Siyaset TESEV radikal anayasa istedi

TESEV radikal anayasa istedi

19.07.2010 - 01:12 | Son Güncellenme:

Türkiye’nin sorunlarının çözümünde radikal raporları ile dikkati çeken Türkiye Ekonomik ve Sosyal Etüdler Vakfı (TESEV), “Kürt Sorununun Çözümüne Doğru: Anayasal ve Yasal Öneriler” başlığı altında bir rapor hazırladı.

TESEV radikal anayasa istedi

Raporda, Kürt sorununun çözümü için yeni bir anayasa yapılması istenirken, anayasanın değiştirilemeyen ilk üç maddesinin değiştirilmesi, yeni anayasanın Atatürk ve etnik milliyetçilikten temizlenmesi ve Kürtçe’nin eğitim dili olması isteniyor. 17 hukukçunun görüşü doğrultusunda hazırlanan raporu Dilek Kurban ve Yılmaz Ensaroğlu yayına hazırladı. 55 sayfalık raporda yer alan bazı başlıklar şöyle:

TÜRKİYE CUMHURİYETİ VATANDAŞLARI:
Anayasa’nın başlangıç bölümü dahil olmak üzere bütününde Türk etnik kimliğine vurgu hakimdir. Bu vurgu metin boyunca sıkça tekrarlanan “Türk vatanı ve milleti, yüce Türk devleti, Türk milleti Türk dili, Türk kültürü, Türk tarihi” gibi ifadelerle kendisini göstermektedir. Bu dil farklı etnik kökene mensup insanlardan oluşan Türkiye toplumunun çoğulcu yapısıyla bağdaşmamaktadır. Bu nedenle hazırlanacak yeni anayasada herhangi bir etnik kimliğe bu ve benzeri göndermeler yapılmamalıdır. Gerek Anayasa’nın birçok maddesinde gerekse çeşitli yaslarda yer alan Türk milleti ifadesi Türkiye Cumhuriyet vatandaşları ifadesiyle değiştirilmelidir.

SİYASİ PARTİLER YASASI TÜMÜYLE DEĞİŞMELİ:
Siyasi Partiler Kanunu, demokrasi ve hukuk devleti ilkeleriyle bağdaşmayan ve bu nedenle bütünüyle değiştirilmesi gereken bir yasadır.

BARAJ ENGELLİYOR:
Bütün siyasi partiler uygulanmakla birlikte yüzde 10’luk seçim barajı, Kürt sorununun çözümüne katkı sağlamak amacıyla kurulan siyasi partilerin adaylarının Meclis’te girmelerini fiilen engellemektedir.

TMK:
Bugünki haliyle Terörle Mücadele Kanunu (TMK) kişilerin özgürlüğüne ve güvenliğine karşı devletin güvenliğini esas almakta, temel hak ve özgürlükleri ciddi ölçüde kısıtlamaktadır.

EĞİTİM TEKÇİ:
Milli Eğitim Kanunu’nun eğitimin amacına ilişkin maddeleri, devletin ideolojik ve tekçi eğitim anlayışı sergilemektedir. Milli Eğitim Temel Kanunu’nda yapılacak bir değişiklikle, anadili Türkçe olmayan veya Türkçeyi bilmeyen veya iyi konuşup yazamayan bütün çocukların, ilkokul öncesi eğitimi anadillerinde yapmaları ve bu sırada Türkçeyi öğrenmelir sağlanmalıdır.

SOYADI KANUNU:
Türkiye’nin Kürt vatandaşları her ne kadar yabancı bir ırk veya millet olmasa da, mahkemeler kişilerin Kürtçe soy isim almalarına Soyadı Kanunu’nun 3. maddesini gerekçe göstererek engel olabilmektedirler.

HARF KANUNU:
Doğu ve Güneydoğu’da harf kanuna muhalefetten birçok dava açılmıştır.