Deniz Sipahi

Deniz Sipahi

dsipahi@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Ago­ra ka­zı­la­rı İz­mir için çok önem­li... Bu ça­lış­ma­la­rın fi­nans­ma­nın­da iki önem­li ku­ru­mun bü­yük des­te­ği var. Bü­yük­şe­hir Be­le­di­ye­si, sı­nır­la­rı için­de­ki bir­çok ar­ke­olo­jik ça­lış­ma­ya des­tek olu­yor. An­cak İz­mir Ti­ca­ret Oda­sı’nın bu pro­je­de­ki hak­kı­nı da tes­lim et­me­miz ge­re­kir. İTO büt­çe­sin­den ay­rı­lan kay­nak ar­ke­olo­jik ça­lış­ma­la­ra ay­rıl­dı. İTO Baş­kanı Ek­rem De­mir­taş, uzun zamandır Ke­me­ral­tı’nı da içi­ne alan İki­çeş­me­lik ve Ka­di­fe­ka­le’yi de kap­sa­yan bir pro­je­nin ha­ya­ta geç­me­si ge­rek­ti­ği­ni, bu sa­ye­de böl­ge­de­ki eko­no­mi­nin ha­re­ket­le­ne­ce­ği­ni söy­lü­yor.
Da­ha da öte­si...
Sin­ga­pur­lu­lar, Sen­to­za Ada­sı­’na çı­kı­lır­ken te­le­fe­ri­ği na­sıl kul­la­nı­yor, ken­ti kuş­ba­kı­şı gös­te­ri­yor­sa İz­mir’de de ben­zer bir pro­jey­le Sin­ga­pur’dan çok da­ha faz­la olan zen­gin­li­ği­mi­zi gös­te­re­bi­li­riz. İş­te Ago­ra, ken­tin or­ta­sın­da ka­lan ve bu söy­le­nen pro­je­le­rin tam or­ta­sın­da bu­lu­nu­yor. Ka­zı­lar­da önem­li ge­liş­me­ler ya­şan­dı, za­man za­man ça­lış­ma­lar dur­du­rul­sa da bu­gün İz­mir’e ge­len bir tu­ris­tin git­me­si ge­re­ken önem­li mer­kez­ler­den bi­ri du­ru­mun­da.
Bu­gün bir baş­ka ay­rın­tı­ya de­ğin­mek is­ti­yo­rum. Özel­lik­le ge­miy­le İz­mir’e ge­len tu­rist­ler Sel­çuk’u, Mer­yem Ana’yı, Efes’i zi­ya­ret et­tik­ten son­ra ken­te dö­nüp Ke­me­ral­tı ve özel­lik­le Ago­ra’yı ge­zi­yor­lar.
İTO Baş­ka­nı Ek­rem De­mir­taş’a ka­la­ba­lık bir gru­bun zi­ya­re­tin­de ya­şa­nan bir ak­sak­lı­ğı ak­tar­mış­lar.
Tu­rist­le­rin ço­ğu pa­ra boz­du­ra­ma­dık­la­rı için vez­ne­ye “Eu­ro” ver­miş.
An­cak gö­rev­li­ler “YTL” dı­şın­da bir pa­ra­yı ka­bul ede­me­ye­cek­le­ri­ni söy­le­yin­ce, tu­rist­ler, Ago­ra’yı ge­ze­me­den ge­ri dön­müş­ler.
De­mir­taş di­yor ki...
“Kül­tür ve Tu­rizm Ba­ka­nı Er­tuğ­rul Gü­nay’a mek­tup yol­la­dım. Uy­gu­la­ma­nın de­ğiş­ti­ril­me­si­ni ya da ko­lay­laş­tı­rıl­ma­sı­nı is­te­dim. Kru­va­zi­yer ge­mi­le­rin gel­me­siy­le Ago­ra’ya olan il­gi art­tı. Ya­ban­cı zi­ya­ret­çi­le­ri­miz kı­sıt­lı sü­re içe­ri­sin­de şe­hir­de ol­duk­la­rı için her za­man pa­ra boz­dur­ma­la­rı müm­kün ol­mu­yor. İz­mir Ar­ke­olo­ji Mü­ze­si’ne, İz­mir Ta­rih ve Sa­nat Mü­ze­si’ne, Ago­ra’ya gi­riş­ler­de öde­me ya­pıl­ma­sı­nı zor­laş­tı­rı­yor. Tu­rist­ler gez­mek is­te­me­le­ri­ne rağ­men mü­ze ve ören ye­ri ka­pı­la­rın­dan ge­ri dön­mek zo­run­da ka­lı­yor. Ba­ka­nı­mız Gü­nay’a ve il­gi­li bü­rok­rat­la­rı­mı­za bu ta­lep­te bu­lun­ma­mı­za rağ­men bu­gü­ne ka­dar olum­lu ya­nıt ala­ma­dık...”
Kül­tür ve Tu­rizm Ba­kan­lı­ğı ko­nu­yu in­ce­le­miş ve ge­çen­ler­de bir ce­vap ver­miş.
“Tek­nik im­kan­lar ve mu­ha­se­be­leş­tir­me ko­nu­sun­da so­run­lar ya­şa­na­ca­ğın­dan söz ko­nu­su ta­le­bi­niz uy­gun gö­rül­me­mek­te­dir...”
Ba­kan­lık ko­nu yan­lış de­mi­yor, “Ben ya­pa­mı­yo­rum...” di­yor.
Yo­ru­mu si­ze bı­ra­kı­yo­rum.

