Milliyet Executive 'Milli takım' ruhuyla e-ticaret kaptanı

'Milli takım' ruhuyla e-ticaret kaptanı

09.06.2023 - 03:25 | Son Güncellenme:

"Ben takım olarak karar almanın önemine inanıyorum, hatta Hepsiburada'yı 'E-ticaretin Milli Takımı' olarak tanımlıyorum. Bir takım ruhuyla hareket ettiğinizde çok daha uzun yol kat edersiniz."

Milli takım ruhuyla e-ticaret kaptanı

SERKAN ARMAN- Türkiye'de e-ticaretin önde gelen adresi Hepsiburada'nın kaptan köşkünde bu yıl başından beri Nilhan Onal Gökçetekin var. Uzun yıllar farklı sektörlerde yöneticilik deneyimine sahip olan Nilhan Onal Gökçetekin, "17 senelik yurt dışı tecrübemin ardından Türkiye'de e-ticareti kuran ve e-ticaretin milli takımı olarak nitelendirdiğim Hepsiburada'ya katılmak üzere ülkeme döndüm. Elde ettiğim bilgi ve deneyimi Hepsiburada'yı daha ileriye götürmek için kullanmak ve Hepsiburada ekibiyle paylaşmak üzere buradayım" diyor. Nilhan Onal Gökçetekin'le Hepsiburada'nın yol haritasını ve liderlik sırlarını konuştuk...

Haberin Devamı

Hepsiburada için 2023 yılı nasıl geçiyor? İlk çeyrek sonuçları ne gösteriyor?

katıldım. Hepsiburada, ticarete liderlik etme vizyonunu ve paydaşları ile kurduğu fayda yaratmaya dayalı ilişkisiyle her zaman takdir ettiğim bir şirket olmuştu. Bu başarılı temel üzerine 2023 yılına güçlü bir planla başlangıç yaptık. Çalışanlarımızın ve yönetim ekibimizin ortaya koyduğu yol haritası çerçevesinde yılın ilk beş ayını tamamladık. Tabii bu süreçte 6 Şubat'ta yaşadığımız deprem felaketi önemli bir dönüm noktası oldu. Şirket olarak ilk andan itibaren elimizden gelen desteği ortaya koyup yardım faaliyetlerinin bilfiil içinde yer aldık. Ülkemizi Nasdaq teknoloji borsasında temsil eden ilk ve tek şirket olarak çeyreklik bazda finansal sonuçlarımızı başta yatırımcılarımız olmak üzere tüm paydaşlarımızla paylaşıyoruz. Yılın ilk çeyreğinde, sene başında ortaya koyduğumuz planın olumlu sonuçlarını aldığımızı gördük. Güçlü büyüme performansımızı sürdürerek toplam işlem hacmimizi yıllık yüzde 78 oranında artırarak 14.8 milyar TL toplam satış hacmine ulaştık. Hepsiburada platformu üzerinden verilen toplam sipariş adedi, geçen yılın aynı çeyreğine kıyasla yüzde 61 artarak 24 milyona yükselirken yılın ilk çeyreğindeki müşteri sayımız ise 11.9 milyon oldu. Büyüme oranımızla birlikte halka arz sonrası en yüksek kârlılık oranına ulaştık. Pazaryeri modeli ile faaliyet gösteren bir e-ticaret şirketiyiz. Platformumuz üzerinden satış yapan satıcı sayımız yılın ilk çeyreğinde 100 bini, ürün adedimiz ise 180 milyonu aştı. Sektöre getirdiği teknoloji odaklı lojistik çözümlerle her geçen gün büyüyen HepsiJet'i tüm e-ticaret oyuncuları için en önemli çözüm ortağı yapma hedefimizde bu çeyrekte önemli adımlar attık. Şu an Türkiye'nin ilk 5 kargo şirketinden biriyiz. Müşterilerimiz Hepsiburada dışındaki tüm gönderileri için de bizi seçiyor. Öte yandan Hepsipay ile finansal teknoloji yeteneklerimizi de yeni kurumsal müşterilerimizle paylaşma konusunda önemli yol kat ettik. Yılın 2. yarısında B2B işimizi ciddi seviyede büyüteceğiz.

Haberin Devamı

81 ilde ayak izi

Haberin Devamı

Yılın kalanı için hedefleriniz nelerdir? Ufukta ne gibi yatırımlar var?

