Sıcak havalarda sağlıklı beslenme

Bayramda kilo aldığınızı düşünüyorsunuz ve sıcak hava yüzünden ödem sorunu yaşıyorsunuz değil mi? Bu nedenle bayram sonrası sebze, meyve ve tahıl ürünleri tüketiminizi artırmaya özen gösterin

Dört günlük bayramı da kapsayan dokuz günlük tatil sona erdi; kimileri tatile gitti kimileri ise aile büyüklerini ziyaret etti. Her bayram sonrası olduğu gibi yemeği fazla kaçıranlar, aldığı 1-2 kiloyu nasıl vereceğini düşünenler olabilir. Buna bir de artan hava sıcaklıkları eklendiğinde bu artışa bağlı olarak ödem problemleri de kendini gösterir. Tüm bunları ele alarak sıcak havalarda nasıl beslenilmesi gerektiğinden bahsetmek istiyorum.

Vücudun en önemli ihtiyacının su olduğunu unutmayın. Terlemediğinizi düşünseniz de hava sıcaklığı ve nemle deri, solunum, idrar ve dışkı yoluyla vücut normalden fazla su kaybeder. Bu kayıp yüzünden halsizlik, yorgunluk, baş ağrısı gibi problemler yaşayabilirsiniz. Susama hissi geliştiğinde yüzde 1’lik su kaybedilmiş ve bu durum beyne iletilmiştir. Yeterli su alıp almadığınızı idrar rengini kontrol ederek anlayabilirsiniz. Eğer idrarınız renksize yakınsa sıvı alımınız yeterlidir, koyu sarı ise yetersizdir. Su tüketmekte zorlanıyorsanız içine bir iki damla meyve suyu veya taze meyve parçaları, nane, limon ekleyebilirsiniz. Doğal maden suyu, soğuk bitki çayları, şekersiz olarak meyvenin kendi tadıyla pişmiş kompostolar, limonata, ayran, kefir, sıcak havalarda sıvı alımınıza destek olacak en güzel seçimlerdir.

Sıcak havalarda sağlıklı beslenme

Neleri artıralım?

Bayram boyunca lif kaynağı sebze ve meyve tüketiminizin azaldığını düşünüyorsanız dikkat! Bağırsak sağlığınız olumsuz yönde etkilenebilir. Et tüketimi arttığından bu süreç daha olumsuz olabilir. Hayvansal gıdaların lif içermediğini hatırlatmak isterim. Bu nedenle bayram sonrası sebze, meyve ve tahıl ürünleri tüketiminizi artırmaya özen gösterin. Kilo vermek istiyorsanız hayatınızdan tahıl grubunu çıkarmanız gerekmiyor. Tam tahıllar içeriğindeki lifle tokluk sürenize destek olur; magnezyum, potasyum ve antioksidanlar ile sağlığınıza katkıda bulunur. Sağlıklı bir beslenme planının parçası olarak tam tahıllı gıdaları beslenme planınıza gönül rahatlığıyla ekleyebilirsiniz.

The Journal of Nutrition dergisinde, bu ay yayımlanan çalışmada, tam tahıl tüketiminin bel çevresi, kan şekeri seviyeleri ve kan basıncı üzerine etkisi değerlendirilmiş. Günde en az üç porsiyon tam tahıl tüketen yetişkin bireylerin bel çevresi, kan basıncı ve kan şekeri seviyelerinde, günde yarım porsiyondan daha az yiyenlere kıyasla zamanla daha küçük artışlar olduğu gözlemlenmiş.

Neleri azaltalım?

Kızarmış besinler, kırmızı et, doymuş yağlar, şeker, işlenmiş gıdalar, beyaz un, gazlı içecekler, alkol, sigara vücut için toksik etki yarattığından uzak durmanız gerekenler arasında. Kan şekerinin hızla yükselip, hızla düşmesine sebep olan yağlı, şekerli, ağır tatlılar yerine dondurma veya meyveli tatlılar, sorbe yaz için en doğru seçimlerdir. Kremalı veya mayonezli yiyeceklerden de uzak durulması gerektiğini hatırlatmakta fayda var. Bu besinler çabuk bozulduğu gibi sindirim açısından da vücudunuzu olumsuz yönde etkileyebilir.

Özetlemek gerekirse sıcak havalarda ağır, aşırı yağlı, baharatlı yiyecekler yerine su, vitamin ve mineral içeriği yüksek meyve, sebze ve tam tahıllara dayalı bir beslenme şeklinin sizin için en uygun olacağını göz önünde bulundurun. Bayramda artan et tüketimi yerine öğünlerinizde sebze meyveyi artırarak dengeyi oluşturmaya çalışın. Yeterli protein alımı için ise bitkisel proteinleri öğünlerinize eklemeye özen gösterin. Bitkisel protein kaynaklarından kuru baklagilleri yazın sıcak yemek olarak tüketmek istemiyorsanız, çorbalarınıza veya salatalarınıza ekleyerek de tüketebilirsiniz.

Şeftalili soğuk çay

Malzemesi: Demleme çay veya yeşil çay, şeftali (isteğe bağlı diğer meyveler), tarçın çubuğu, nane yaprakları, 1 çay kaşığı bal.

Yapılışı: Demlediğiniz ve süzdüğünüz çayın içine tarçın çubuğu, nane yaprakları, şeker, şeftali suyu ve şeftali rendesini katıp süzebilirsiniz. Sonrasında buzdolabına kaldırıp soğuyunca buzla birlikte servis edebilirsiniz. Şeftali yerine limon kabuğu rendesi ve suyunu da katabilirsiniz.