Geri Dön
Milliyet ExecutiveBanka dışı finans atağa kalktı

Banka dışı finans atağa kalktı

Tam Finans CEO’su Hakan Karamanlı: “26 ilde 39 şube ve 680 çalışanı ile en büyük banka dışı finans şirketi konumundayız. Ar-Ge merkezi olan ilk ve tek faktoring şirketiyiz.”

Banka dışı finans atağa kalktı

Tam Finans hakkında bilgi verir misiniz?

Tam Finans, 10 yıl önce KOBİ’lerin kısa vadeli finansman ihtiyaçlarını, faktoring yani ticaretin finansmanı ürünü aracılığı ile karşılamak üzere kurulmuş bir finans şirketi. Bu amaç doğrultusunda her yıl hem dijital yeteneklerimizi geliştirip hem de hizmet ağımızı yaygınlaştırarak daha fazla KOBİ’ye hizmet götürmeye çalıştık ve başarılı olduk. Şu anda 26 ilde 39 şube ve 680 çalışanı ile en büyük banka dışı finans şirketi konumundayız. Teknoloji üreten, yenilikçi yaklaşımımızla Ar-Ge merkezi olan ilk ve tek faktoring şirketiyiz. Kendi geliştirdiğimiz, patentli altyapımız sayesinde başvuruların yüzde 65’ini insan eli değmeden değerlendiriyor, yüzde 80’ini dijital kanallardan, ıslak imza olmaksızın tamamlıyoruz. Dünyada teknolojiyi en etkin kullanan 100 kurumdan biri seçildik, bu yüzden kendimizi sadece finans şirketi olarak değil, aynı zaman bir finansal teknoloji, fintech şirketi olarak da konumlandırıyoruz. Ne iş yaptığımız sorunun çok kısa bir yanıtı var: “Biz ticareti finanse ediyoruz”. Ülkemizdeki ticaretin belkemiğini oluşturan esnaf, KOBİ ve yeni kurulan şirketlere faturalı alacaklarının karşılığında finansman desteği sağlamaktayız. Müşterilerimizin faturalı alacaklarını ve çeklerini nakde çevirerek bankacılık dışı alternatif çözümler sunuyoruz.

Ortaklarınız arasında Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası (EBRD) var. Bu durum size nasıl bir katkı sağlıyor?

EBRD Tam Finans’ın ortağı olduğu gibi aynı zamanda en önemli finansman kaynaklarından biri. Ayrıca KOBİ’lere erişerek finansal kapsayıcılığın artırılması, kadın ve genç girişimciliğinin desteklenmesi, tarımın finansmanı, daha fazla yenilenebilirlik gibi konularda ortak hedefleri paylaşıyor olmamız çalışmalarımıza güç katıyor.

Faktoring nedir? Şirketler neden faktoring’e başvurur?

Faktoring sözlük anlamıyla mal ve hizmet satışlarından doğan vadeli alacakların temlik yolu ile bir faktoring kuruluşuna devredilmesi ve bu alacakların faktoring kuruluşu tarafından nakde çevirdikleri finansal bir hizmet. Hedef kitlemiz KOBİ’lere bakacak olursak bir taraftan işletme sermayesi sorunları var, diğer taraftan nakit akışını düzenlemekte zorluk çekiyorlar. Kredi erişim olanakları ise kısıtlı. 2021 yılı sonu itibarıyla Türkiye’de yaklaşık 3 milyon adet çalışan sayısı 10 kişiden az ve 5 milyon TL’den daha az cirosu olan şirket bulunuyor. Ne yazık ki ‘Mikro KOBİ’ diye nitelendirdiğimiz bu şirketler, sayıca çok olmalarına rağmen 5 trilyon TL’lik banka kredi hacmi içerisinde sadece 300 milyar liralık bir pay alabiliyorlar. Oysa bu işletmelerin neredeyse tamamının ticari alacağı olduğunu da biliyoruz. İşte bu noktada faktoring ürünü bu alacağı nakde çevirerek işletmenin acil ve kısa vadeli ihtiyaçlarının karşılanmasını sağlıyor.

Finansal kapsayıcılık

Sunduğumuz hizmetin bir avantajı da kolay ve hızlı bir kullanış sağlıyor olması. Başvuru için sadece müşterimizin alacaklı olduğu fatura ve varsa ödeme aracı olan çek bilgileri yetiyor. Ar-Ge Merkezinde geliştirdiğimiz altyapı sayesinde ister şubelerimiz, ister mobil uygulamamızdan gelen istekleri birkaç dakika içerisinde değerlendirebiliyoruz. Yine kullandığımız robotik teknolojiler sayesinde operasyonel süreçlerimizin tamamlanması ve müşterimize para çıkışı da dakikalar içerisinde tamamlanıyor. Üstelik risk değerlendirmesini yaparken yapılan ticarete odaklanıyoruz, bu sayede yeni kurulmuş, henüz mali verileri oluşmamış şirketlerden, finansal durumunda problem olanlara kadar çok geniş bir müşteri profilimiz var. Bu açıdan bakınca kendimizi finansal kapsayıcılığın en etkin oyuncularından biri görüyoruz.