Önceliklerimizin başında Hepsiburada Premium yer alıyor. Sektördeki en uygun fiyatlı ve en kazançlı e-ticaret sadakat programıyız. Hepsiburada Premium, müşterilerimizle kurduğumuz ilişkiyi değiştiren bir yolculuk. Geçtiğimiz günlerde 1 milyon kullanıcıya ulaştık. Hedefimiz yılın kalanında daha fazla müşteriyi Hepsiburada Premium'un ayrıcalıklarıyla buluşturmak. Yakın zamanda Hepsipay müşterileri, elektronik cüzdanlarındaki bakiyelerini AVM'lerde veya caddelerde alışveriş yaparken de QR kodla ödeme yaparak kullanabilecek. Ayrıca alışveriş kredisi çekip, bu krediyi anlaşmalı işyerlerinde harcayabilecekler. Uygun koşullarla geri ödemelerini yapabilecek. Aynı zamanda e-ticaret kanalları üzerinden satış yapan perakendecilere Hepsipay'in ödeme geçidi çözümlerini kullanma olanağı sunacağız. Böylece 11 milyon Hepsipay müşterisi; üyelik, kredi kartı bilgisi girme gibi zorluklarla uğraşmayarak doğrudan Hepsiburada hesapları ile bu sitelerde alışveriş yapabilecek. 2017 yılında kurduğumuz HepsiJET, bugün 81 ilde ayak izi olan, Türkiye'nin en büyük ilk beş kargo şirketinden biri. HepsiJET, bu yıldan itibaren daha fazla e-ticaret şirketine hizmet verecek.

Haberin Devamı

Küresel bakış açısı

Hepsiburada Türkiye'de e-ticaret sektöründe öncü bir konumda. Küresel alanda da hamleler yapıyor. Sizin liderliğinizde Hepsiburada nasıl bir yol haritası izleyecek?

aritası izleyecek? Hepsiburada'nın ticareti dijitalleştirme vizyonuna yürekten inanıyorum. Kadın girişimcileri, Türkiye'nin dört bir yanındaki yüzbinlerce KOBİ'yi ve esnafı dijitalleştirdik. Bu çalışmalarımız hız kesmeden devam edecek. Hepsiburada Türkiye'de e- ticaret sektörünü kuran, geliştiren ve global anlamda da Türkiye'nin bayrak taşıyıcısı konumunda olan bir şirket. Dünya teknoloji borsası Nasdaq'ta yer alan ilk ve tek Türk şirketi olmamız en önemli kilometre taşlarından biri. Çünkü Nasdaq'a kote olmamız Hepsiburada'ya küresel bir bakış açısıyla beraber pek çok farklı sorumluluklar da getirdi. Örneğin, uluslararası finansal raporlama standartları ile uyum çerçevesinde finansal tablolarımızı enflasyon etkisinden arındırarak açıklamaya başladık. Ayrıca uyum, yönetişim, sürdürülebilirlik gibi konularda da dünya standartlarını takip ediyoruz. Müşteriyle kurduğumuz bağ bakımından da Hepsiburada Premium'un hayata geçişi önemli bir dönüm noktası. Bundan sonraki dönemde Hepsiburada Premium ile müşteri sadakatini artırmak önemli önceliklerimizden biridir.

Haberin Devamı

Pandemiyle birlikte çok hızlanan e-ticaret orta ve uzun vadede bu momentumu koruyacak mı? Dünyanın yüz yüze olduğu enflasyon ve hammadde sıkıntıları ile lojistik sorunları e-ticaretin geleceğini nasıl şekillendirecek?

2020'den önce de çevrimiçi alışverişin popülaritesi giderek artarken, pandemi bu büyümenin katlanarak hızlanmasına neden oldu. 2019 yılında Türkiye'de e-ticaret hacmi 136 milyar TL iken, bu rakam 2022 yılında 800 milyar TL'nin üzerine çıkarak yaklaşık 6 kat büyüdü. 2023 yılında ise ülkemizde sektörün 1.2 trilyon TL'lik işlem hacmine ulaşması hedefleniyor ve tahmin ediliyor. Dünya genelinde de benzer bir büyüme trendi olduğunu görüyoruz: 2022 yılını yaklaşık 5.5 trilyon dolar ile kapatan global e-ticaret hacminin, 2023'te beklentinin üzerinde büyüyerek 7 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Pandeminin etkilerinin ortadan kalkıp normalleşmenin başlaması e-ticaretin kolaylığına ve rahatlığına alışmış müşterilerimizin alışkanlıklarını dramatik şekilde değiştirmedi. Normalleşme sürecinden sonra dahi talebin ve büyümenin devam ettiğini gördük.