Haberin Devamı

Ka­zı­la­ra da­ha faz­la kay­nak

Haberin Devamı

Ago­ra ka­zı­la­rı­na baş­lan­gıç­tan bu­gü­ne ne­ler de­ğiş­ti?
Ka­zı ala­nı­nın ba­tı­sın­da bu­lu­nan Ba­tı Sto­a ola­rak bi­li­nen böl­ge ta­ban se­vi­ye­si­ne in­di­ril­di. Ba­tı Sto­a gi­ri­şin­de bu­lu­nan Fa­us­ti­na Ka­pı­sı aya­ğa kal­dı­rıl­dı. Fa­us­ti­na Ka­pı­sı­’nın ya­nı­na 8 adet sü­tun di­kil­mek üze­re mer­mer ba­sa­mak­ların ve sü­tun alt ka­ide­le­ri­nin ya­pı­mı ta­mam­lan­dı. Ba­tı Sto­a sti­bo­lat du­va­rı ye­ni­len­di. Ba­tı Sto­a bö­lü­mün­de res­to­ras­yon ya­pıl­dı ve yı­kıl­ma teh­li­ke­si ta­şı­yan bö­lüm­ler güç­len­di­ril­di. Ge­rek­li rö­lö­ve­ler çı­ka­rıl­dı. Ba­tı Sto­a’da bu­lu­nan 7 ke­mer ona­rıl­dı ve sağ­lam­laş­tı­rıl­dı.
Ku­zey Ba­zi­li­ka’da bu­lu­nan gra­fi­ti­le­rin res­to­ras­yo­nu­na baş­lan­dı. Gra­fi­ti­le­rin dış et­ken­ler­den ko­run­ma­sı ve za­rar gör­me­den ra­hat­lık­la ge­zi­le­bil­me­si için ön­le­ri­ne açı­la­bi­lir cam ko­ru­ma­lar ya­pıl­dı. Ba­zi­li­ka­nın üze­ri şef­faf bir şe­kil­de ör­tü­le­rek zi­ya­ret­çi­le­rin bu bö­lü­mü gez­me­le­ri sağ­lan­dı. Tu­rist ge­zi yo­lu plan­la­rı ya­pıl­dı. Ça­lış­ma­la­rın ye­rin­de ve hız­lı sür­dü­rü­le­bil­me­si için mer­mer kes­me ma­ki­ne­si ve köp­rü­lü vinç ku­rul­du.
İz­mir Ti­ca­ret Oda­sı Baş­ka­nı Ek­rem De­mir­taş di­yor ki...
“2003-2007 yıl­la­rı ara­sın­da sa­de­ce Ago­ra Ka­zı­la­rı için ayır­dı­ğı­mız mik­tar 711 bin YTL’ye ulaş­tı. As­lın­da bi­zim ayır­dı­ğı­mız mik­tar 1.5 mil­yon YTL idi. An­cak ka­zı­la­rın za­man za­man dur­ma­sı, ak­sa­ma­sı ne­de­niy­le bu kay­na­ğın ta­ma­mı­nın kul­la­nıl­ma­sı müm­kün ol­ma­dı. Bu yıl da 150 bin YTL ayır­dık ama ge­re­kir­se bu pa­ra­yı ar­tı­ra­bi­li­riz. Geç­miş­te Ago­ra’yı yıl­da 45 bin ki­şi ge­zer­ken bu sa­yı 10 ka­tı­na çık­tı...”
Ra­kam­lar gös­te­ri­yor ki, bu tür pro­je­le­re ay­rı­lan kay­nak kat kat ge­ri dö­nü­yor. Ben, Ago­ra’da­ki ka­zı­la­rın sü­rat­le da­vet et­me­si­ni ve Bü­yük­şe­hir’in yap­tı­ğı ka­mu­laş­tır­ma ça­lış­ma­la­rıy­la bir­lik­te bu böl­ge­nin İz­mir’in ye­ni­den ca­zi­be mer­kez­le­rin­den bi­ri ol­ma­sı­nı is­ti­yo­rum.