Teknoloji ve Ar-Ge

Esnaf ve KOBİ’ler ana müşteri gruplarınız arasında mı?

Esnaf ve KOBİ’ler doğrudan bizim müşterilerimiz. Her geçen gün onların hayatlarını kolaylaştıracak çalışmalar, projeler geliştiriyoruz. Örneğin Türkiye’de vadeli ticarette ağırlıklı olarak ödeme aracı olarak çek kullanılıyor. Halbuki alacağı karşılığında çek almamış çok işletme var, buradaki finansal ihtiyacı karşılayacak, adını mikro faktoring koyduğumuz bir ürün geliştirdik. Ayrıca tarımın sesini duyduk, çiftçimize can suyu olmaya başladık. Tam Finans Tarım ile tarımda kullanılan ürün ve ekipmanları satan bayilere ticareti kolaylaştıracak, finansman masraflarını, ticaretin belirsizliklerini ortadan kaldıracak çözümler sunmaya başladık. Çiftçinin ve çiftçinin hizmet aldığı tedarikçinin hayatını kolaylaştıracak ürün ve finansman modelleri ile bu alanda da farkımızı ortaya koyacağız.

Şubeleşme konusunda yol haritanız nasıl? Mobil hizmetleriniz hakkında bilgi verir misiniz?

Halihazırda 39 şube ile 26 ilde hizmet veriyoruz. Buna ek olarak 14 mobil ekibimiz ve çağrı merkezimiz var. Mobil ekiplerimiz şubelerimizin ulaşamadığı bölgelerde direkt ziyaretler ile Tam Finans hizmetlerini ulaştırıyorlar. Biz kendi modelimizi anlatırken fijital terimini kullanmayı seviyoruz. Bir taraftan baştan sona tüm süreçlerimizi dijitalleştirmiş durumdayız, mobil uygulamamız ile başvuru alıp, otomatik değerlendirip, robotlar yardımı ile para çıkabiliyoruz. Diğer tarafta da en büyük satış kadrosuna sahip banka dışı finans şirketiyiz. KOBİ’lerimiz her geçen gün dijital ürünleri kullanma konusunda uyum ve isteklerini artırıyor. Biz de bu değişime önden hazır olacak şekilde bir teknoloji ve Ar-Ge yatırımlarımızı hızlandırıyoruz.

Müşteriyi anlamak için beyin dalgasını ölçtü

Finansta fintech’ler çok konuşuluyor. Sizin de bir Ar-Ge merkeziniz var. Burada neler yapılıyor?

Ticaretin finansmanını yapan bir “dijital finans” şirketiyiz. Bugüne kadar yaptığımız çalışmalarda kendimizi Türkiye’nin önde gelen faktoring şirketlerinden olduğu kadar fintech şirketleri arasında da konumlandırdık. 2017’de dünyada teknolojiyi en etkin kullanan 100 kurumdan biri seçildik. Ar-Ge merkezimiz sayesinde yapay zeka ve analitik teknolojilerini etkin kullanıyoruz. Kredi kalitemizi doğru yönetebilmek için veri analitiği ve yapay zeka teknolojileriyle risk değerlendirme altyapısı için çözümler geliştirdik. KIOS adlı sürekli yenilenerek çalışan kredi değerlendirme altyapımız sayesinde yıllardır binde 7 karşılıksız oranı ile çalışabiliyoruz. Bu altyapıya entegre “Anomali tespit” uygulamamız TÜBİTAK tarafından desteklendi. “Psikometrik skorkart”, “Dijital ayak izi ile risk değerlendirme” gibi devam eden projelerimiz var.

Üniversitelerle işbirliği

Ar-Ge içinde yürüttüğümüz ikinci ana başlığımız ise müşteri analitiği. Müşterilerimizin davranışlarını analiz ederek; “Potansiyel müşteri tespiti”, “Bir sonraki işlem zamanı tahmini”, “Sosyal network ile müşteri ilişki ağı” gibi projeler yaptık. Hatta müşterilerimizin davranışlarını anlayabilmek için nöromarketing çalışmalarının parçası olarak gönüllü KOBİ’lerimizin beyin dalgalarını ölçtük, bilinç altı mesajları anlamaya çalıştık. Ar-Ge çalışmalarında üniversite işbirliklerine çok önem veriyoruz. Özyeğin, MEF gibi üniversitelerden hocalarımızla yakın çalışıyoruz.