16.11.2003 - 00:00 | Son Güncellenme:
Bu soruya akıllı uslu bir yanıt bulmak zor oldu. Plazalarda yoğunlaşan iş kadınları Amerikanvari 'rahat ol' komutuyla çoktandır tayyör ruhunu zedelemişlerdi, tayyörün ekimde zam şampiyonu olmasında kusurları olamazdı... Sonra gerçek anlaşıldı. Bankalar Birliği krizde işsiz kalan bankacıların döndüğünü açıkladı. Anlaşılan eylülde iş başı yapan ekimde tayyöre koşmuştu.
Bir yandan türban, öte yandan transparan arasında gidip geldiğimizden olacak tayyörü unutuvermiştik! Bir kenara atılıvermeye dayanamayan tayyörün dönüşü muhteşem oldu. İstanbul Ticaret Odası (İTO) verilerine göre, ekim ayı tüketici enflasyonu yüzde 3.4 olurken, kadın tayyörü yüzde 33 ile zam şampiyonluğunu ilan etti. Yani bir başka deyişle tayyörün intikamı epeyce acı oldu ve tek haneli enflasyon trendini deliverdi.
Tayyör nasıl olup da yüzlerce ürününün bulunduğu enflasyon sepetinin en üstüne tırmandı? Onca ürün arasında tayyöre kimler nasıl bir talep gösterdi ki aylık fiyat artışı yüzde 33'ü buldu. 'Ekim ayı tayyörün sezonu' diyebilirsiniz ama tayyör uzun zamandır trendy değildi ki... 'Plaza kadınları' bile 'tayyör' başlığı altında incelenen bu üniformaları çoktandır ters yüz etmişler, farklı kombinasyonları deniyorlardı. Özellikle New York iş kadınlığı üzerine 'doktora'sını bitirenler tayyör ruhunu kırdılar. Ve yakın arkadaşlarına da fısıldadılar. 'Amerika'da insanlar kendilerini tek tip olmaktan kurtardılar. Kendilerini farklı görmek ve farklı ifade etmek istiyorlar.' Plazalarda 'rahat ol' komutu hala sürdüğünden, onlar talep patlaması yaratmış olamazlardı.
Tayyör ihalesi de açılmamıştı
Acaba kadın milletvekilleri mi? Ama onlar öylesine azlar ki hepsinin toplamı bir talep patlaması değil, fısıltısı bile oluşturamaz. Üstelik onlar Ankara'dalar ve tayyörün zam şampiyonluğunu tescil eden İstanbul'un ticaret odasıydı...
Tayyöre talep bizzat devletten gelmiş olamaz mıydı? Devletin çeşitli kurumları zaman zaman ihaleye çıkar, şu kadar bin kadın tayyörü diye personel için toplu alımlar yapardı ama son ihalelerde 'toplu tayyör' alımına da rastlanmıyordu.
Eh, geriye Türkiye'nin tayyörle çok uyuşan, en tutucu kesimi olan 'finans dünyası' kalıyordu. Bu üniforma daha çok 'bankacı kadın' tipine aitti...
Ama kriz nedeniyle onların da çoğu işsizdi ve de işli olanların da bırakın ayda yılda bile yüzde 33 zam aldıkları şüpheliydi, diye yazacakken, aranan yanıt Bankalar Birliği'nden geldi. Tayyörlerin sahipleri geri dönmüşlerdi. Bankalar Birliği'nin açıklamasına göre bankacılık sektöründe yılın ilk dokuz ayında banka ve şube sayısı geçen yıla göre azalırken, son üç ayda personel sayısında artış görülmüştü. Temmuz - eylül döneminde bir önceki üç aylık döneme göre bin 76 kişilik artış gözlenmişti. Anlaşılan eylülde iş başı yapanlar ekimde de tayyörü üzerlerine geçirmişlerdi.
'Nerede eski tayyörler'
Modacı Yıldırım Mayruk da tayyörün yeniden gündeme gelmesine şaşıranlardan... 'Nerede o eski tayyörler ve de tayyörlü hanımlar?' diyenlerden. Mayruk, eskiden, yani bundan 25 - 30 yıl önce gardırobunda birkaç tayyörü bulunmayan kadınların dertlendiği günleri hatırlıyor. Yani bir tür kadınlık üniforması olan tayyör, son 20 yılda daha çok bankacı kadınlara ait oluveriyor. Ciddi, özenli ve de şık olmayı simgeleyen tayyör, kadınlar değiştikçe yerini koruyamıyor. Dünya modacıları bile tayyöre koleksiyonlarında çok az yer veriyorlar. Oysa Coco Chanel 1939 yılında emekli olduğunda kadınların tuhaf giyinme alışkanlıklarından rahatsız olarak, 1959 yılında mesleğe geri dönmüştü. 1959 yılından itibaren de 'Chanel Tayyör' tüm dünyayı kasıp kavurmuştu.
