Yaşam kalitesini yükselten psikolojik alışkanlıklar

Bir insanın kim olduğunu belirleyen şey nedir? Geçmişte yaşadıkları mı, şu anda ne yaptığı mı, olduğu insan mı yoksa olmak istediği insan mı? Ben bunların hepsinin kim olduğumuz üzerinde etkisi olduğunu düşünüyorum. Ancak bunların da ötesinde ve hatta bunları bile belirleyen bir şey var: Alışkanlıklarımız. Hayat bir ihtimaller denizidir ve denizde karşımıza devamlı yeni sorunlar ve ihtiyaçlar çıkar.

Yaşam kalitesini yükselten psikolojik alışkanlıklar

10 DAKİKANI AYIR

Bizim bu hayat sorunlarını çözme ve ihtiyaçlarımızı giderme yöntemlerimiz bizim alışkanlıklarımızdır ve alışkanlıklar kişiliğimizin yapı taşlarıdır. Bu yazımda, yaşam kalitesini yükselteceğini ve daha iyi hissetmene yardımcı olacağını düşündüğüm

bazı psikolojik alışkanlık önerileri vermek istiyorum: Ertelediğin ya da ertelemeyi düşündüğün görevler için sadece 10 dakika ayırabilirsin. Çoğu insanın yapması gerekenleri ertelemesinin altında, yapması gerekenleri gözünde büyütmesi ve altından kalkamayacak gibi hissetmesidir. Küçük bir başlangıç noktası belirlemek, bizim hem o işe başlamamızı hem de sonrasında gözümüzde büyütecek kadar büyük olmadığını gösterecektir.

İnsana en kötü gelen alışkanlıklardan birisi kıyaslama yapmaktır. Kendini başka bir insanla kıyasladığın zaman, bu ortaya konulan her çabayı ve sonucu değersiz gibi algılamana neden olacaktır.

Yaşam kalitesini yükselten psikolojik alışkanlıklar

BEYNİN PERFORMANSI

Birisiyle kendini kıyasladığın zaman şunu hatırlamak iyi gelecektir: Kıyaslama yaptığın insanı sadece dışarıdan gördüğün kadarıyla tanıyorsun. Kimin hayatta nelerle uğraştığını asla bilemezsin. Kıyaslamanın en sağlıklı hali, şu anki halinle 6 ay önceki halini kıyaslamaktır.

İnsan beyni karmaşık olduğu kadar basittir de. Beyin en iyi performansı, tek bir şeyle uğraşırken gösterir. Modern hayatın karmaşası içerisinde kendimizi birçok işle birden ve aynı anda uğraşırken bulabiliriz. Belki aynı anda birden çok şeyle ilgilenmenin iyi bir şey olduğunu sanıyor olabilirsin ama aslında bu verimsiz yaklaşımdır. Tüm odağını tek bir işe vermek için ısrarla çabalarsan zamanla bunu başarırsın ve hem daha verimli hem de daha çok doyum alan biri olabilirsin.

Artık sevmediğin ya da kullanmadığın şeyleri üç ayda bir belirleyip, bağışlayabilirsin: Biriken ve kullanılmayan eşyalar, giysiler vb. sahip olduklarından  verim almıyormuş gibi hissetmene neden olur. Kullandığın şeylerin daha belirgin ve göz önünde olmasını sağlamak için kullanmadıklarını ayıklayabilirsin. Ayrıca bağışta bulunmak her zaman iyi hissettirir.

Yaşam kalitesini yükselten psikolojik alışkanlıklar

KENDİNİ KORUMALISIN

En az 7 saat uyumaya özen göstermelisin. Uyku konusunda birçok asılsız bilgi dolaşmaktadır; bunların en önemlilerinden birisi de, çok az uyku ile sağlıklı bir şekilde hayata devam etmenin mümkün olduğu iddiasıdır. Ancak birçok çalışma göstermiştir ki, insanların neredeyse tamamının en az 7 saat uykuya ihtiyacı vardır.  Yetersiz uyku, zihinsel kapasitemizi düşürür ve kaygı seviyemizi artırır. Uzun süreli uykusuzluklar ruh sağlığı için önemli rahatsızlıklara bile sebep olabilir.

Meşhur bir söz vardır, “En çok vakit geçirdiğiniz 5 kişinin ortalaması sizin seviyenizdir” diye. En çok zaman geçirdiğimiz insanları özenle seçmemiz gerekir. Devamlı şikayet eden, bizi aşağıya çeken, her zaman olumsuz olan, kendini hiç geliştirmeyen, senin geliştirme çabalarını da küçümseyen insanlar eğer kendini korumazsan, seni kendilerine benzetecektir.

Bir insanın tamamen değişmesi mümkün değil, ama böyle küçük değişiklikler önemli farklar ortaya çıkarabilir.

Kendine iyi davran, görüşmek üzere…

DİĞER YENİ YAZILAR