Teknoloji sektöründe kadın liderler giderek ön plana çıkıyor. Sizin perakendeden tüketici elektroniğine 25 yıllık bir iş deneyiminiz var. Kariyeriniz nasıl şekillendi? Hep planlı mı ilerlediniz, tesadüfler rol oynadı mı?

Ben hayatta planlı olarak ilerlemeyi tercih eden bir karaktere sahibim, o yüzden kariyerimde de tesadüflerin çok rol oynadığını söyleyemem. Bununla birlikte önüme çıkan fırsatları doğru şekilde değerlendirmiş olmamın, azimli ve çalışkan bir insan olmamın bugün geldiğim yerdeki katkısı yadsınamaz. Kariyerime henüz 17 yaşında Boğaziçi Üniversitesi'nde öğrenciyken bir girişimci olarak başladım. Bir kısmı yurt dışında geçen ve uluslararası firmalarda sürdürdüğüm yaklaşık 25 senelik kariyerim boyunca farklı alanlarda ve pozisyonlarda görev aldım. Nakliyeden modaya, tüketici elektroniğinden sigortacılığa kadar farklı alanlarda, liderlik ettiğim işleri dönüştürme ve kârlılıkla büyütme tecrübem oldu. P&G'de görev yaparken perakende sektöründe elde ettiğim deneyimle birlikte e-ticaretin yükselişini yakından takip etme fırsatı buldum. Amazon İngiltere'den aldığım teklif benim için yeni bir meydan okuma oldu. Ticaretin geleceğinin dijital dünyada olduğunu görerek bu teklifi kabul ettim. Şimdi ise 17 senelik yurt dışı tecrübemin ardından Türkiye'de e-ticareti kuran ve e-ticaretin milli takımı olarak nitelendirdiğim Hepsiburada'ya katılmak üzere ülkeme geri döndüm. Elde ettiğim bilgi ve deneyimi Hepsiburada'yı daha ileriye götürmek için kullanmak ve Hepsiburada ekibiyle paylaşmak üzere buradayım.

Milli takım ruhuyla e-ticaret kaptanı

Çeşitlilik önemli...

Yönetim anlayışınız hakkında ipuçları verebilir misiniz? Birey olarak başarmak ve takım olarak başarmak arasındaki farklar sizce nedir?

Ben takım olmaya ve takım olarak karar almanın önemine inanıyorum, hatta Hepsiburada'yı "E-ticaretin Milli Takımı" olarak tanımlıyorum. Bireysel olarak da insan bir şeyler başarabilir tabii ama bir takım ruhuyla hareket ettiğinizde çok daha uzun yollar kat edersiniz. Her çalışanın fikrine, bakış açısına önem veririm, çeşitliliğin olduğu yerde daha güzel fikirler ve işler çıkar. O yüzden Hepsiburada'ya ilk başladığım dönemde ilk işim fokus gruplar oluşturup, farklı alanlarda çalışanlarla görüşmek oldu. Her departmandan farklı seviye ve unvandaki çalışanlarımızla bir araya gelerek onları dinledim. Neler geliştirilebilir, neler düzenlenebilir, önerileri nelerdir? Bu görüşmelerin kesinlikle şirketi tanımama ve uygulamaya koyduğumuz stratejinin şekillendirilmesine katkısı büyük oldu. Ben şirket içi iletişime çok önem veririm, çünkü hepimiz ortak bir amaç uğruna çalışıyoruz, hepimizin amacı yaptığımız işi daha da güzelleştirmek, bu noktada da birbirimizle kurduğumuz iletişim çok kıymetli bence.

İşte mekik dokuyor

Bir gününüz nasıl geçiyor?

Haftaiçi günlerim genelde toplantılarla yoğun bir şekilde geçiyor. Haftanın belli günlerini Gebze'deki Akıllı Operasyon Merkezimizde operasyon ekibimizle, belli günleri Sancaktepe Teknoloji Merkezimizde teknoloji ekibimizle geçiriyorum. Hafta sonu ve tatilleri ise kendime ve aileme ayırıyorum. İki kızım var, onlarla vakit geçirmek, sohbet etmek bana çok iyi geliyor. Onlardan çok şey öğreniyorum. Ayrıca kitap okumak, film ve dizi izlemek de zihnimi boşaltmamı sağlıyor.

'Kadın dayanışma ağı'

Kadın liderlerin iş hayatında sık sık karşılaştığı engeller neler?

