Milliyet Executive Başarının ‘sırrı’ bu 8 profilde mi saklı?

Başarının ‘sırrı’ bu 8 profilde mi saklı?

16.02.2023 - 01:49 | Son Güncellenme:

İş yaşamında iyi bir ekip oluşturmanın başarı için önemi belli... Sizinle paylaşacağım 8 ayrı çalışan profilinin ortak özelliği nadir bulunmaları, iyi performansları ve şirkete kattıkları değer…

Başarının ‘sırrı’ bu 8 profilde mi saklı

BM Global Compact Türkiye Çevre Çalışma Grubu Eş Başkanı/ servet.yildirim@cci.com.tr- Çeşit çeşit çalışan vardır. Ama bazıları daha farklıdır, daha özeldir. Bunlar üzerinde durulması, korunması ve bünyede tutulması gereken insanlardır. Diğerlerinden farklı olarak şirket için olumlu fark yaratma kapasiteleri yüksektir. İş yaşamında iyi bir ekip oluşturmanın ve başarının sırrı da bu “türleri” uygun oranda ve uygun kompozisyonda bir arada tutabilmektedir. Geçenlerde CNBC’de bir makale okudum. Dünyanın önde gelen firmalarına danışmanlık veren ve ‘Çığır Açan Marka’ ve ‘Sen Bir Markasın’ gibi Türkçeye çevrilen kitapları da olan Catherine Kaputa adlı bir motivasyon konuşmacısı, başarılı çalışanların profillerini çıkarmış. Ortaya 8 ayrı profil çıkmış. Bu profillerin ortak özelliği ise nadir bulunmaları ve diğer çalışanlara göre daha iyi performans göstermeleri; şirkete ya da takıma değer katmaları...

Haberin Devamı

1 - İnovasyoncu: Alışılmışın dışında düşünen ve inovasyon fırsatlarını görebilen tiplerdir. Özellikle krizlerde, herkesin dağıldığı dönemlerde bu profildeki çalışanlar krizden güçlenerek çıkmayı sağlayacak yeni fırsatları görürler.

2 - Lider: Bunlar problem çözme yeteneği güçlü olan çalışanlardır. Daha da önemlisi diğer çalışanları amaçlarına ulaşma yolunda motive ederler.

3 - Başına buyruk: Bunlar bağımsız düşünme eğilimi güçlü olan çalışanlardır. Konfor alanlarında sıkılıp kalmayı çok sevmezler. Organizasyon içinde içinde aykırı düşebildikleri gibi her zaman sınırlı da olsa sadık bir izleyici kitleleri de vardır.

4 - Mühendis: Metodolojik ve süreç bazlı çalışırlar. Fikirleri ve süreçleri nasıl daha iyileştirebileceklerinin yollarını ararlar.

Haberin Devamı

5 - Uzman: İlgi alanları söz konusu olduğunda tutkuludurlar. Kendi alanlarında önemli katkılarda bulunmak isterler. Güvenilir insanlardır.

6 - Hedef pazarlamacı: İyi dinleyicidirler. Hedef kitleyi anlarlar ve onların ihtiyaçlarını karşılamak ve problemlerini en iyi şekilde çözmek isterler.

7 - Elit: Kendilerine güveni tamdır; iyi bağlantıları vardır ve başarma istekleri güçlüdür.

8 - Amaç: Dünyayı değiştirecekleri konusunda çok umutludurlar. Kendilerine bu konuda güvenirler. Empatiktirler. Başkalarının duygularını, içinde bulundukları durum ya da davranışlarındaki motivasyonu anlamaya çalışırlar. Bu listenin dışına çıkıp yeni profiller yaratmak ve farklı listeler oluşturmak mümkün. Ama bence Kaputa’nın listesi yeterince kapsayıcı olmuş. Kaputa’nın profillerini iş hayatında örneklerini çok gördüğüm için aktarmak istedim. Yaklaşık 37 yıllık iş deneyimim ve gözlemlerim bana her şirketin bu profillerdeki insanlara sahip olmaları gerektiğini söylüyor. Ancak bunun kadar önemli olan bir diğer nokta farklı özelliklerdeki bu insanları aynı amaç için ortak bir vizyon ile çalıştırabilmeyi başarmaktır. Bu da şirketlerin tepe yönetimlerinin ve CEO’larının ustalığıdır. Çok zengin ve nitelikli bir kadroya sahip olduğu halde bunları aynı büyük takımda çalıştırmayı beceremedikleri için kaos yaşayan birçok şirket örneği vardır.

Haberin Devamı

Özelliklerin farkına varmak

İkinci önemli nokta ise sizin kendinizi hangi profile daha yakın gördüğünüz ve başka hangisinin özelliklerine sahip olmak istediğinizdir. Bir “uzman” olabilirsiniz ama aynı zamanda “elitler” gibi kendinize daha fazla güvenmek ve “başına buyruk olanlar” gibi gerektiğinde kutunun dışına çıkarak aykırı düşünebilmek isteyebilirsiniz. Dolayısıyla gelişme alanlarınızı buna yönelik belirleyip çalışmak gerekir. Çalışanların potansiyellerini değerlendirmelerinin yolu önce özelliklerinin farkına varmaları ve kazanmak istedikleri yeni özellikleri ve yetenekleri belirlemeleridir. Marka yaratma ve yeniden markalandırma konusunda önde gelen isimlerinden biri olan Kaputa’nın dediği gibi güçlü olunan taraflar markanızın temelidir. Bunlar sayesinde iş hayatında bir iz bırakabileceksiniz.