Deniz Sipahi

Deniz Sipahi

dsipahi@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Ge­çen gün KO­Bİ di­ye­bi­le­ce­ği­miz, da­ha doğ­ru­su KO­Bİ ol­ma yo­lun­da hız­la yol alan bir şir­ke­tin ka­pı­sın­dan gi­rer­ken du­va­ra asıl­mış bir ya­zı dik­ka­ti­mi çek­ti.
“Ça­lı­şan­la­rı­nı­zın ya da iş ar­ka­daş­la­rı­nı­zın, müş­te­ri­le­ri­ni­zin, iş or­tak­la­rı­nı­zın şir­ke­ti­ni­zi na­sıl al­gı­la­dık­la­rı­nı dü­şün­dü­nüz mü? Aca­ba ken­di­ni­zi ta­nım­lar­ken kul­lan­dı­ğı­nız ke­li­me­ler­le, on­la­rın­ki ne ka­dar ör­tü­şü­yor? Şir­ke­ti­ni­zi tem­sil eden ekip ar­ka­daş­la­rı­nız, dı­şa­rı­dan na­sıl al­gı­lan­ma­nı­zı sağ­lı­yor­lar?”
Tür­ki­ye’de bü­yük şir­ket­le­rin ço­ğu­nun ya­şa­mı­na da­ha geç­me­miş bu iş fel­se­fe­si­ni or­ta boy de­ne­bi­le­cek bir iş­let­me­nin du­var­la­rın­da gö­rün­ce hem se­vin­dim hem bi­raz şa­şır­dım.
Şir­ke­tin sa­hi­bi­ne bu ya­zı­yı ne­den as­tı­ğı­nı sor­dum.
De­di ki...
“Ar­tık iyi mal üret­mek yet­mi­yor De­niz Bey... Ken­di­mi­zi iyi an­lat­ma­lı­yız. O da yet­mi­yor ça­lı­şan­la­rı­mı­zın da ken­di­le­ri­ni iyi an­lat­ma­la­rı ge­re­ki­yor. Bir şir­ke­ti sa­de­ce pat­ro­nu de­ğil, ça­lı­şan­la­rı da tem­sil et­me­li...”
Ken­di­si­ni teb­rik et­tim.
* * *
Bi­raz ko­nu­şun­ca ba­zı adım­la­rı at­tık­la­rı­nı ama ye­ter­li ol­ma­dı­ğı­nı gör­düm.
Bel­li ki şir­ke­tin im­kan­la­rı art­tık­ça ya­pıl­mak is­te­nen­ler de ha­ya­ta ge­çi­ri­le­cek­ti.
Ol­sun, bu baş­lan­gıç bi­le he­ye­can ve­ri­ciy­di.
Ken­di­si­ne ba­zı ör­nek­ler ver­dim.
Ör­ne­ğin For­tu­ne 500’ün ta­kip et­ti­ği bir ta­kım de­ğer­ler­den bah­set­tim. Al­gı­la­ma en­dek­si­nin şir­ke­tin pi­ya­sa de­ğe­ri için ne ka­dar önem­li ol­du­ğun­dan...
For­tu­ne 500 CE­O’la­rın ya­ni şir­ket­le­rin üst yö­ne­ti­ci­le­ri­nin özel­lik­le­ri­ni şöy­le sı­ra­la­mış.
Kü­re­sel dü­şün­me yüz­de 79, re­ka­bet­çi ol­ma yüz­de 78, stra­te­jik dü­şün­me yüz­de 78, iyi ile­ti­şim kur­ma yüz­de 69, gü­ve­ni­lir ol­ma yüz­de 65, yük­sek pro­fil yüz­de 62, mar­ka uz­ma­nı ol­ma yüz­de 55, in­san odak­lı ol­ma yüz­de 47, tut­ku­lu ol­ma yüz­de 37...
Bu özel­lik­le­ri sı­ra­la­yan der­gi bir ha­tır­lat­ma yap­ma­dan da ede­mi­yor.
“Ken­di ha­ya­tı­nı­zın CE­O’su ol­ma­yı unut­ma­yın...”
De­mek ki, şir­ket­le­ri­niz için dü­şün­dük­le­ri­ni­zi ken­di­niz için de ha­ya­ta ge­çir­me­li­si­niz.
Bel­ki de ken­di ha­ya­tı­nı­zın CE­O’su ol­ma­dan ça­lış­tı­ğı­nız şir­ke­tin CE­O’su da ola­mı­yor­su­nuz.
Son dö­nem­de ba­zı şir­ket gu­ru­la­rı (yö­ne­tim da­nış­man­la­rı ya da stra­te­ji da­nış­man­la­rı) kü­re­sel dü­şün­me ve re­ka­bet­çi ol­ma dı­şın­da­ki bü­tün bu özel­lik­le­ri “al­gı­la­ma yö­ne­ti­mi” için­de top­la­ma­ya baş­la­dı­lar.
Ya­ni söz ko­nu­su olan is­ter bir şir­ket, is­ter bi­rey ol­sun al­gı­la­ma­yı yö­ne­te­bil­me­niz için iyi bir stra­te­ji­ye, iyi ile­ti­şim kur­ma­ya, gü­ve­ni­lir ol­ma­ya, yük­sek bir pro­fi­li tem­sil et­me­ye, mar­ka yö­ne­te­bil­me­ye, in­san odak­lı ol­ma­ya ve tut­ku­lu dav­ran­ma­ya mec­bur­su­nuz.
Bun­la­rı ya­pa­bil­mek kü­re­sel dü­şün­me­ni­ze ze­min ha­zır­lı­yor, bu da re­ka­bet­çi ol­ma­nı­zı sağ­lı­yor.
* * *
Bel­ki kar­ma­şık ola­bi­lir.
Ama dün­ya­nın gel­di­ği nok­ta böy­le...
Biz ne­den şi­ka­yet edi­yo­ruz?
Tür­ki­ye’de sa­na­yi­ci­le­ri­miz, iş­let­me­le­ri­miz çok ka­li­te­li, dün­yay­la re­ka­bet ede­bi­lir mal­lar üre­ti­yor­lar ama bu­na rağ­men ulus­larara­sı bü­yük mar­ka­la­ra he­nüz sa­hip de­ği­liz. Pe­ki na­sıl ya­pa­ca­ğız?
İz­mir’de kü­çük ve or­ta boy iş­let­me sı­nı­fı­na gi­ren bir iş­let­me­nin gi­riş ka­tı­na ası­lan pa­no­da­ki ya­zı­da işin sır­rı ve­ril­miş­ti.
“Şir­ke­ti­ni­zin na­sıl al­gı­lan­dı­ğı­nı dü­şün­dü­nüz mü?”
Al­gı­la­ma yö­ne­ti­mi...
İş­te dün­ya­nın en ba­şa­rı­lı şir­ket­le­ri­nin yö­ne­tim ku­rul­la­rın­da­ki bi­rin­ci mad­de...