Gündem Bariyer yapacağıma tazminatımı öderim

Bariyer yapacağıma tazminatımı öderim

30.07.2004 - 00:00 | Son Güncellenme:

Karayolları ve TCDD arasında yetki karmaşası yaşandığı için 4 bin 431 hemzemin geçidin 3 bin 850sinde bariyer yok. TCDD, her yıl milyarlarca lira tazminat ödüyor

Bariyer yapacağıma tazminatımı öderim

Uzmanlar, demiryollarına konulacak en pahalı bariyer sisteminin 150 milyar lirayı bulacağını söylüyor. Oysa mahkeme TCDDyi, yalnızca 2000 yılında Alpu - Beylikova Karayolunun 18. kilometresindeki hemzemin geçitte, kamyonla çarpışan trende ölen yolcu Cemil Arının eşi ve çocuklarına 65 milyar 288 milyon lira tazminat ödemeye mahkûm etti. Bu kazada da TCDD yüzde 10 kusurlu bulunmuştu. Türkiyede, 4 bin 431 hemzemin geçidin 3 bin 850sinde bariyer ve sinyalizasyon sistemi bulunmuyor. TCDD Genel Müdürlüğü, önlem alınmadığı için, kazalarda hayatını kaybedenlerin yakınlarına her yıl milyarlarca lira tazminat ödüyor. Davalarda bilirkişi, genellikle Karayolları ve TCDDyi yüzde 10 oranında kusurlu buluyor. Yüzde 10 kusurlu olsalar da, iki kurum tazminata mahkum oluyor. Yetki karmaşasası nedeniyle de, ne Karayolları ne de Demiryolları bariyer yapımını üstlenmek istiyor. 4 Haziran 2001 günü Balıkesirin Gönen ilçesi yakınlarındaki Kırıkçayır Hemzemin Geçidinde, Isparta - İzmir seferini yapmakta olan Göller Ekspresi ile çarpışan minibüste ölen 7 kişiyle ilgili davada, bilirkişiler tehlikenin altını çizerek, her iki kuruluşu da uyarmıştı. Kazanın oluşumu, Ankara - Polatlıda 7 öğrencinin, Aydında da 15 kişinin ölümüyle sonuçlanan hemzemin faciasından çok farklı değildi. Tren, gece yarısı halı saha maçından dönen yolcuları taşıyan minibüsle çarpışmıştı. Minibüsün 65 metre sürüklendiği kazada; 7 kişi ölmüş, 7 kişi de yaralanmıştı. Bariyer yoktu. Sürücü, "karanlıkta treni göremediğini", makinist ise "fark ettiğinde duramadığını" söylüyordu. Prof. Dr. Oral Tümay, Prof. Dr. Ferhat Küçük, Yrd. Doç. Dr. Nevzat Erselcan tarafından 5 Mart 2003te hazırlanan bilirkişi raporuna göre; dalgın olduğu gerekçesiyle sürücü Sümer Onur yüzde 80, bariyer koymaması nedeniyle de TCDD ve karayolları yüzde 10ar oranında kusurluydu. Bilirkişi uyarmıştı Davacıların itirazı üzerine, 19 Eylül 2003te Prof. Dr. Adnan Dikicioğlu, Prof. Dr. Turgut Özaktaş, Doç. Dr. Selman Bayoğlundan oluşan bilirkişiler dosyayı yeniden inceledi. Ancak bilirkişi raporu, kusurlardan daha çok, hemzemin geçitlerde yaşanacak olası kazalara da dikkat çeken öneri niteliğindeydi:"Olayın meydana geldiği yerdeki hemzemin geçidinin trafik levhalı, bariyersiz ve ışık kontrolsüz olduğu görüldü. Heyet olarak; hemzemin geçidinde, karayolu ve demiryolu kesişmesi söz konusu olduğuna göre, karayolu ve demiryolu üzerinde güvenlik önlemi alınmasında her iki kurum sorumlularının işbirliği içerisinde çalışması ve tedbir alması gerektiği kanaatindeyiz."KARDEMİR Genel Müdürü Osman Kılavuz, hızlandırılmış tren kazasının meydana geldiği yerdeki rayların kendilerine ait olmadığını söyledi. "Fabrikamızın TCDD için ürettiği raylar, uluslararası standartlara uygun ve kalitelidir" diyen Kılavuz, Türkiyenin tek ray üreticisi konumundaki şirketlerinin üretimleri aleyhine başlatılan kampanyaının kimseye yarar sağlamayacağını vurguladı. Her iki kurum da sorumlu Demiryolları, alternatif hat arıyor Hızlandırılmış tren faciasının ardından yaşanan tespit kargaşası nedeniyle Ankara - İstanbul hattı hâlâ ulaşıma açılamadı. TCDDnin, delillerin ortadan kaldırıldığı iddiaları nedeniyle kaza bölgesini olduğu gibi muhafaza edip aynı bölgenin hemen altından birkaç güne kadar hat döşemeyi ve demiryolunu ulaşıma açmayı planladığı öğrenildi.