı! 'İki kişiye kırgınım'

Cadde | 28.05.2025 - 11:13

Yağmur Banda, elendikten sonra çok konuşulacak açıklamalarda bulundu.

Yazarlar