Kadınlar iş hayatları ve eğitim hayatları boyunca çeşitli önyargılarla ve sınırlamalarla karşılaşabiliyor. Bu tip durumlara karşı işyerlerinde kadın dayanışmasının büyük önemi var. Biz de Hepsiburada bünyesinde bir kadın dayanışma ağı oluşturduk. Bu sene 8 Mart'ta başlattığımız ve Hepsinspire adını verdiğimiz bu girişimle Hepsiburada bünyesindeki kadın çalışanlar birbirleri ile destekleşebiliyor, mentorlük ilişkisi kurarak birbirlerine kariyer ve özel hayatlarında destek oluyorlar.

Kadın girişimci giderek artıyor

Toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda Hepsiburada nasıl bir strateji izliyor?

Dünyada bir kadın tarafından kurulan ve hâlihazırda bir kadın tarafından yönetilen, bu büyüklükte ve dünyaya açılmış başka bir teknoloji şirketi yok. Hepsiburada'da kapsayıcı ve eşitlikçi bir yaklaşımla, her çalışanın yeteneklerini ortaya çıkardığı bir çalışma ortamı inşa ediyoruz. Toplumsal cinsiyet eşitliği bizim temel değerlerimizden. Hâlihazırda çalışanlarımızın yüzde 45'ini kadınlar oluşturuyor. Yöneticilerin yüzde 37'si; teknoloji ekiplerinin yüzde 30'u kadın. Bu oranlar her ne kadar dünya ortalamalarının üzerinde olsa da şirket içinde kadının güçlenmesi için yürüttüğümüz çalışmalarımızı ve çabalarımızı hız kesmeden sürdürüyoruz. 2022 yılında da Birleşmiş Milletler Kadının Güçlenmesi Prensiplerini (The Women's Empowerment Principles) imzaladık. Böylece toplumsal cinsiyet eşitliğini ve kadınların güçlenmesini sağlayacak şirket politikaları oluşturmayı taahhüt ettik. Kadın girişimciliğine destek olmak için 2017 yılında "Girişimci Kadınlara Teknoloji Gücü" programımızı başlattık. Programın başlangıcından itibaren 43 binden fazla girişimci kadının işlerini büyüttük ve istihdam yaratmalarına destek olduk. Oluşturduğumuz güç birlikleriyle kadının iş hayatına girmesini ve e-ticaretle işlerini geliştirmesini sağladık. Bu sayede, platformumuzdaki kadın girişimci oranı yüzde 6'dan yüzde 25'e çıktı. Ben de, Hepsiburada olarak işlem gördüğümüz dünya teknoloji borsası Nasdaq'da ve ülkemizde maalesef sınırlı sayıda olan kadın CEO'lar arasında olmanın mutluluğunu yaşıyor, hem ülkemizde hem de dünyada üst düzey yöneticiler içinde kadınların payının giderek artmasını umuyorum.

Deprem bölgesine önemli destek...

Yaşadığımız deprem felaketi sonrası ilk harekete geçen şirketler arasında yer aldınız. Bölgeye nasıl destek oldunuz, yeni destekler gelecek mi?

11 ilimizi etkileyen deprem felaketi tüm ülkeyi derinden sarstı. Depremin hemen ardından ihtiyaç sahiplerine hızla ihtiyaç duyabilecekleri yardım malzemelerini ulaştırmak üzere kamu kurumları ve sivil toplum kuruluşlarının da işbirliği ile harekete geçtik. Lojistik ve operasyonel gücümüzü kullanarak yardım malzemelerini hızla deprem bölgesine ulaştırdık. Mart ayının başında da deprem bölgesinde kalıcı refahın tesisi için başlattığımız ve planladığımız çalışmaları "Deprem Bölgesi için Ticaret ve Teknoloji Gücü" programı altında toplayarak bölgeye uzun vadeli destek sözü verdik. Programımız bölgedeki 10 bin işletmenin e-ticaret, lojistik ve teknoloji imkânlarıyla desteklenmesini 5 bin kadın girişimci yetiştirilmesini kapsıyor. Ayrıca bölgede 3 yeni "E-Ticaret İhtisas Merkezi" kurarak bölgenin e-ticaret kapasitesini artırmayı hedefliyoruz. İlk merkezimizi önümüzdeki haftalarda Adana'da açıyoruz. Programla bölgeden yapılan e-ticaret satışlarının 2 yılda 10 milyar TL'ye ulaşmasını; 120 bin kişinin istihdamına ve 500 bin kişinin geçimine katkı sağlamayı hedefliyoruz.