Deniz Sipahi

Deniz Sipahi

dsipahi@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

IMF’nin datalarına göre son 50 yıldaki en derin kriz yaşanıyor.
Bu sayı 122...
Yine geçmiş analiz edildiğinde krizlerden tasarruf yapılarak değil, harcamayla çıkılmış.
Elbette para musluklarını açan ilk kamu kesimi olmuş.
Kamu yatırımlarına hız verilmiş, büyük alt yapı yatırımları sayesinde ekonomide hareketlilik sağlanmış.
Ama asıl çıkış; insanların alışveriş yapmaya başlamasıyla ve piyasalara gelen güven sayesinde olmuş.
Hatırlayın...
11 Eylül’de İkiz Kuleler’e yapılan saldırıdan sonra dünya ekonomisinde bir dalgalanma yaşanmış ama asıl darbe New York ekonomisinde görülmüştü.
Finansın bu dünya başkentinde ev ve kira fiyatları düşmüş, restoranlar bile uzun süre boş kalmıştı.
Hükümet, kentin ekonomisini canlandırmak için bir takım önlemler almış, bir dönem için KDV ve vergi oranlarını da düşürmüştü.
Ama büyük ve etkili kampanyayı yapan New York Belediye Başkanı Rudolph Giuliani olmuştu.
Giuliani’ye New York esnafı ve alışveriş merkezleri de destek vermişti.
Ekonomi düzelinceye kadar periyodik kampanyalarla, bir anlamda kenti ayakta tutmaya çalıştılar.
Bu çalışmalar oldukça başarılı ve örnek de oldu.
* * *
Bugün sadece New York’ta değil, bütün dünyada bir kriz yaşanıyor.
Son 50 yılda yaşanan 122 krizden çok daha büyüğü ve karmaşığı olduğu ifade ediliyor.
Ama dediğim gibi çıkış kamunun büyük alt yapı yatırımları ve insanların para harcamasıyla aşılacak.
Herkes için bir bekle gör dönemi başladı.
Kimse bir şey almak istemiyor.
Oysa tam tersini yapmak gerekir.
Hükümetin yeni bir paketle önümüzdeki günlerde piyasaları rahatlatacak önlemleri açıklaması bekleniyor.
ABD’nin yeni Başkanı Obama da kabinesiyle birlikte ekonomiyi güçlendirecek ve canlandıracak bir dizi tedbirleri ardı ardına açıklayacak.
* * *
Cumartesi - pazar İstanbul’da “Alışveriş İçin Gün Bugün” sloganıyla bir kampanya yapıldı.
Konuştuğum kişiler istenildiği kadar olmasa da yine de bir canlılık yaşandığını söylüyorlar.
İzmir Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Başkanı Zekeriya Mutlu ve İzmir Ticaret Odası Başkanı Ekrem Demirtaş’a bir çağrıda bulunuyorum.
Gelin İzmir’e özel bir kampanya yapalım.
Bunu İstanbul’daki gibi sınırlı yerlerde değil bütün İzmir’de başlatalım.
Kemeraltı, Güzelyalı, Karşıyaka, Konak, Bostanlı, Bornova esnafı da, tüm alışveriş merkezleri de bu projeye destek versinler ve “sürekli ucuzluk” kampanyası başlatalım.
Gerekiyorsa 2009 yılının tamamı ucuzluk günleriyle geçsin.
Yeni şartlara göre kampanya uzatılsın ya da yeni teşviklerle cazip hale getirilsin.
Ve mutlaka bankaların da bu projeye desteği sağlansın.
* * *
Türkiye bugüne kadar hep kendi yarattığı krizleri çözmekle uğraştı.
Bu seferki ise bizim krizimiz değil. Ancak hükümet tedbir almakta geciktikçe krizin seyri bizde de değişmeye başlıyor.
Öyle anlaşılıyor ki; bu sefer topyekün bir mücadele gerekiyor. İzmir’de de böyle bir kampanyaya ihtiyacımız bulunuyor.
İzmir Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği Başkanı Zekeriya Mutlu ve İzmir Ticaret Odası Başkanı Ekrem Demirtaş’ın bir araya gelerek bu kente özel ve uzun soluklu bir kampanya yapmasını öneriyorum.