Ayşe Tatari

Ayşe Tatari

aysetatari@gmail.com

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

7 Eylül 2017 akşamında, Çeşme Haralambos Kilisesi’ndeki açılış gecesinde piyanist ve Devlet sanatçısı Gülsin Onay’ı dinledik.
Gülsin Onay, Arjantin’den Japonya’ya uzanan bir coğrafyada 5 kıta 78 ülkede konserler veriyor.
Uluslarası alanda müstesna bir Chopin icracısı olarak kabul ediliyor.
Polonya Hükümeti bu sebeple kendisini Polonya Devlet Nişanı ile onurlandırmış.
Ahmed Adnan Saygun’un dünya çapında en güçlü yorumcusu olarak tanınan sanatçı Saygun’un eserlerini dünyanın pek çok yerinde seslendirmiş.
Onay’ın başarıları hakkında daha pek çok söylenecek söz var.
Çok sevilen bir sanatçıdır Gülsin Onay, o gece yoğun bir ilgi ile kiliseyi dolduran müzikseverler iyi seçilmiş bir repertuvarla harika bir gece yaşadılar.
Program birinci bölümde Franz Liszt-Waldesrauschen Konser Parçası, George Enescu-Op.10 Suitten “Pavane” ve aradan sonra, John Sebastian Bach-piyano Konçertosu “İtalyan”BWV 971 sonrasında Ludwig Van Beethoven Piyano Sonatı Do minör, op.13 “Patetik.”
İyi müzik kötü müziği kovar derler. Ülkemizde her tür iyi müzik daha çok dinleyiciye ulaşmalı ve müzik eğitimi alan gençler çoğalmalı.
İyi müzik başımızın tacı olmalı.
Festival 7-8-9-10-11-13-14 Eylül gecelerinde aynı mekânda sürüyor.
Ayios Haralambos Kilisesi
Çeşme, mübadele öncesine kadar Hıristiyan Rum nüfusun ağırlıklı olduğu yerleşimlerden biriydi.
Adalardan davet edilen Rumlar burayı 18. yüzyılın sonlarından itibaren üzüm, zeytin, anason gibi ürünlerin merkezi haline getirmişler.
Hatta Fransa, 19. yüzyılda Çeşme’den siyah üzüm ithal etmeye başlamış.
Böylece sosyal ve kültürel yaşam da etkilenmiş, 19. Yüzyılda Çeşme’de 75 kilise ve 300 şapel bulunduğu söyleniyor.
Ancak Lozan Anlaşması ile mübadele sonucunda birkaç kilise ayakta kalabilmiş
O zamanlar Çeşme’nin en ünlü kiliselerinden biriymiş Haralambos Kilisesi.
Yıkımdan kurtulabilen tek kilise olarak kalmış ve Ortodoks dünyası tarafından bilinen önemli bir kilise
Freskleri ünlü bir ressam tarafından çizilmiş.
Günümüzde, yapılan restorasyonun ardından bir kültür merkezi olarak kullanılmaktadır.
Tarihi yapı ve sorumluluk
Haralambos Kilisesi’nin içine her girişimde mekânı dikkatle izlerim.
Fresklere, duvarlara, ahşap doğramalara, kapı ve pencerelere pencerelerdeki demirleri incelerim ve hep üzülürüm.
Restorasyon tarihe saygıdır sorumluluktur.
Tarihi yapılardaki eklemeler çok sorumluluk ve bilgi ister.
Örneğin mekânda kurulan sahne ve iki yanındaki bordo perde ile kapanmış bölüm tavandaki uygunsuz vantilatörler yapının çok canlı renklerdeki fresk boyamaları, ahşap doğramalardaki sıradan işçilik ve malzeme ve iç mekân aydınlatılması tekrar gözden geçirilip düzeltilse...
Pek çok ülkede bu tür yapılar sadece ziyaret, klasik müzik konserleri veya belirli düzeyde sergilemeler için kullanılır ve yakınlarında, küçük bir kafe ve dükkân dinlenmek ve alışveriş için daima vardır.
Bizim itinasızlığımız camilerimizde ve benzer yapılarımızda da görülmektedir.
Çeşme’de Kervansaray ve yanındaki Cami ve Kale, ışıklandırma ve çevre düzenlemesi açısından bakıldığında da benzer durum karşımızdadır.