Kadın vekillerin tayyör derdi
Dünyada tayyör modayla birlikte anılırken, Türkiye'de siyasetle birlikte anıldı. Cumhuriyet tarihinde ilk kez 10. Cumhurbaşkanı'nın seçiminde dönemin DSP Milletvekili Gönül Alphan Saray'ın adaylığı, Kadın ve Aileden Sorumlu Devlet Bakanlığı'na, TBMM İçtüzüğü'nün Meclis Başkanı ve Cumhurbaşkanı'nın giysilerini düzenleyen maddelerinde, kadın - erkek eşitliği sağlamaya yönelik yasa taslağı hazırlamasına neden oldu. Nedense o döneme değin erkek cumhurbaşkanının and içme töreninde ne giyeceği belirlenmiş ama kadınlara ilişkin bir düzenleme yapılmamıştı. Kadın cumhurbaşkanları için uygun bulunan kıyafet ise siyah tayyör oldu.
TBMM'in iç tüzüğü kadınlar için 'tayyör'ü öngörüyor. Ancak bazı kadın milletvekillerinin ceket - etekten oluşan tayyör yerine ceket - pantolon giyelim diye tutturdukları da oluyor. TBMM bir önceki dönemde bu yüzden az karışmadı, daha sonra bu tartışmalar unutuldu ama DSP'li kadın milletvekili Esvet Özdoğdu'nun 'Pantolon daha rahat ama tayyör kuralı değişmesin. Zaten bir avuç kadın milletvekiliyiz. Bir de pantolon giyersek, erkek milletvekilleriyle karışır, hiç fark edilmeyiz' sözleri akıllarda yer etti.
Bu arada kadın modasında da ilginç gelişmeler yaşanıyor. Markaların 'business' koleksiyonlarında bu sezon kadınlar için ceketler kısa ve tek düğmeli, etekler ise dar ve mini ola rak tasarlanmış. En büyük yenilik ise şapkanın geri dönüşü.
Koyu renk döpiyesler, tek yırtmaçlı diz altı etekler, füme rengi ince çorapların dönemi kapanmış görünüyor. Artık işyerinde de kadınlar modayı yakından takip ediyor. Hatta pekçok marka iş kadınları için özel koleksiyonlar hazırlıyor ya da kendi koleksiyonlarından 'business line'lar yaratıyor.
Stilistler, milenyumun iş kadınını 'Ne istediğini bilen, kıyafetleri ve aksesuvarlarıyla fark yaratan' kişiler olarak tanımlıyor.
İş kadınları genellikle koyu renkleri tercih ediyor. Markalar da bu tercihler doğrultusunda koleksiyonlarında bu sezon da siyaha, taş renklerine, antrasite ve fümeye geniş yer ayırıyor. En büyük yenilik pembenin takım elbiselerde de yer alması. Özellikle kadifeden tasarlanmış etek ve ceketlerde bu rengin en uçuk tonları kullanılıyor.
Tayyörlerde ceket boyları kısa, etekler ise dar. Büyük sivri yakalı beyaz gömlekler ve parlak renkli viskon içliklerde şıklığı tamamlayan diğer detaylardan.
Şal deseni ve tüvit
2004 kışı, iş kadınları için aksesuvar sezonu olacak. Kemer, fular, deri eldiven ve şal gibi klasik aksesuvarların yanında kürk, kurdela ve şapkaya koleksiyonlarda geniş yer ayrılmış. Erkeklerde görmeye alıştığımız 'fötr şapka' bu sezon kadın koleksiyonlarında yerini almış. Genellikle şal deseni
ya da tüvit olarak tasarlanan şapkaların deri olanları da satışa sunuluyor.
BUSINESS
Akbank'ta zorlu bir kaptan, Türk filmi izlerken ağlayacak kadar da duygusal
Adem, Adam ve İslami gurular
Tayyör, ekimde nasıl zam şampiyonu oldu?
Sadece ihracat yapmıyorlar pazarları ele geçiriyorlar
İnternet toplumsal iletişim kalıplarında devrim başlattı
Üniversite gençliği 'iş etiği'ne nasıl bakıyor?
M. Ali Susam, rakı konuşulunca bir açılıyor, bir açılıyor...
ABD de islam ekonomisini kabul ederse tamam inşallah
Yağda hilenin bini bir para
Ucuz diye evlerde çalıştırılan yabancı uyrukluyu bildirmeyene ağır ceza var
Filo şirketleri taşısın siz işinize odaklanın...
Dağlardaki otelci
Ne zaman Kansas oluruz?
Sanal alemin kralı söylüyor: müşteri e - nimetimizdir
Taktığını bitirdi, bakalım Bush'u da bitirebilecek mi?
Avrupa Komisyonu İtalyan futbolunun parasına bakacak
Sanal alemin kralı söylüyor: müşteri e - nimetimizdir